Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yürütülen bir çalışmanın sonuçlarına göre, Wight adasında bulunan 60 cm uzunluğunda bir timsaha ait fosilleşmiş iki kafatası parçası yeni bir antik türün bulunduğuna işaret ediyor. Burun ve kafatasının arka parçası olan parçalar, üç ay arayla farklı özel koleksiyoncular tarafından bulundu. Sandown yakınlarındaki Dinosaur Isle müzesindeki uzmanlar 126 milyon yıllık parçaların “tam bir kafatası oluşturmak için birbirlerine mükemmel biçimde uyduklarını” buldular.

Yeni türe Koumpiodontosuchus aprosdokiti adı verildi.

“Beklenmedik düğme dişli timsah” anlamına gelen bu isim, keşif hakkında Acta Palaeontologica dergisinde bir makale yayınlayan, Portsmouth Üniversitesi’nden paleontolog Dr. Steve Sweetman tarafından verildi.

Kafatası parçası olan ilk parça Mart 2011’de Sandown yakınlarındaki bir sahilde ailesiyle fosil avı tatiline çıkan Diane Trevarthen tarafından bulundu.

Diane, parçayı müzeye götürdüğünde, çalışanlar parçanın Kretase çağına ait büyük bir timsah yavrusuna ait olabileceğini düşündüler.

Üç ay sonra Austin ve Finley Nathan tatillerinde fosil avı yaparken burun parçasını buldular.

Müze çalışanları, Austin ve Finley’in buluşlarını gördüklerinde ise diğer parçayı hatırladılar ve Bayan Trevarthen’dan parçayı geri getirmesini istediler. Bunun üzerine iki koleksiyoncu da parçalarını müzeye bağışladı.

Görsel, yeni türün damağının arkasındaki <span class=
kemik diziliminin diğer ata türlerden farklı olduğunu gösteriyor." src="http://news.bbcimg.co.uk/media/images/73490000/jpg/_73490376_crocskull_small.jpg" style="height: 560px; width: 560px;" />

Dr. Sweetman diyor ki:

“Bu harika kafatasının iki parçası da iyi durumda ki bunun gibi fosillerin genelde kıyıya vurduktan günler, hatta saatler içinde çarpan dalgalar tarafından dövülüp kenarlarının yıpratıldığını göz önünde bulundurursak bu hiç de alışılmış bir durum değil. Bu yüzden, iki parça da 126 milyon yıl kadar önce dinozorların ayaklarıyla çiğnenen dere yatağındaki döküntüden ve çamurdan çıktıktan sonra çok kısa bir süre içinde bulunmuş olmalılar.

Bu keşfin yapılmış olması katıksız şansa dayanıyor ve çok acayip. İki parçanın da bulunmuş olması başlı başlına fevkalade. Üç ay arayla farklı koleksiyoncular tarafından bulunup, aynı çalışanların mesaisinde aynı müzeye götürülmüş olmaları ve böylece ilk parçanın hatırlanması ise inancı yadsıyor.”

Dr. Sweetman kafatasını ilk gördüğünde, onun benzer dönemde Belçika ve İspanya’da keşfedildiği bilinen bir Bernissartia fagesii‘ye ait olduğunu düşünmüştü. Dr. Sweetman şöyle anlatıyor:

“Ufak boyundan -tamamen gelişmiş hayvan burnundan kuyruğa sadece 61cm’den biraz daha uzundu- ama özellikle timsah formları arasında benzersiz olan düğme şeklinde dişlerinden bunun bir Bernissartia kafatası olduğuna ikna oldum. Bu dişler yumuşakçaların kabuklarını ve diğer sert dış kabuklu omurgasızları parçalamak için kullanılırlardı.”

Ancak kafatası temizlendikten sonra Dr. Sweetman, fosilin kemiklerinin diziliminde önemli farkların olduğunu görebildi. Sözlerine devam eden Dr. Sweetman şöyle dedi:

“Burun açıklıklarından solunum yolunun olduğu yerde olan ağız boşluğunun yeri damağının çok arkasında kemiklerle kaplıydı. Bu bize bu keşfin sadece yeni bir tür olduğunu değil, eski timsahların yakın akrabası, ama ince bir farkla günümüzde hayatta olan timsahlardan ayrılan yeni bir cins olduğunu da anlatıyor.”

Kaynak: Bu yazı BBC News sitesinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/10/2019 19:45:28 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2117

“Şarlatanlar her zaman öncüdürler. Astrolojiden astronomi, simyadan kimya, hipnozcudan deneysel psikoloji doğmuştur. Bugünün sahtekarı, yarının profesörü olacaktır.”