Radon

Radon Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Radon Elementi
unsplash
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
33 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 87. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Radon
  • Sembol Rn
  • Oda Sıcaklığında Faz Gaz
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Xe] 4f14 5d10 6s2 6p6
  • Atom Kütlesi 222 Da ( Da)
  • Blok p
  • Kategori Soy gaz
  • Görünüm Renksiz gaz, deşarj tüplerinde bazen yeşil veya kırmızı parlar
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı 211.5 K
  • Dünya Kabuğunda 4×10−19 kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde N/A %
  • Deniz Suyunda 6×10−22 kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Almanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı E. Rutherford ve R. B. Owens, 1899
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı W. Ramsay ve R. Whytlaw-Gray, 1910

Radon, sembolü "Rn" olan kimyasal elementtir. Element, periyodik cetvelin 18. grubuna aittir ve ağır radyoaktif bir elementtir. Radon, soygaz grubunda yer almaktadır ve renksiz bir gazdır. Radon, -61,8°C'de (-79,2°F) sıvılaşır ve -71°C'de (-96°F) donar. Daha fazla soğursa katı radon, turuncu-kırmızıya dönüşen yumuşak sarı bir ışık gibi parlar. Radon, doğada nadirdir çünkü izotoplarının tümü kısa ömürlüdür ve kaynağı radyum da doğada bulunması zor bir elementtir.[1]

Doğada bulunan radon, üç doğal radyoaktif parçalanma serisinin (uranyum , toryum ve aktinyum serisi) her birinden bir tane olmak üzere üç izotoptan oluşmaktadır. Radonun en kararlı izotopu olan radon-222'nin yarı ömrü yaklaşık 3-8 gündür. Radon atomları, kararlı bir elektronik konfigürasyon olan sekiz elektrona sahiptir. Bununla birlikte, radon kimyasal olarak pek de inert değildir.

Radon, kayalarda bulunan radyum-226 izotopunun bozunmasından doğal olarak üretilir. Ortalama olarak, dünyanın atmosferinin 0.0000000000000000001% radondur.[2] Radon seviyeleri, uranyum mineral yatakları içeren jeolojik oluşumların üzerine inşa edilmiş evlerde en yüksektir.

Radon, radyoaktif polonyum ve alfa parçacıklarına dönüşür. Yayılan bu radyasyon, radonun kanser tedavisinde kullanılmasını sağlamıştır. Radon, gaz halde küçük tüplere kapatılara ve bunlar tümörlü bölgeye yerleştirerek, hastalığı yerinde tedavi etmek için kullanıldı; fakat günümüzde daha güvenli tedavi yolları olduğu için, bu yöntem pek yaygın olarak kullanılmamaktadır. Yüksek radon konsantrasyonları olan bazı yerlerde radon, yerden kaçarak iç mekanlarda birikebilir. Bu durumları analiz etmek için kullanılan test kitleri geliştirilmiştir.[3]

1899'da Ernest Rutherford ve Robert B. Owens, toryum tarafından salınan radyoaktif bir gaz tespit ettiler. Aynı yıl Pierre ve Marie Curie de radyumdan çıkan radyoaktif bir gaz tespit ettiler. 1900'de Almanya, Halle'deki Friedrich Ernst Dorn, radyum ampullerinin içinde bir gaz biriktiğini fark etmiştir. Aslında bütün bilim insanları radon gözlemliyorlardı. Radyumdan gelen, yarı ömrü 3,8 gün olan daha uzun ömürlü radon-222 izotopuydu ve Curielerin gözlemlediği izotopla aynı idi. Rutherford'un tespit ettiği radon, yarı ömrü 56 saniye olan radon-220 idi. 1900'de Rutherford, kendini yeni gazı araştırmaya adadı ve radon izotopunu bir sıvıya yoğunlaştırmanın mümkün olduğunu gösterdi. 1908'de, Londra Üniversitesi Koleji'nden William Ramsay ve Robert Whytlaw-Gray, özelliklerini belirlemeye yetecek kadar radon topladı ve bunun bilinen en ağır gaz olduğunu bildirdi.[3]

Elementin ismi, radyoaktif bozunma sırasında radyum elementinden bir emisyon olarak tespit edildiği için radyumdan türetilmiştir.

Radon, doğada esas olarak gaz fazında bulunur. Bu sebepten dolayı, insanlar çoğunlukla solunum yoluyla radona maruz kalırlar. Açık havadaki radon seviyesi oldukça düşüktür; ancak kapalı mekanlarda ortamdaki radon seviyeleri daha yüksek olabilir. Evlerde, okullarda ve binalardaki radon, yapıların temellerinde ve bodrumlardaki çatlaklarda bulunduğu için buralarda bulunma seviyeleri yüksektir. Bazı derin su kuyularında radon bulunabilir. Yeraltı suyundaki radon seviyeleri oldukça yüksektir; ancak genellikle yeraltı suyu yüzey sularına girer girmez ve radon hızla havaya salınır. Solunum yoluyla yüksek seviyelerde radona maruz kalmanın akciğer hastalıklarına neden olduğu bilinmektedir. Uzun süreli maruz kalmalarda radon, akciğer kanserine yakalanma olasılığını artırır. Radon ancak birkaç yıl maruz kaldıktan sonra kansere neden olabilir.[4]