Pakistan'daki Deprem Sonrası Oluşan Yeni Ada, 3 Yıl Sonra Yok Oldu!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

24 Eylül 2013 Salı günü Pakistan'ın Baluçistan bölgesindeki Awaran'da meydana gelen 7.7 büyüklüğündeki deprem, 800 insanı öldürdü ve 21.000 evi yok etti.

Ancak deprem, bu üzücü olayın yanı sıra ardında çok ilginç bir jeolojik oluşum da bıraktı: Deprem sebebiyle Pakistan'ın Gwadar sahil şeridinde, Hint Okyanusu içerisindeki kara parçası yükselerek yeni bir ada oluştu! Yerliler adaya Zalzala Koh, yani Deprem Dağı/Adası adını verdiler.

Gwadar'daki yerli hükümet ofisi, bu yeni ada üzerinde yürüyen insanların fotoğraflarını yayınladı. Pakistan'ın deniz kuvvetleri jeologu Mohammed Danish'e göre oluşan ada 21 metre yükseklikte, 91 metre genişlikte ve 37 metre uzunluğunda...

Bir deprem sırasında meydana gelen kitlesel hareketlerden ve sismik aktiviteden ötürü bazı deniz tabanlarının dikey olarak yükselip, bazılarının yine dikey olarak alçalması son derece normaldir. Dolayısıyla 2013'te meydana gelen 7.7 büyüklüğündeki deprem sonucunda böyle bir adanın oluşması çok da şok edici değil. Pakistan Jeolojik Araştıma Ekibi'nin Associated Press ile yaptığı röportajda, bu tip adaların kimi zaman uzun süreler su yüzeyinde kalıp, tekrar su altına gömüldüğü belirtildi.

Gerçekten, tam da jeologların tahmin ettiği üzere ada, sadece 1 ay içinde 3 metre kadar battı; 2016 yılının sonlarına doğru ise tamamen sulara gömülerek yok oldu. Yapılan incelemeler, adanın asıl yükselme nedeninin okyanus içindeki metan gazı olduğunu düşündürüyor. Deniz biyologu Abdul Rahim Baloch şöyle diyor:

Ada elbette halen orada; suyun altında. Ancak gelgitlerin etkisi dolayısıyla artık sular altında. Bölgede bol miktarda metan gazı var ve depremlerde bu gaz açığa çıkarak kara parçalarını yukarı itebiliyor. Eğer bölgede yeniden büyük bir deprem olursa, bu ada da geri dönebilir.
  • A. Kaphle. Pakistan’s Earthquake Was So Violent It Created This New Island In The Indian Ocean. (2013, Eylül 25). Alındığı Tarih: 21 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Washington Post
  • P. Jabri. Mud Island In Balochistan Is Sinking. (2013, Ekim 24). Alındığı Tarih: 21 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Brecorder
  • Dawn. Gwadar’s Quake Island Disappears. (2016, Aralık 31). Alındığı Tarih: 21 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Dawn

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/08/2019 15:46:14 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1425

“Bir kültürü yok etmek için kitapları yakmaya gerek yoktur. İnsanları kitap okumaktan caydırın, yeter.”
Ray Bradbury