Kopernikyum

Kopernikyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Wikipedia Commons
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
134 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 113. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

• İngilizce İsim Copernicium
  • Alternatif İsim Copernicium
  • Sembol Cn
  • Oda Sıcaklığında Faz Gaz
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d10
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d10 7s2
  • Atom Kütlesi 285 Da ( Da)
  • Kategori Geçiş metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Erime Sıcaklığı K
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Almanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı S. Hofmann vd. (Darmstadt'ta bulunan GSI'da), 1996
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı GSI Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi,

Kopernikyum, sembolü "Cn" ve atom numarası 112 olan sentetik bir kimyasal elementtir. Kopernikyum, hakkında çok az şey bilinen bir elementtir. Metal olarak sınıflandırılır ve oda sıcaklığında katı halde bulunacağı tahmin edilir. Bilinen izotopları son derece radyoaktiftir ve hepsi, sadece laboratuvar ortamında üretilmiştir. En kararlı izotopu olan kopernikyum-285, yaklaşık 28 saniyelik bir yarı ömre sahiptir. Kopernikyum, ilk olarak 1996 yılında, Almanya, Darmstadt yakınlarındaki Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi'nde üretilmiştir. İsmini, gökbilimci Nicolaus Copernicus'dan almıştır.

Kopernikyum, kütle numaraları 277'den 285'e kadar olan 5 izotopa sahiptir. İnsan yapımı transuranyum elementlerin atom ağırlığı, o elementin en uzun ömürlü izotopuna bağlıdır. Gelecekte daha uzun yarı ömürlü yeni bir izotop üretilebileceğinden, bu atom ağırlıkları geçici kabul edilmektedir.[1] Kopernikyum izotoplarının hiçbiri kararlı değildir. İçlerindeki en kararlısı, yarı ömrü 34 saniye olan 285Cn'dir.[2]

112. element olan kopernikyumun ilk atomları, Sigurd Hofmann tarafından tespit edilmiş ve 1996 yılında Almanya, Darmstadt'daki Ağır İyon Araştırmaları Derneği'nde (GSI) üretilmiştir. Kopernikyum, doğada bulunmayan yapay olarak üretilen bir elementtir. Bunun nedeni, bu kimyasal elementin tüm izotoplarının çok kısa yarılanma ömürlerinin olmasıdır. Bilim adamları kurşun-208 çekirdeğini çinko-70 çekirdekli bir ağır iyon hızlandırıcıda çarpıştırmıştır ve sonuçta yarı ömrü 0.24 milisaniye olan kopernikyum-277 izotopu üretilmiştir. Kopernikyum, kısa bir yarı ömre sahip olduğundan, nükleer laboratuvarlar dışında üretimi mevcut değildir.[3]

Elementin yaygın bir uygulaması yoktur; çünkü çok kararsız ve kısa ömürlüdür. Sadece deneysel kimyada ve temel bilimsel araştırmalarda kullanılır. Kopernikyumun bilinen bir biyolojik rolü yoktur. Oldukça radyoaktif olmasıyla beraber, şimdiye kadar yalnızda 75 kopernikyum atomu üretilmiştir.[4]

Kopernikyum, ilk olarak Peter Armbruster, Gottfried Münzenber ve ekibi tarafından 9 Şubat 1996'da Darmstadt, Almanya'daki Ağır İyon Araştırmaları Derneği'nde çalışan ekip tarafından üretilmiştir. Kurşun atomlarını, lineer hızlandırıcı olarak isimlendirilen bir cihazla çinko iyonlarıyla çarpıştıran ekip, yaklaşık 0.24 milisaniye (0.00024 saniye) yarı ömre sahip bir izotop olan kopernikyum-277 atomlarını üretmiştir. [5]

Element; Bohr atom modelinin tanıtılmasına yol açan, güneş sistemi modelini ortaya çıkaran, Rönesans bilim insanı, ünlü matematikçi ve astronom Nicolaus Copernicus'un adını almıştır.[5]

Kopernikyum, radyoaktif yapısı nedeniyle zararlı olarak kabul edilir. Bununla birlikte, sağlık etkileri ile ilgili belirli ayrıntıları sunmak için yeterli araştırılma yapılmamıştır. Son derece kısa yarı ömrü nedeniyle (yaklaşık 0,24 milisaniye), kopernikyumun çevre üzerindeki etkileri önemsenmeyecek derecede azdır.[3]

• Cp sembolü ilk olarak başka bir metal için önerilmiş, ancak 1949'a kadar lutenium elementi için zaten kullanıldığı için reddedilmiştir. Bu nedenle on yıldan fazla bir süredir sembolsüz bir şekilde, 112. element olarak kullanılmıştır.[6]
  • Kopernikyum; röntgenyum, bohriyum, darmstadtiyum, hassiyum ve meitneryium ile aynı zamanda keşfedilmiştir.
  • Kopernikyum, var olan en ağır elementtir ve hidrojenden tam 200 kat daha ağırdır.[4]