Mars Yüzeyinde Su Yatakları Fotoğraflanmış Olabilir!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

NASA bu yapılara ‘’recurring slope lineae’’ (tekrarlanan doğrusal yamaçlar) adını verdi. Mars fotoğraflarında gün yüzüne çıkan bu oluşumlar, Kızıl Gezegen’de mevsimlik akarsuların varlığıyla açıklanabilir.

Southern Rockies‘de, NASA pazartesi haberlerini duyururken, Mars’ta potansiyel tuzlu su yataklarının varlığına dair yeni ipuçları bulduklarını duyduğumda, bu haberin bendeki yansıması şöyle oldu:

“Mars’ın tepelerinden akan tuzlu su yatakları olabilir!”

NASA’nın Mars yörüngesindeki uzay aracından gelen mineral haritalama yöntemiyle renklendirilmiş yukarıdaki resmi inceleyen bilim adamları oklarla gösterilmiş bölgelerin mevsimsel olarak bir eğri boyunca aktıklarını belirtiyorlar. Bu durumu ise şöyle açıklıyorlar:

Sıcaklık yükseldiğinde resimde okla gösterilen bölgeler aşağı doğru eğim yaparak ilerliyor.”

Bu fenomen hakkında başka bir görüşe göre de ferrik sülfat gibi bir donmayı önleyici demir minerali bileşeni taşıyan tuzlu su kaynağı mevsimsel olarak Mars’ın bu yüzeyinden akıyor olabilir.

Eğer sende Mars meraklılarının arasına girmek istiyorsan, resimde okla gösterilen bu bölgeler için kullanılan “recurring slope lineae” (RSL) terimini ileride çok kullanacaksın çünkü bu terim Mars’ı inceleyen bilim insanları arasında bu günlerde çok revaçta.

Atlanta’da bulunan Georgia Teknoloji Enstitüsü’nden mezun, aynı zamanda Mars’ta gözlemlenen akışlar hakkındaki iki yeni raporun başyazarı olan Lujendra Ojha, geride bıraktığımız birkaç sene içerisinde bu tür görüntülerden 13 adet RSL alanının tespit edilmesine yardım etti. Lujendra Ojha, NASA’nın sitesinde bulunan bir yazısında şöyle söylüyor:

“Bu sürecin, su olmadan nasıl gerçekleştiğinden emin olmasak da, halen elimizde RSL ‘lerde suyun varlığına dair bir kanıt bulunmuyor.”

Bu bölgeler tuzlu suyun varlığını gösterse de göstermese de, görünen o ki bu olay eşine az rastlanan bir fenomen. Araştırmacılar daha önceden belirlenmiş 200 adet olası RSL bölgesinin incelenmesinde Mars’ın yörüngesinde bulunan NASA’nın Mars Reconnaissance ve Odyssey uzay araçlarını kullandılar. Fakat bu bölgeler arasından yalnızca 13 tanesi RSL bölgesi olduğuna dair izler taşıyordu.

Şu kesin ki, az miktarda da olsa Mars yüzeyindeki tuzlu su varlığının keşfi, gezegenin geçmişi, şuandaki iklimi ve canlıların yaşayabilme olasılığını daha iyi anlayabilmek adına çok uzun bir yolun başlangıcı olabilir.

Eğer uzayda emlak yatırımı yapmayı düşünüyorsanız, belki de Elon Musk‘ı aramanın zamanı gelmiştir ya da bu eğimli arazilerden arsa alırken size engel olabilecek uzay protokollerine yoğun bir şekilde çalışmaya başlamalısınız.

Yazan: Eric Mack

Görseller: NASA/JPL-Caltech/UA/JHU-APL & NASA/JPL/Univ. of Arizona

Kaynak: Bu yazı CNET sitesinden çevrilmiştir.

''Kopernik, Güneş'in Merkezde Olduğunu Keşfetmedi...''