Nihoniyum

Nihoniyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Wikipedia Commons
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
3 dakika
29 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 114. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Nihonium
  • Sembol Nh
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d10 7p1
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d10 7s2 7p1
  • Atom Kütlesi 286 Da ( Da)
  • Blok p
  • Kategori Bilinmiyor, muhtemelen geçiş metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) 16 g/cm3
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Japonya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı Y. Oganesyan vd. (Dubna'da bulunan ONAE) ve K. Morita vd. (Japonya Wako'da bulunan RIKEN'de), 2003–2005
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı RIKEN,

Nihoniyum, sembolü "Nh" ve atom numarası 113 olan, son derece radyoaktif ve sentetik bir kimyasal elementtir. Bilinen en kararlı izotopu olan nihoniyum-286, yaklaşık 10 saniyelik bir yarılanma ömrüne sahiptir. Periyodik tabloda nihoniyum, p-blokta yer alan bir transaktinid elementidir ve bor grubunun bir üyesidir.

Nihoniyum hakkında çok az şey bilinmektedir, çünkü saniyeler içinde bozunan ve çok küçük miktarlarda üretilmiş bir elementtir. Nihoniyum izotopları da dahil olmak üzere bazı süper-ağır çekirdeklerin anormal derecede uzun ömürleri, "kararlılık adası" teorisi ile açıklanmaktadır. Nihoniyum elementi üzerinde yapılan deneyler de bu teoriyi desteklemektedir. Nihoniyum izotoplarının yarı ömürleri, nötronlar eklendikçe milisaniyeden, saniyeye yükselmektedir.

Nihoniyum'un homologları olan bor, alüminyum, galyum, indiyum ve talyum ile benzer özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir. Bor hariç hepsi geçiş sonrası metallerdir ve nihoniyum da bir geçiş sonrası metali olarak değerlendirilmektedir. Yapılan tüm çalışmalara ve deneylere rağmen bu elementin kimyası büyük ölçüde bilinmemektedir.

23 Temmuz 2004'te Japonya'nın Wako kentindeki RIKEN Nishina Hızlandırıcı Tabanlı Bilim Merkezi'nde çalışan bilim insanları, çinko iyonlarını ışık hızının %10'una çıkarmıştır ve daha sonra onları ince bir bizmut yüzeyine çarptırıp nihoniyum elementinin ilk iki atomunu üretmiştir. Her iki atom da alfa bozunması geçirmiş ve dubniyum-262'ye dönüşmüştür.[1]

Şimdiye kadar yalnızca birkaç nihoniyum atomu üretildiğinden, şu anda temel bilimsel araştırmalar dışında hiçbir kullanımı yoktur.[1]

İlk kez RIKEN’in Doğrusal Hızlandırıcı Tesisi ve Wako, Japonya’daki GARIS iyon ayırıcı kullanılarak yarı ömrü saniyenin binde birinden az olan nihoniyum-278 üretilmiştir. Morita ve ekibi, Eylül 2003’te çalışmalarına başlamıştır. Çinko iyonları (70Zn), bir partikül hızlandırıcıda bir ışın haline getirilmiş ve soğuk füzyon reaksiyonunda ince bir bizmut (209Bi) tabakasında ateşlenmiştir. Bu yöntemi kullanan bilim insanları, Temmuz 2004'te ve Nisan 2005'te 113. elementin atomunu ürettiklerini ilan etmişlerdir. Ancak her denemede, atom 4 kez alfa bozunmasına uğramıştır. Bu bozununmaların sonucunda; röntgen-274, meitneriyum-270, bohriyum-266, ve dubniyum-262 izotopları oluşmuştur. Japonya'daki bilim insanları, bu bozunmalardan ötürü bir çıkmaza girmiştir. Morita, o günlerde şöyle demişti:

Yedi yıldan fazla bir süre 113. elementi kesin olarak tanımlayan veriler aradık, ancak bir kanıt göremedik. Fakat pes etmeye hazır değiliz, çünkü eğer sabredersek şansın bir gün tekrar bizden yana olacağına inanıyorum.

Nihoniyum keşiflerini doğrulamaya yardımcı olmak için ekip, yeni bir deney gerçekleştirmiştir. Deneyde, bir sodyum iyon demeti, küriyum hedefiyle çarpıştırılmıştır. Bu deneyin ardından 12 Ağustos 2012'de bilim insanları, üçüncü ve kesin bir bozunma olayını gözlemlemiştir. Nihoniyum, öncekiyle aynı şekilde üretilmiş ve daha önce olduğu gibi dört alfa bozulmasına maruz kalmıştır. Ek olarak, 262Db alfa bozulmalarına maruz kalmaya devam etmiştir. Tepkimeler sonucunda önce 258Lr ve ardından 254Md izotopları elde edilmiştir.

Zincir tamamen karakterize edildiğinden, bu deney, bozunma zincirinin kaynağının gerçekten nihoniyum, yani 113. element olduğunun açık bir kanıtı olarak kabul edilmiştir. 2015 yılında IUPAC / IUPAP Ortak Çalışma Grubu (JWP) çalışmayı gözden geçirmiş ve şunları söylemiştir:[2]

Japonya'daki RIKEN işbirliği ekibi 113. element için kriterleri yerine getirmiştir ve kalıcı bir isim ve sembol önermeye davet edilecektir.

Element, ilk sentezlendiği yerin adını almıştır. "Nihon", Japonca'da "Japonya" demenin bir yolu olan ve "yükselen güneşin ülkesi" anlamına gelen bir kelimedir.[3]

Nihoniyum, çok kararsız olduğu için diğer elementlere o kadar hızlı bozunur ki, insan sağlığı üzerindeki etkileri için endişelenmek için hiçbir neden yoktur. Son derece kısa yarı ömrü nedeniyle nihoniyumunun çevrede yarattığı etki de yok sayılabilecek kadar azdır.

Elementlerin periyodik tablosundaki 113. element, daha önce Latincede "1-1-3" anlamına gelen bir yer tutucu adı olan "ununtrium" olarak adlandırılmıştır. Kasım 2016'da, Uluslararası Saf ve Uygulamalı Kimya Birliği (IUPAC), 113. element için nihoniyum adını onaylamıştır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/04/2021 01:18:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10191