Fermiyum

Fermiyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Fermiyum elementi
ThoughtCo
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
55 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 101. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Fermium
  • Sembol Fm
  • Grup N/A
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f12
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Rn] 5f12 7s2
  • Atom Kütlesi 257 Da ( Da)
  • Kategori Aktinit
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı K
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) g/cm3
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke ABD
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı A. Ghiorso vd. (Argonne Laboratuvarı, Los Alamos Laboratuvarı ve Berkeley Kaliforniya Üniversitesi), 1952
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Lawrence Berkeley Ulusal Laboratuvarı,

Fermiyum elementi, "Fm" sembolü ile gösterilmektedir. Periyodik tablonun 7. periyodunun aktinitler grubunda yer almaktadır. Oda koşullarında katı fazda bulunmaktadır. Erime noktası 1527°C (2781°F veya 1800 K) olarak ölçülmüştür; kaynama noktası ise bilinmemektedir. Tüm fermiyum izotopları radyoaktiftir. Fermiyum, ağırlıklı olarak +3 oksidasyon değerliğinde bulunur. Şimdiye kadar kimyasal özelliklerini analiz etmek için yeterince fermiyum üretilemedi; ancak tahminler, hava, buhar ve asitler tarafından tepkimeye açık, gümüşi bir metal olacağı yönündedir.[1]

16 adet fermiyum izotopunun var olduğu bilinmektedir. Yaklaşık 100,5 günlük yarı ömre sahip 257Fm, en uzun ömürlü olanıdır. Fermiyum, kendinden daha hafif elementlerin nötron bombardımanı ile oluşabilen en ağır sentetik element ve dolayısıyla makroskopik miktarlarda hazırlanabilen en ağır elementtir.[2]

Tüm fermiyum izotoplarının kısa yarılanma ömürleri nedeniyle, oluşumu sırasında Dünya'da mevcut olabilecek fermiyumun hepsi çoktan bozunmuştur. Oklo'daki doğal nükleer fisyon reaktöründe aynştaynyum ve fermiyum oluştu; ancak bunlar da artık bozunmuştur. Fermiyum; uranyum ve küriyum gibi daha hafif elementlerde birden fazla nötron yakalaması ve ardından art arda beta bozunmaları sonucu üretilir. Bu tür olayların olasılığı, nötron akışının artmasıyla artmaktadır ve nükleer patlamalar, Dünya'daki en güçlü nötron kaynaklarıdır. Fermiyum ayrıca daha hafif aktinitlerin nükleer reaktörlerde veya hızlandırıcılarda nötronlarla bombardımanıyla üretilir. Fermium-257, nötron yakalama yoluyla elde edilen en ağır izotoptur ve yalnızca nanogram miktarlarında üretilebilir. İzotopun ana kaynağı, ABD, Tennessee'deki Oak Ridge Ulusal Laboratuvarı'ndaki 85 MW Yüksek Akımlı İzotop Reaktörüdür (HFIR). Bir HFIR tepkimesinde, daha ağır aktinitlerden veya pikogram miktarlarından fermiyum üretmek için onlarca gram küriyum ışınlanır. 20–200 kilotonluk termonükleer patlamalarda üretilen fermiyum miktarlarının miligram düzeyinde olduğuna inanılmaktadır.[2]

Üretilen küçük miktarlarda fermiyum ve nispeten kısa yarı ömürlere sahip tüm izotoplarından dolayı, şu anda periyodik tablonun geri kalanının bilgisini genişleten temel bilimsel araştırmanın dışında hiçbir kullanımı yoktur.

Fermiyum, 1952'de Albert Ghiorso liderliğindeki bir bilim insanı ekibi tarafından, ilk hidrojen bombasının patlamasıyla üretilen radyoaktif kalıntıları incelerken keşfedildi. Keşfettikleri izotop olan fermiyum-255, yaklaşık 20 saatlik bir yarı ömre sahipti. 17 nötronun uranyum-238 ile birleştirilmesiyle üretildi ve ardından sekiz beta bozunması geçirdi. Günümüzde fermiyum, zincirdeki her izotopun nötronlarla bombardıman edilmesini ve ardından ortaya çıkan izotopun beta bozunmasına uğramasıyla oluşan uzun bir nükleer reaksiyonlar zinciri yoluyla üretilmektedir.[2]

Element adını, nükleer fizikçi Enrico Fermi'den almıştır.[3]

Fermiyum doğal olarak oluşmaz ve yer kabuğunda bulunmaz bu nedenle sağlık tehlikelerini ve çevre etkilerini düşünmek için hiçbir neden yoktur.[1]

• Fermiyum, daha hafif elementlerin nötron bombardımanından yapılabilecek en ağır elementtir.
  • Fermiyum, sentetik bir transuranyum elementtir.[4]