Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Akademisyenliğe uygun olduğumu nasıl anlayabilirim?

Sıradan üniversitelerden birinde bilgisayar mühendisliğini üçüncülükle bitirdim. Felsefeyi, bilimi, araştırmayı seviyorum. Fakat hem türkiye 'deki akademisyenlik kadrolarıyla ilgili sorunların olduğunu biliyorum hem de üniversite sınavında ilk yüz bine giremediğimden analitik biri miyim emin değilim

Akademisyenlik, literatür araştırmaları ve buna dayalı sistemli araştırmayı gerektirir. İşin teorisine hakim olmak ve o teoriyi yorumlayarak başka bir duruma kanalize etmeye yeteneği de diyebiliriz, yani bol bol kaba tabirle kafa patlatmayı gerektirir. Diğer bir deyişle Einstein'ın düşünce deneyi ile başladığını düşünüyorum. Akademisyen arkadaşlar var ise daha iyi cevaplayabilir ama yüksek lisansı da uygulamalı yapan birisi olarak diyeceğim şu ki yönlenmek istediğin konu hakkında teorik bilgine güveniyor iseniz, multi disiplinler için araştırma kabiliyetiniz var ise ve veri toplamak için sistematik çalışma kabiliyetiniz var ise neden olmasın. "felsefeyi, bilimi, araştırmayı seviyorum." bu cümlenin yanına sistemik çalışmayı da eklerseniz ben akademisyenliğin tanımı olarak düşünebileceğimizi düşünüyorum. Ayrıca üniversite sınavlarının kabililyeti değil hatta bilgiyi de değil neyi ölçütüğü konusunda belirsizlik olduğunu düşünüyorum ve bir ölçü saymamanızı öneririm.

Bir diğer önerim de şu olabilir vaktiniz var ise çalışmak istediğiniz bir konuya ilgili bir akademisyen ile görüşüp bir süre deneylerine yardımcı olmayı isteyebilirsiniz. Ben yüksek lisansa girmeden bir yıl önce deneylere başlamıştım. O sırada uygun olup olmadığını da kendi kendine test edebilirsiniz.

Puan Ver

İlk olarak akademisyenlik ile bilim insanlığını ayırmak gerektiğini düşünüyorum. Birisi bir para kazanma yöntemi, diğeri ise bir hayat biçimidir.

Akademisyenlik, muhakkak ki bir para kazanma biçimi olarak içinde üniversite politikalarının da olduğu çok çeşitli birleşenleri barındırır. Kadro imkanları, burslar vs. çeşitli katmanlı bir yolu vardır. Bilim insanı olmak ise kişinin kendinde biter.

Bence her akademisyen hakiki manada bilim insanı değildir. Kariyerlerine bakınız anlarsınız. Lakin başarılı olan her akademisyen ilk olarak bilim insanıdır. Zira o nitelikli yayınlar başka türlü çıkmaz.

İyi bir bilim insanı olmak için, ÖSS (benim zamanda bu sınavın adı buydu) puanı, yerleşilen üniversite vs. hiç önemli değildir. Sıradan ad edilen üniversitelerden ne cevherler çıkar, en iyi bilinenlerden okuyup okullara bir daha uğramayanlar da çıkar. Yani mesele kişinin kendisidir.

İyi bir bilim insanı olmak için azimle çalışmak, yeni şeyler öğrenmeyi sevmek gerekir. En önemlisi hayatla ilgili sorular sormak şarttır. Kitap okumak, deney yapmak hayatta bir iş değildir bilim insanı için. Hobidir. Derler ya işle evlenmek, bilim insanı bunu yapar. Boş zamanında yazar, okur, deney yapar. Zira bir derdi vardır. Hayatı anlamak ve anlamlandırmak gibi bir derdi...

Puan Ver

“Halkın bilimi anlamasına engel olmak, kendimize verdiğimiz en büyük zarardır.”
Eugene Clark