Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Astronomlar milyon ışık yılı uzaklıktaki gezegenlerin,yıldızların veya cisimlerin özelliklerini nasıl tahmin edip yorumluyorlar?

Keşfedilen gezegenlerin, etrafında döndükleri yıldıza olan uzaklıklarından tahmin yapmaktadır. Güneş sistemimizde ki gezegenlerin güneşe olan mesafelerini ve atmosfer durumlarını baz alarak tahmin yürütmekteler fakat bunun ne kadar doğru olduğunu Venüs gezegenine bakarak anlayabilirsiniz. Güneşimize çok yakın olmamakla beraber atmosferi Yaşama son derece elverişsiz herhangi bir organizmaya yaşam alanı oluşturmayacak şekildedir ancak Venüs'ün atmosferinde yaşayan ve iç atmosferin de ki karmaşadan korunmuş bir şekilde canlı mikroorganizmaların olduğu düşünülmekte. Ancak bu da tahmin üzerinedir. Kısaca gezegenin kendi içerisinde ki çeşitli kimyasal reaksiyonlardan ötürü cehenneme dönmüş olma ihtimali de mevcut.

Yıldızların ise genellikle hacimlerinden ve renklerinden içerisinde ki nükleer reaksiyonun ne durumda olduğu yüksek ihtimaller ile anlaşılmaktadır. Tabi ki Hiçbiri Kesinlik ifade etmez evrende mevcut olan değişkenler net şekilde tespit yapılmasına engel teşkil etmektedir.

Puan Ver

Spektroskopi (spectroscopy) yöntemi ile. Bugüne kadar keşfedilen 500 kadar öte gezegenin özellikleri bu yöntemle belirlenmiştir.

Spektroskopi; madde, elektromanyetik radyasyon ile etkileşime girdiğinde veya yaydığında üretilen spektrumların araştırılması ve ölçülmesi ile ilgili bilim dalıdır. Bunu anlamak için ışık spekturumu da bilmemiz gerekir. Güneşten gelen ışığı, cam bir prizmadan geçirirseniz, gökkuşağına benzeyen renkler elde edersiniz. Bu güneşin spektrumudur. Her renk elektromanyetik spektrumun farklı dalga boylarına karşılık gelir.

Maddelerin soğurduğu, yansıttığı, kırdığı her ışık, elektromanyetik spektrometrede izler bırakır. Isıtıldığında veya elektriksel olarak yüklendiğinde, bazı kimyasallar emisyon çizgileri adı verilen çok özel renklerde veya dalga boylarında radyasyon yayar. Aynı zamanda, spektrumu belirli dalga boylarında bölen koyu işaretler gibi görünen soğurma çizgileri de vardır. Işığın ne kadar soğurulduğunu da görebiliriz.

100 ışık yılı uzaklıktaki bir yıldıza bakarken, önünden geçen gezegen, yıldızın spektrometresini değiştirir. Çünkü yıldızın ışığı gezegene çarpacak, kırılacak veya gezegenin atmosferinin içinden geçerek bize gelecektir. Astronomlar da, hangi maddelerin tayfı nasıl değiştirdiklerini bildikleri için, spektrometreye bakarak gezegen hakkında bize bilgi verebilirler. Kısacası, o uzaklıktaki yıldızın ışığı, ayağımıza kadar bilgi getirmektedir.

Puan Ver

1. Evrim Ağacı Buradan elementlerin spektrumunu görebilirsin.

“Yarım bilgi, cehaletten kötüdür.”
Thomas B. Macaulay