Evrim Ağacı

Sestrin adlı doğal oluşumlu bir protein sınıfı üzerinde çalışan araştırmacılar bu protein sınıfının sineklerde ve farelerde egzersizin etkilerinin çoğunu taklit edebildiğini buldular.

Bu haber 8 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

İster park çevresinde tempolu bir yürüyüş, ister spor salonunda yüksek yoğunluklu bir antrenman olsun, egzersiz her koşulda vücuda yararlıdır. Fakat ya bir kas bile hareket ettirmeden iyi bir antrenmanın faydalarından yararlanabilseydiniz?

Sestrin adlı doğal oluşumlu bir protein sınıfı üzerinde çalışan Michigan Medicine araştırmacıları, bu protein sınıfının sineklerde ve farelerde egzersizin etkilerinin çoğunu taklit edebildiğini buldular. Bulgular bilim insanlarının yaşlanma ve diğer sebeplerden dolayı oluşan kas atrofisi (kas kaybı) ile savaşmasına yardımcı olabilir. Moleküler ve Bütünleyici Fizyoloji Departmanı'nda araştırma görevlisi olan Profesör Myungjin Kim şöyle diyor:

Araştırmacılar daha önceden, egzersiz sonrasında kasta sestrin biriktiğini gözlemlemişlerdi.

Profesör Jun Hee Lee ve bir araştırma ekibiyle birlikte çalışan Kim, proteinin egzersiz ile olan aşikar bağlantısı hakkında daha fazla bilgi edinmek istedi. İlk adımları bir grup sineği antrenman yapmaya teşvik etmekti.

Detroit’teki Wayne State Üniversitesinden araştırma ortakları Robert Wessells ve Alyson Sujkowski, Drosophila sineklerinin test tüpüne tırmanma ve test tüpünden çıkma içgüdülerinden faydalanarak sinekler için bir tür koşu bandı geliştirdiler. Ekip bunu kullanarak üç hafta boyunca sineklere antrenman yaptırdı ve sestrin üretme becerisinden yoksun bırakılan sineklerle normal sineklerin koşma ve uçma becerilerini karşılaştırdı. Lee şöyle diyor:

Sinekler, genellikle yaklaşık dört ila altı saat koşabiliyorlar ve normal sineklerin becerileri bu süreçte zamanla gelişti. Sestrinsiz sinekler ise egzersiz yapsalar da gelişmediler.

Dahası, normal sineklerin kaslarındaki sestrin seviyesini esasen azami seviyeye çıkararak yükselttiklerinde bu sineklerin egzersiz yapmadıkları halde bile antrenmanlı sineklerden çok daha üstün becerilere sahip olduklarını buldular. Hatta kaslarında aşırı sestrin bulunan sinekler egzersiz yaptıklarında dayanıklılıkları daha fazla gelişmedi.

Sestrinin faydalı etkileri gelişmiş dayanıklılıktan çok daha fazlasını kapsıyor. Sestrine sahip olmayan farelerde normalde egzersiz ile ilişkilendirilen gelişmiş aerobik kapasite, gelişmiş solunum ve yağ yakımı yoktu. Lee şöyle diyor:

Sestrinin bu biyolojik faaliyetleri farklı metabolik yollar açıp kapatarak düzenlediğini öne sürüyoruz. Bu tür bir birleşik etki egzersizin etkilerini üretmek için önemlidir.

Lee ayrıca İspanya’daki Pompeu Fabra Üniversitesinden işbirliği yaptığı Pura Muñoz-Cánoves’in kasa özgü sestrinin, bir uzuv uzun süreli alçıya alındığında kaslarda oluştuğu gibi, devinimsiz kaslarda oluşan atrofiyi önlemeye yardımcı olduğunu göstermesine yardım etti. Lee şöyle anlatıyor:

Bu bağımsız çalışma, tek başına sestrinin fiziksel hareket ve egzersizin faydalarından birçoğunu gerçekleştirmek için yeterli olduğunun tekrardan altını çizdi.

Sestrin takviyeleri ufukta olabilir mi? Lee'ye göre cevap, "pek sayılmaz":

Sestrinler küçük moleküller değiller fakat sestrinin küçük molekül modülatörlerini bulmak için çalışıyoruz.

Ek olarak Kim, bilim insanlarının hala egzersizin vücutta nasıl sestrin ürettiğini bilmediklerini ekliyor.

Bu gelecek çalışmalar için çok kritik ve bizi egzersiz yapamayan insanlar için bir tedaviye ulaştırabilir.

Bu yazımızda sözü edilen akademik makalenin yöntemi veya sonuçları ile ilgili bir sorunuz veya sorununuz mu var? Aşağıda, akademik makalenin yazarlarının iletişim adreslerini bulabilirsiniz.

Evrim Ağacı sadece bilimsel bir çalışmayı duyurmak ile mükelleftir; araştırmayı, araştırmacıları veya araştırmanın sonuçlarını savunmaz. Akademik bir makalenin sonuçlarını geçersiz kılmanın ana yöntemi, orijinal çalışmanın yöntemi, sonuçları veya tartışması ile ilgili hatalı noktaları tespit etmek ve bunu hakemli dergilerde yayınlamaktır. Bu yapılacak olursa, Evrim Ağacı o çalışmaları da memnuniyetle duyuracak ve/veya bu çalışmayı güncelleyecektir.

Makalenin Yazışmadan Sorumlu Yazarları :

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/10/2020 14:54:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8236

“Güç ve büyüme yalnızca durmaksızın sarf edilen çaba ve mücadeleden doğar.”
Napoleon Hill