Sorulara Dön
Tıp, Sağlık & Ezcacılık

Antioksidanlar kansere karşı koruyucu mudur, yoksa kanserin yayılmasını mı sağlar?

Evrim Ağacı'nda bir makalede antioksidanların kanserli hücrelere zarar verdikleri yazıyor, fakat yine Evrim Ağacı'nda okuduğum başka bir makalede antioksidan içeren besinlerin kanser hastalarının kanserli hücrelerinin aktivitelerini arttırdığını, dolayısıyla hastaların antioksidan tüketmemeleri tavsiye ediliyor. Bunda bir çelişki yok mu?

Bu konu halen araştırılmakta olan bir konu; ancak sözünü ettiğiniz buradaki makalede "antioksidanların kansere sebep olduğunun" söylenmediğine, bunun yerine "kanser bir kez başladıktan sonra antioksidanların olumsuz etkiye neden olabildiğinin" söylendiğine dikkatinizi çekmekte fayda var (bu yanlış anlaşılabiliyor).[1]

Dolayısıyla şu anda genel kanı, antioksidanların genel olarak kansere karşı koruyucu bir etkisi olduğu yönünde. Ancak kanser bir kez başladıktan sonra, belli şartlar altında (belli araştırmaların gösterdiğine göre) kansere negatif bir etkisi oluyor olabilir. Bu cevabın yazıldığı gün itibariyle bu konuda nihai bir karar bulunmuyor.

Kanser hücrelerinde mitokondriler çalışmadığı için, oksijensiz olarak sadece şekeri kullanarak 2 birim ATP üretirler ve metabolik asidik atıkları (proton yükü fazla atomlar) çok fazla olur. Bu nedenle normal bir somatik hücreye göre şekeri 200 kat fazla kullanır. Enerji üretme kapasitesi düşük olduğu için sıradan hücrelere göre bu asidik atıklardan daha çok etkilenirler. Ultrason ile bakıldığında kanser hücresinin çevresinde halka gibi bir yapı görülür öküz gözü görünümü olarak da bilinir. Normal hücreler bu asidik alanda dayanamayarak ölürler. Kanser hücresinin de bu asidik alandan kurtulması gerekmektedir. İşte verilen antioksidan, aslında kanser hücresinin bu asidik alanını temizler. Ve kanserin gelişimini üremesini hızlandırır. Bu mekanizma kullanılarak üzerinde araştırma yapılan yeni yöntemlerden biri de, moleküler yapısı şekerle %90 aynı olan C vitamini (karbonik yapısı aynı) farmakolojik dozda kandan verilmesi, kanser hücreleri tarafından şeker olarak algılanacağı için metabolize edilir ve kanser hücresinde hidrojen peroksit (asidik) üretimine neden olur, oksidasyona neden olur ve kanser hücresini öldürür. Normalde C vitamini antioksidan yapıda iken, bu şekilde prooksidan olarak kullanılmış oluyor. Ancak bu sadece klinik ve farmakolojik kullanım ve yeni bir araştırma şekli. Mekanizmanın anlaşılabilmesi açısından yazdım.

Kanser olmayan dokularda hücrelerin metabolik atıklarının giderilmesi açısından antioksidanlar vazgeçilmez düzeyde önemlidir. Konu, kanserin başladığı dokular için geçerlidir.

• I. Bairati, et al. (2005). Randomized Trial Of Antioxidant Vitamins To Prevent Acute Adverse Effects Of Radiation Therapy In Head And Neck Cancer Patients. Journal of Clinical Oncology, sf: 5805-5813. doi: 10.1200/JCO.2005.05.514. | Arşiv Bağlantısı