Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kutup ayılarının ağırlığı 50-550 kilogram arasında değişebilir. Yeni doğan kutup ayıları sadece 500 gram ağırlığında ve 30 santimetre boyundadır. Üst düzey avcıdırlar. En hassas duyu organları burunlarıdır ve yaklaşık 35 kilometre uzaktan koku alabilirler. Şu anda var olan tek avcıları insandır.

Kutup ayıları, boz ayılardan 4-5 milyon yıl kadar önce ayrılarak evrimleşmiştir. Ancak evrimsel süreçte bu iki kuzen tekrardan karşılaşarak genleri birbirine karışmıştır. Şu anda yapılan genetik analizler, kutup ayısı popülasyonlarında çok düşük genetik çeşitlilik bulunduğunu, dolayısıyla muhtemelen bu ayıların darboğaz etkisi altında evrimin genetik sürüklenme mekanizmasından ciddi anlamda etkilendiği düşünülmektedir. Yine yapılan analizler, kutup ayılarının düşük çeşitliliğinin, Dünya'ya verdiğimiz zarara adapte olamayacak kadar dar olduğunu, dolayısıyla bu hızla devam ederse sonunda yok olacaklarını göstermektedir.

Onları Yok Ediyoruz!

Evlerimizde kullandığımız bazı temizlik malzemeleri, atık sularla okyanuslara karışarak kutup ayılarının yaşam alanlarına kadar ulaşmıştır. Birçok kutup ayısının beyninde bu kimyasallar nörotoksin olarak birikmektedir ve tespit edilebilir düzeydedir. 2002 yılında Dünya'nın büyük bir kısmında bu kimyasallar (perfloroalkil maddeler, poliklorinatlı bifeniller, vs.) yasaklansa da, Çin bunları halen kullanmaktadır ve bu yüzden, 2002'deki yasaklara rağmen bu kimyasalların üretimi o yıldan beridir 10 kat artmıştır!

Eğer onları korumazsak ve bugün yok oldukları hızda yok olmaya devam ederlerse, şu anda var olan her 3 kutup ayısı soy hattından 2 tanesi 2050 yılını göremeyecek.

Kutup Ayıları Ne Renk?

Kutup ayılarının postu beyaz renkte değildir! Kutup ayılarının kılları aslında renksizdir. Kıllarının içi oyuktur, bu yüzden gelen tüm görünür ışığı yansıtabilirler; ancak görünemeyen skaladaki birçok dalga boyunu soğurarak kendilerini sıcak tutarlar. Kızılötesi taramada ayılar neredeyse görünmezdirler.

Kutup ayılarının derileri de beyaz değildir; siyahtır!

Kutup Ayıları Deniz Memelisi midir?

Evet. Kutup ayılarının denizel memeli (ya da deniz memelisi) sayılmasının sebebi, "denizel memeli" kavramının taksonomik olarak pek de açık olmamasıdır. Tanımına göre, bir canlının deniz memelisi sayılabilmesi için, deniz ortamında avlanıyor olması gerekmektedir. Deniz memelisi sayılan 128 türün her birinin denizde geçirdiği zamanlar birbirinden farklıdır ve geçirilen bu zamana göre bir sınıflandırma yapılmamaktadır. Benzer şekilde, canlının vücudunun yunus ve balinalarda olduğu gibi balık formuna evrimleşmesi de şart değildir. Önemli olan türün denizde avlanabilecek şekilde adaptasyon geçirmiş olmasıdır.

Kış Uykusuna Yatarlar mı?

Kutup ayıları kış uykusuna yatmaz. Sadece dişi kutup ayıları, yavru bakımı sırasında kış uykusuna yakın bir davranış sergilerler ve yemeden, içmeden, üremeden yaşarlar.

Doğanın En İyi Anneleri: Kutup Ayıları

En iyi babalar sıralamasında kutup ayılarının ilk 10'a girememesinin sebebi çok açık: Erkek kutup ayıları, tek gecelik ilişkilerin krallarıdırlar. Bu "kazanovalar", dişileri hamile bıraktıktan sonra terk ederler ve hamilelikleri boyunca 200 kilogramdan fazla kilo almalarına sebep olurlar. Bu, bebeğin gerçek ağırlığından çok daha fazlasıdır; ancak bu aşırı beslenmenin faydaları sonradan ortaya çıkar: Eğer ki anne kutup ayısı ağırlığını 2 katına çıkaracak kadar besin bulamazsa, vücudu karnındaki yavruyu yeniden emerek yok eder!

Her ne kadar bilim kurgu gibi geliyor olsa da, tamamen gerçektir. Eğer ki başarıyla beslenir ve ağırlığını arttırırsa, hemen bir "kar yuvası" kazar ve içerisine girerek kış uykusu benzeri bir uykuya dalar. Hatta bebeği doğarken bile uykusundan uyanmaz! Yavrular dişsiz ve kör olarak doğarlar; ancak inanılmaz tatlıdırlar. Anneleri uyandıktan sonra 2 yıl kadar anneleriyle yaşarlar. Bu süreçte çocukluk ve ergenlik dönemleri atlatılır. Sonra ise yavrular yalnız başınadırlar...

• A. Bradford. Polar Bear Facts. (2014, Kasım 25). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: Live Science
  • National Geographic. 10 Facts About Polar Bears!. (2019, Kasım 11). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: National Geographic
  • Kid Zone. The Polar Bear. (2019, Kasım 11). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: Kid Zone

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/11/2019 16:54:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2201

“Aptalca bir şeyi elli milyon kişi de söylese, o şey hala aptalcadır.”
Anatole France