Evrim Ağacı

Potanichthys xingyiensis (Uçan Balıkların Kuzeni)

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tür Adı: Potanichthys xingyiensis

Aile Adı: Thoracopteridae

Takım: Perleidiformes

Alt Sınıf: Neopterygii

Ailedeki Cins Sayısı: 7

Ailedeki Tür Sayısı: 64

Yaşadığı Dönem: Orta Triyasik (247 MYÖ)

Boyut: ~ 25-30 cm

Bulunduğu Müze: Zhejiang Doğa Tarihi Müzesi, Çin

Fosil Alanı: Xingyi, Guizhou Bölgesi, Güneybatı Çin

Tanımlandığı Yıl: 2012

Fotoğraftaki Örneğin Yılı: 2012

Bilgi: Uçan Balıklar, uzun yıllar bilim insanlarının ilgisini çeken bir balık ailesi olmuştur. Çünkü avcı baskısı altında türlerin nasıl su ortamından kaçmaya çalıştığını ve bu süreçte, nesiller içerisinde nasıl adaptasyonlar geçirilebileceğini gösteren en ilginç gruplardandır. Bu açıdan, sudan karaya çıkışın imkanlılığı konusunda da bize bilgiler sunarlar.

Günümüzde bilim dışı kaynaklar, uçan balıkların hiç değişmediklerini iddia ederek insanların kafalarını bulandırmaya çalışmaktadırlar. Günümüzde tanımlanmış 63 farklı uçan balık türü bilinmektedir ve bunlar arasındaki evrimsel ilişkiler oldukça açık bir şekilde keşfedilmiştir ve araştırmalar halen sürmektedir. Burada fosilini gördüğünüz Potanichthys cinsi, evrimsel süreç içerisinde nasıl farklılaştıklarını güzel bir şekilde göstermektedir ve tam bir ara geçiş türü niteliğindedir. Öyle ki, günümüzdeki uçan balıkların, bu türün doğrudan torunları olmadığı, sadece bir kuzeni olduğu bilinmektedir. Kemik yapısı, günümüz uçan balıklarından oldukça farklıdır. Örneğin kuyruk yüzgeci günümüz uçan balıkları kadar güçlü değildir.

Uçan Balıklar, dünyadaki bütün okyanuslarda yaşarlar. Özellikle de tropik ve tropik altı bölgelerde görülürler. Atalarından ayrıldıktan sonra, pektoral yüzgeçleri (yanal yüzgeçler) farklılaşarak kanatvari bir nitelik kazanmıştır. Bu kanatsı yapılar sayesinde sudan sıçrayan uçan balıklar, türden türe değişen sürelerde havada kalabilirler. Kanatsı yüzgeçlerin halen diğer balıklardakiyle birebir aynı anatomik yapıya sahip olması, Evrim'in en güzel örneklerindendir.

Uçan balıklar suyun yüzeyinden, havaya sıçrayabilmek için kuyruklarını havada saniyede 70 defa çırparlar ve belli bir yüksekliğe sıçradıktan sonra yanal yüzgeçlerini açarak süzülürler. Dolayısıyla "uçan balık" ifadesi hatalıdır; zira bu balıklar uçamazlar, süzülürler.

Kaydedilebilmiş en uzun uçuş, Japonya'daki Yakushima Adaları'ndaki bir uçan balığın yaptığı 45 saniyelik süzülüştür. Bu süzülme sırasında balık, sıçradığı noktadan 400 metre uzağa, saatte 70 kilometre hızla ilerleyebilir ve peşindeki avcılardan kaçabilir. Kaydedilmiş en yüksek uçuş yüksekliği ise 6 metredir. Bu sebeple kimi uçan balıklar, gemilerin gövdesine düşmekte veya gemilere çarparak ölmektedirler.

Paleontolojik Bulgular:

Rekonstrüksiyonlar:

• C. Q. Choi. Flying Fish Evolved To Escape Prehistoric Predators. (20 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2020. Alındığı Yer: LiveScience | Arşiv Bağlantısı
  • N. Subbaraman. Oldest Flying Fish Fossil Found In China. (20 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı
  • G. Xu. A New Stem-Neopterygian Fish From The Middle Triassic Of China Shows The Earliest Over-Water Gliding Strategy Of The Vertebrates. (20 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Proceedings of the Royal Society | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2020 07:50:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/729

“Başkaları için bu kadar çok, kendimiz içinse bu kadar az şey hissetmek ve bencilliğimizi baskılamak insan doğasının kusursuz tarafıdır.”
Adam Smith