Mendelevyum

Mendelevyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Mendelevyum Britannica
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
28 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 102. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Mendelevyum
  • İngilizce İsim Mendelevium
  • Sembol Md
  • Grup N/A
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f13
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Rn] 5f13 7s2
  • Atom Kütlesi 258 Da ( Da)
  • Kategori Aktinit
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı K
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) g/cm3
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke ABD
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı A. Ghiorso, G. Harvey, R. Choppin, S. G. Thompson ve G. T. Seaborg (Berkeley Radyasyon Laboratuvarı), 1955
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Lawrence Berkeley Ulusal Laboratuvarı,

Mendelevium, "Md" (eski gösterimiyle "Mv") sembolü ile gösterilen ve atom numarası 101 olan sentetik bir elementtir. Sadece daha hafif elementlerin yüklü moleküllerle bombardımanıyla üretilebilir. Mendelevyum izotoplarının hepsi radyoaktiftir, α\alpha-partikül emisyonu, elektron yakalama ve/veya kendiliğinden fisyon ile bozunur.

Fiziksel Özellikler

Mendelevyum, periyodik tabloda aktinit fermiyumun sağında, aktinit nobelyumun solunda ve lantanit tuliumun altında yer alır. Mendelevyum metali henüz toplu miktarlarda sentezlenememiştir. Fiziksel özellikleri ile alakalı yapılan çalışmaların tamamı tahmin ve yaklaşım üzerine yapılmıştır. Mendelevyumun erime noktasının 827 °C olduğu varsayılmaktadır. Bu değer, komşu element nobelyum için öngörülen değerle birebir aynıdır. Yoğunluğunun ise yaklaşık 10.3 ± 0.7 g/cm3 olduğu tahmin edilmektedir.

Kimyasal Özellikler

Yakın bir tarihe kadar mendelevyumun bileşiklerde sadece +3 veya +2 oksidasyon durumlarını alabildiği biliniyordu. Son çalışmalar sonucunda +1 oksidasyon durumunu da alabileceği bildirildi. Bu durum, hala resmi olarak kanıtlanmadığı için şimdilik sadece bir tahmin olarak görülmektedir. Bir mendelevyum atomunun 101 elektronu vardır ve bunlardan en az üçü (ve belki de dördü) değerlik elektron olarak hareket edebilir.

Mendelevyum elementi doğada yoktur ve çok kararsız bir çekirdek yapısına sahiptir. Bu yüzden üretmek ya da tespit etmek oldukça zordur.

Mendelevyumun bilinen bir uygulaması ya da kullanım alanı yoktur.

1955 yılında Albert Ghiorso, Bernard Harvey, Gregory Chopin, Stanley Thompson ve Glenn Seaborg tarafından 17 adet mendelevyum atomu sentezlendi. Kaliforniya, Berkeley'de siklotron kullanılarak bütün gece süren komplike bir deneyin ardından oluşturuldu. Deney sırasında, bir einsteinyum-253 numunesi alfa parçacıkları (helyum çekirdekleri) ile bombardımana tutuldu ve mendelevyum-256 tespit edildi. Bu atomun yaklaşık 78 dakikalık bir yarı ömrü vardı. Daha sonraki deneyler sonucunda birkaç bin mendelevyum atomu elde edildi ve bugün milyonlarca mendelevyum atomu üretmek mümkündür. En uzun ömürlü izotop, 28 günlük yarı ömre sahip olan mendelevyum-260'tır.

Mendelevyum elementi, ilk periyodik tablolardan birini oluşturan Dmitri Mendeleev'in adından türetilmiştir.

Mendelevyum doğal olarak oluşmaz ve yer kabuğunda bulunmaz. Bu nedenle sağlık tehlikelerini düşünmek için şimdilik hiçbir neden yoktur.

• Lenntech. Mendelevium (Md) - Chemical Properties, Health And Environmental Effects. Alındığı Tarih: 24 Şubat 2021. Alındığı Yer: Lenntech | Arşiv Bağlantısı