Tüm Reklamları Kapat

Kısa Yaşayan Bitki Türleri, İklim Değişimine Daha Duyarlı!

3 dakika
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 2 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Araştırmacılar, bitki popülasyonlarının iklim değişikliğine karşı nasıl tepki verdiğini ilk kez araştırdılar ve kısa nesillere sahip bitki türlerinin, uzun nesillere sahip olan bitki türlerine göre iklim değişikliğine karşı daha duyarlı olduğunu tespit ettiler. Bu tespit, Alman Bütünleştirici Biyoçeşitlilik Araştırmaları Merkezi (iDiv), Martin Luther Üniversitesi Halle-Wittenberg (MLU) ve Helmholtz Çevre Araştırmaları Merkezi'nden (UFZ) araştırmacılar tarafından yapılan bir araştırmadan elde edilen bulgulardan biridir.

Uluslararası ekip, bitki popülasyonlarının iklim değişikliğine karşı nasıl tepki verdiği sorusunu ele almak için, çoğunluğu Avrupa ve Kuzey Amerika'dan olmak üzere dünya çapındaki mevcut verileri kapsamlı bir şekilde derledi. Nature Communications'da yayınlanan bu çalışma, üretim (çoğalma) süresi gibi bitki özelliklerinin, türlerin değişen iklimlere ne kadar duyarlı olduğunu tahmin edebileceğini gösteriyor. Bu çalışmanın, iklim değişikliği baz alınarak yani iklim değişikliğine bağlı olarak hangi bitki türlerinin en fazla korumaya ihtiyacı olduğunu tahmin etmek için önemli katkısı vardır.

Tüm Reklamları Kapat

İklim değişikliği, bitki türlerinin çeşitliliğine yönelik en büyük tehditlerden biri olarak kabul edilmektedir. Doğa koruma politikasında doğru öncelikleri belirlemek için, dünyanın hangi bölgelerinin ve hangi türlerin özellikle iklim değişikliği tehdidi altında olduğunu bilmek çok önemlidir.

Çalıştaylarda uluslararası uzmanları bir araya getiren Alman Bütünleştirici Biyoçeşitlilik Araştırmaları Merkezi (iDiv) sentez merkezi sDiv'in bir parçası olarak bir çalışma grubu, nüfus artış hızını ölçen bitkilerle ilgili tüm uzun vadeleri çalışmaları derledi.

Tüm Reklamları Kapat

Bu çalışma yıllarında, iklim faktörlerinin özellikle yağış ve sıcaklığın nüfus artış hızını nasıl etkilediğini değerlendirdiler. Daha sonrasında bir neslin uzunluğu gibi (bitki türü özelliği) bitki türlerinin özelliklerinin, bitki popülasyonu büyüme oranlarının geçmişte iklim değişikliğine karşı ne kadar duyarlı olduğunu ve nasıl etkilediğini test ettiler.

Yağış Miktarı, Sıcaklık Değişiminden Çok Daha Büyük Bir Etkiye Sahip!

iDiv ve MLU'da doktora sonrası araştırmacı olan ilk yazar Dr. Aldo Compagnoni şöyle söylüyor:

Nesil süresinin bir türün iklim değişikliğine duyarlılığı için yararlı bir gösterge değeri olduğunu gösterebildik.

Örneğin bilim insanları, ortalama olarak sadece birkaç yıl yaşayanlar gibi özellikle kısa ömürlü bitkilerin, uzun ömürlü bitki türlerinden çok daha kötü iklim aşırılıklarından mustarip olduklarını tespit ettiler. Analizler, ayrıca iklim değişikliğinin ana sınırlayıcı faktörünün sıcaklık artışının kendisi olmadığını da göstermiştir. Ortalama olarak, yağışın bitki popülasyonları üzerinde sıcaklıktan üç kat daha fazla etkisi olmuştur. Makale yazarlarından Prof. Tiffany Knight şöyle diyor:

Bu çalışma, bu türler hakkında sınırlı bilgiye sahip olsak bile, hangi türlerin iklim açısından savunmasız olabileceğini belirlememize yardımcı oluyor. Örneğin, Dünya'daki küçük bir bitki türü alt kümesi için uzun vadeli nüfus verisine sahipken, çoğu bitki türü için yaklaşık üretim süresini tahmin edebiliriz. Bu, türlerin küresel ölçekte iklim değişikliğine karşı savunmasızlığını belirlemeye yönelik önemli bir ilk adımdır.

Fakat küresel ölçekte genel tahminler yapma yeteneğini sınırlayan önemli veri boşlukları vardır. Araştırmacılar, Dünya'daki 350.000 bitki türünden yalnızca 62 tanesi için uygun uzun vadeli veri kümeleri buldular ve bunların büyük çoğunluğu ABD ve Batı Avrupa'nın ılıman bölgelerinde oluşan türlerdi. Birkaç ağaç ve çalı türü dışında, veri seti sadece otları ve bitkileri içermekteydi.

Araştırmacılar, dünyanın tüm bölgeleri ve bilinen tüm türler için iklim değişikliğinin sonuçları hakkında güvenilir tahminlerde bulunabilmek için odunsu bitki türleri ve tropik bölgelerdeki bitkiler üzerinde yeni popülasyon ekolojisi araştırmalarına ihtiyaç duyulduğu sonucuna vardılar.

1. Çeviri Kaynağı: Inside Ecology | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/03/2024 01:43:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10546

Tüm Reklamları Kapat
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?

I. Ecology, et al. Kısa Yaşayan Bitki Türleri, İklim Değişimine Daha Duyarlı!. (8 Haziran 2021). Alındığı Tarih: 1 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10546
Ecology, I., Özerdem, Ö., Bakırcı, Ç. M. (2021, June 08). Kısa Yaşayan Bitki Türleri, İklim Değişimine Daha Duyarlı!. Evrim Ağacı. Retrieved March 01, 2024. from https://evrimagaci.org/s/10546
I. Ecology, et al. “Kısa Yaşayan Bitki Türleri, İklim Değişimine Daha Duyarlı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Özge Özerdem, Evrim Ağacı, 08 Jun. 2021, https://evrimagaci.org/s/10546.
Ecology, Inside. Özerdem, Özge. Bakırcı, Çağrı Mert. “Kısa Yaşayan Bitki Türleri, İklim Değişimine Daha Duyarlı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Özge Özerdem. Evrim Ağacı, June 08, 2021. https://evrimagaci.org/s/10546.