Tüm Reklamları Kapat

Karanlık Orman Hipotezi, Fermi Paradoksu'na Korkutucu Bir Çözüm Sunuyor: "Avcı Uygarlıklar"! Anonim
6 dakika
4,330
  • Astrobiyoloji
  • Astronomi
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 1 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Günlük yaşamlarımıza devam ederken, evrenin devasa büyüklüğünü unutmak çok kolaydır. Dünya büyük bir yer gibi görünebilir ancak gerçekte ise gezegenimiz, milyarlarca galaksi içerdiği tahmin edilen bir evrende, bir kum tanesi içindeki bir zerre kadar küçüktür. Yıldızlı bir gecede gökyüzüne baktığımızda, hayrete düşmek ve meraka boğulmak için her türlü nedenimiz vardır.

Evrenin büyüklüğü ve içindeki galaksilerin, yıldızların ve gezegenlerin inanılmaz çokluğundan yola çıkarak, "Kesinlikle orada bir yerde bizden başka bilinçli varlıklar da olmalıdır!" diye düşünürüz. Akıllara durgunluk veren sayıları bir düşünün: En tutucu NASA tahminleri bile, evrenimizin, yıldızımız Güneş gibi 500 milyar yıldıza ev sahipliği yaptığını ve bu yıldızların yörüngesinde dolaşan 100 milyar Dünya benzeri gezegen olduğunu söylüyor. Bu, Dünya üzerindeki her kum tanesi için 100 yaşanabilir gezegen ve başka bir gezegende yaşamın ortaya çıkması için trilyonlarca fırsat demektir!

Tüm Reklamları Kapat

Yaşamı destekleyen bu gezegenlerin sadece %0,1'i bile bunun bir versiyonunu barındırsa, o zaman sadece Samanyolu Galaksisi'nde yaşam olan 1 milyon gezegen olacaktır. Frank Drake, John C. Llly, Carl Sagan ve Otto Struve gibi bilim insanları tarafından evrende akıllı yaşamın istatistiksel olasılığını ölçmek için geliştirilmiş olan Drake Denklemi'ne göre, yalnızca galaksimiz Samanyolu'nda binlerce akıllı uygarlık var olmalıdır. Birkaçı bizim gibi uygarlık geliştirmiş olabilir ve kozmik olarak düşünürsek, sadece bir avuç uzaylı uygarlık bizim şu anki teknolojik ilerleme seviyemizin ötesine geçmiş ise, insanlık Star Trek dünyası gibi bir evrene uyanıyor olmalıydı. Öyle ki, kullanılan yeni parametrelere göre, galaksimiz Samanyolu'nda radyo yayını yapabilen en az 36 gelişmiş aktif akıllı uygarlık olmalıdır.

Ancak şimdiye kadar hiçbir "Ferengi", "Klingon", "Vulkan", "Romulan" izine ulaşamadık. Radyo sinyalleri bir yana, bizden önce gelen bazı gelişmiş uygarlıklar, galaksimizi uzay araçları ve diğer yanıp sönen ışık biçimleriyle doldurmak için yeterli zamana sahip olmalıdır. Bu nedenle, başka kimseyi görmemiş olmamız şaşırtıcı derecede garip görünmelidir.

Tüm Reklamları Kapat

Öyleyse, neden onlara dair hiçbir iz bulamadık? Fizikçi Enrico Fermi de bu sorunun bir benzerini sormuştu: "Herkes nerede?". Bu soru, Fermi Paradoksu olarak bilinir hale gelmiştir. Fermi Paradoksu, evrendeki akıllı yaşam potansiyeliyle, henüz herhangi birini tespit edemediğimiz gerçeği arasındaki görünen çelişkiyi ifade eder. Fermi Paradoksu'nun ne olduğunu ve olası çözümlerini "Uzaylılar Nerede? Fermi Paradoksu Nedir?" başlıklı yazımızda detaylıca ele almıştık (hatta buradaki yazımızda, bunun bir paradoks olmayabileceğinden söz etmiştik). Bu yazımızda ise, daha önce değinmediğimiz bir olasılığı inceliyoruz: Karanlık Orman Hipotezi'ni...

Fermi Paradoksu için Ürkütücü Çözüm, Karanlık Orman Hipotezi Olabilir!

Karanlık Orman Hipotezi'nin Fermi Paradoksu'na getirdiği çözüme göre, Dünya dışı akıllı yaşam formlarının izlerine rastlayamıyor olmamızın nedeni, uygarlıkların bilerek sessiz kalmayı tercih etmeleridir. Liu Cixin'in "Karanlık Orman" adlı bilimkurgu eseri, bu olası çözümün mantığını ele almaktadır. Kitapta bu çözüm için ortaya koyulan argüman şu şekildedir:

• Bütün akıllı yaşam formları, hayatta kalma içgüdüsüne sahiptir.
  • Diğer uygarlığın şans elde etmesi hâlinde sizi yok edip etmeyeceğini önceden bilmenin garantili bir yolu yoktur.
  • Bir güvencesi olmayan her akıllı tür için en güvenli seçenek, onlar aynısını yapma şansı bulmadan önce diğer akıllı türü yok etmektir.

Romanda, akıllı yaşam formları, varlıklarını korumak amacıyla kendilerine tehdit olabilecek her türlü riskli eylemden kaçınmaktadırlar. Bundan dolayı herhangi bir temas, "tehlikeli" kabul edilmektedir; çünkü kendi varlıklarını garanti altına almayı amaçlayan gelişmiş bir veya birkaç akıllı yaşam formu, konumlarını açık eden diğer akıllı yaşam formlarını yok etmektedir. Bu durum, uygarlıkların, varlıklarını açığa çıkarabilecek her izi gizlemeye çalışmasına yol açmaktadır. Paranoya gibi görünen bu fikrin arkasındaki mantık, kitapta şöyle açıklanmaktadır:

Her uygarlık, ağaçların arasında hayalet gibi dolaşan, yolu kapatan dalları nazikçe kenara iten ve adımlarını sessizce atmaya çalışan, izlerini gizleyen silahlı bir avcıdır. Nefes alıp vermeye bile özen gösterilir. Avcı dikkatli olmalıdır, çünkü ormanın her yerinde onun gibi sinsi avcılar bulunmaktadır. Başka bir yaşam bulursa (ister bir avcı, ister melek veya iblis, ister narin bir çocuk veya sendeleyen yaşlı bir adam, ister bir peri veya yarı tanrı olsun) yapabileceği tek bir şey vardır: ilk ateşi açıp onları yok etmek.

Bu biraz tutuklu ikilemine benzemekte ve konsept olarak "uygulamalı oyun teorisi"ne dayanmaktadır. Bu çözüme edebi olmayan bir yaklaşım var mı, yoksa sadece bir hikaye için iyi olan bir fikir mi diye merak ediyor olabilirsiniz. Buna cevaben, bu fikrin bilimde de yer bulduğunu söylemek mümkündür.

Bilim insanı David Brin, Dünya dışı akıllı yaşama işaret edebilecek hiçbir radyo sinyaline rastlanılmamasına potansiyel bir çözüm olarak bu fikrin bir varyantını öne sürmektedir. Tanımladığı hipotez, kendisini yaratan uygarlık haricindeki diğer tüm uygarlıkları yok etme görevini yerine getiren robotik sondalara dayansa da, konsept olarak fikir aynıdır. Bu hipotezin neden bilimsel amaçlar için ilgi çekici ve varoluşsal nedenlerden dolayı bir o kadar da ürkütücü olduğunu makalesinde şöyle açıklıyor:[1]

[Çözüm], makalenin ilk bölümünde açıklanan tüm gerçekler ve felsefi ilkelerle tutarlıdır... Bu senaryonun sonuçlarının galaksideki denklik koşulu haline gelmesi için yalnızca bir kez gerçekleşmesi yeterlidir. Dünya dışı radyo trafiğini tespit edemiyoruz çünkü hepsi radyo sinyalleri ile iletişim kurmayı keşfettikten kısa bir süre sonra yok edilmiş olmalıdır.

Brin, insan kaynaklı radyo yayınlarının galakside hızla yayıldığını, radyo sinyallerinin onları alabilen herkes için konumumuzu açığa çıkarmaya hazır olduğunu da sözlerine eklemektedir.

Karanlık Orman Hipotezi Ne Kadar Gerçekçi?

Bu hipotez, Drake Denklemi'ndeki değişkenlerden yalnızca birini ve spekülasyona en açık olanı etkileme avantajına sahip olması açısından önemlidir. Ayrıca, tüm yabancı uygarlıkların nasıl davrandığına dair geniş varsayımlarda bulunmamızı da gerektirmez; bu şekilde hareket eden tek bir gelişmiş ırk, gözlemlenen duruma neden olmak için yeterli olacaktır. Bu aynı zamanda, yaklaşık bir asırdır radyo sinyallerini okuyabilmemize rağmen neden sıradan bir Dünya dışı akıllı yaşam formunun radyo sinyallerini tespit edememiş olmamızı da açıklar.

Nasıl ki biz, ilk başlarda farkında olmadan radyo sinyallerimizi dış uzaya gönderdiysek, başka bir uygarlığın da aynısını yapmış olması olasıdır. Bununla birlikte bu hipotez, diğer akıllı türlerin de bizimkine benzer bir riskten kaçınma düzeyi ve akıl yürütme sürecini içeren bilişsel becerilere sahip olduğunu veya gerçekten de gelişmiş bir uygarlığın, kendilerine zarar verebileceğini düşündükleri diğer akıllı türleri yok ettiğini varsayar. Bunlar, büyük varsayımlardır.

Tüm Reklamları Kapat

Neredeyse yüzyıldır galaksiye varlığımızı adeta haykırıyoruz. Yüz ışıkyılı yarıçapındaki herhangi bir yabancı uygarlık, bizden gelen bir dizi radyo sinyalini alıyor olmalıdır. Yabancı uygarlıkların hakkımızda bilgi sahibi olmasını engellemek için bir nedenimiz olduğunu düşünseydik, bir sorunumuz olabilirdi. Öte yandan astrofizikçi ve kozmolog Stephen Hawking, bu konuda yaptığı birçok uyarıda, çok dikkatli olmamız gerektiğini vurgulamıştır.[2]

Sonuç olarak, Fermi Paradoksu'nun çözümü bu hipotez ise Dünya dışı uygarlıklar uzayın engin karanlığında yok olma korkusuyla yabancı uygarlıklardan kasten saklanıyor demektir.

Bu tarz konulara ilgi duyuyorsanız, "Yönlendirilmiş Panspermia Nedir? Dünya'daki Yaşamı, Dünya Dışı Bir Uygarlık Getirmiş Olabilir mi?'' başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.

1. Türev İçerik Kaynağı: Big Think | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/02/2023 13:25:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11164

Veri Bilimi
Radyo
Nüfus

S. Hendricks, et al. Karanlık Orman Hipotezi, Fermi Paradoksu'na Korkutucu Bir Çözüm Sunuyor: "Avcı Uygarlıklar"!. (20 Kasım 2021). Alındığı Tarih: 6 Şubat 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11164
Hendricks, S., Köse, M., Bakırcı, Ç. M., Alparslan, . (2021, November 20). Karanlık Orman Hipotezi, Fermi Paradoksu'na Korkutucu Bir Çözüm Sunuyor: "Avcı Uygarlıklar"!. Evrim Ağacı. Retrieved February 06, 2023. from https://evrimagaci.org/s/11164
S. Hendricks, et al. “Karanlık Orman Hipotezi, Fermi Paradoksu'na Korkutucu Bir Çözüm Sunuyor: "Avcı Uygarlıklar"!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 20 Nov. 2021, https://evrimagaci.org/s/11164.
Hendricks, Scotty. Köse, Mücahid. Bakırcı, Çağrı Mert. Alparslan, . “Karanlık Orman Hipotezi, Fermi Paradoksu'na Korkutucu Bir Çözüm Sunuyor: "Avcı Uygarlıklar"!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, November 20, 2021. https://evrimagaci.org/s/11164.