Gece Modu

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

2013 senesi içerisinde tüm internet "test tübünde üretilen hamburger" haberleriyle çalkalanmıştı. Bu heyecanın nedeni sadece bilim insanlarının laboratuvar ortamında gerçek bir eti büyük oranda sıfırdan üretebilmeleri değildi. Aynı zamanda bu başarının, her geçen gün daha az sürdürülebilir hale gelen hayvancılık sektörüne gerçek ve uygulanabilir bir alternatif sunma potansiyeliydi. Ancak sonra fiyatını duyduk... Tek bir hamburgerin laboratuvarda üretilme fiyatı 325.000 dolar civarıydı! İster misiniz?

Ancak aradan geçen 2 yıllık sürede bilim insanları bu etlerin üretiminde müthiş bir ucuzlama sağlamayı başardıklarını ilan ettiler! Şu anda laboratuvarda üretilecek tek bir hamburgerin maliyeti sadece 11 dolar; bu da laboratuvarda üretilen yapay etin kilosunun 80 dolar civarı olması demek. Peki bunun en iyi tarafı nedir? Bilim insanlarının geliştirdiği yöntem, 10.000 kilogram (10 ton) et üretmek için sadece ufacık bir parça gerçek ete ihtiyaç duyuyor olması. Hollanda'da bulunan Maastricht Üniversitesi'nden Mark Post şöyle söylüyor:

İnekler bitkisel proteinleri hayvansal proteinlere çevirmek konusunda son derece verimsiz hayvanlardır. Hayvanları aracı olarak kullanarak aslında çok fazla besin kaybediyoruz. Ayrıca çevresel bir boyutta düşündüğümüze, metan ve diğer sera gazlarının üretimi açısından da çok sağlıklı bir sistem değildir. Günümüzden 20 veya 30 sene sonra alternatif biftek üretiminin gerçek bir endüstri haline dönüşeceğini düşünüyorum.

Post'un geliştirdiği yöntem, ineklerden alınan ve petri kaplarında "buzağı cenin serumu" adı verilen bir kimyasal kullanarak yetiştirilen miyosatelit hücrelerine (kas hücrelerini aktif olarak tamir eden kök hücrelerine) dayanıyor. Ariel Schwartz bu üretim sürecini şöyle anlatıyor:

Hücreler plastik bir kaptaki jele koyuluyorlar. Burada buzağı serumunun besinleri azaltılıyor, böylece hücreler açlık moduna giriyorlar ve kas hücrelerine bölünüyorlar. Bu hücreler de sonunda miyotüpler adı verilen kas ipliklerine dönüşüyorlar ve protein sentezlemeye başlıyorlar. Bu sürecin son ürünü, New York Times gazetesinde 'kısa, pembe bir pirinç şehriyesi gibi gözüken' bir kas şerididir.

Şaşırtıcı bir şekilde o kısa, pembe pirinç şehriyesi, tabi tutulduğu bütün laboratuvar testlerini başarıyla geçti! Post ve ekibi şimdi kullandıkları serumu hayvan ürünlerine dayanmayan bir alternatifle değiştirmeye çalışıyorlar. Her ne kadar çalışmalarında müthiş bir yol kat ettiklerini belirtseler de, bu tekniğin yeterince yaygınlaşıp ticari olarak satışa çıkarılmasının 10-20 yılı bulabileceğini de belirtiyorlar.

Tıpkı Roma 1 günde inşa edilmediği gibi, tadı güzel olan laboratuvar etleri de kısık ateşte pişmek zorunda... Ancak Post ve ekibi bu iş üzerinde uzun soluklu bir şekilde çalışıyorlar ve milyarlarca insanın tehdidi altında olduğu açlığa göz yummaktansa, bir çözüm üretmeye çalışıyorlar.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/11/2019 01:34:26 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3476

“Ben öğrencilerime herhangi bir şey öğretmiyorum. Sadece öğrenebilecekleri ortamı sağlıyorum.”