Kadınlar Doğuştan Yetenek Gerektirdiğini Düşündükleri Bölümlerden Uzak Duruyorlar!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kadınların bilim, matematik, teknoloji gibi alanlarda erkeklerden geri bırakılıyor olmasının sayısız kültürel nedeni var ve bunlardan bazılarına evrimagaci.org/fotograf/81/6372">buradaki yazımızda değinmiştik. Ocak 2015'te Science dergisinde yayımlanan bir araştırma ise, çok ilginç bir gerçeği gözler önüne seriyor: kadınlar, başarılı olmak için doğuştan yetenekli olunması gerektiğini düşündükleri bölümleri çok daha az tercih ediyorlar. Bir diğer deyişle, kendilerinin doğuştan yetenekli olduklarını düşünmemeye meyilliler. Bu nedenle, göreceli olarak az miktarda doğuştan yetenek gerektirdiğini düşündükleri eğitim, psikoloji, antropoloji, sosyoloji gibi alanlarda uzmanlaşan kadınların oranı %60'ların üzerindeyken; doğuştan gelen yeteneğe daha bağlı olduğunu düşündükleri felsefe, matematik, müzik teorisi, fizik, mühendislik, astronomi gibi alanlarda kadınların görev alma oranı %20'lere ve altına kadar düşüyor.

Verilere bakmanın bir diğer yolu da, farklı bölümlerden olan insanların kendilerini ne kadar "doğuştan dahi" gördükleriyle ilgili... Araştırmacılar, her bir bölümde görev alan veya okuyan kişilere, "Bu bölümde çok çalışmak yeterli değildir; doğuştan bir yeteneğe/dehaya da sahip olmak gerekir." gibi sorular sordular. Öğrenciler ve bilim insanları da, kendi çalışma sahalarını bu bakımdan, "doğuştan gelen yetenek gerektirme miktarına" göre değerlendirdiler (görselde beyaz çubuklarla gösteriliyor). Bu açıdan bakıldığında, ilginç bir sonuç çıkıyor: şaşırtıcı bir şekilde, felsefe bölümünde okuyan öğrenciler ve bu alanda çalışmalar yürüten bilim insanları, kendilerini fizik, biyokimya, evrimsel biyoloji, matematik ve mühendislik gibi alanlarda çalışanlara göre dikkate değer miktarda daha fazla "doğuştan yetenekli/dahi" buluyorlar.

Araştırma, 30 farklı bilim dalından 1800 bilim insanı ve lisans sonrası öğrencisini kapsayacak şekilde yapıldı. Princeton Üniversitesi'nde bilişsel psikoloji profesörü olan Dr. Sarah-Jane Leslie, araştırmalarını şöyle özetliyor:

"Kadınlar, zeka ve dehayı ön plana çıkaran mesleklerde doktora almaya çok daha az meyilliler. Bunun birçok nedeni var; ancak bunlardan en önemlisi, sosyal önyargılarımız. Süregelen kültürel önyargılar, kadınları değil de, erkekleri saf bir entellektüel dahilik ile ilişkilendirmeye yatkındır. Kadınların başarıları kitaplara gömülerek geçen saatler olarak değerlendiriliyor; dahilik olarak görülmüyor."

Evrim Ağacı olarak çevirdiğimiz görseli hazırlayan Vocativ sitesi, konuyla ilgili yazılarını şöyle bitiriyor:

"Felsefe bölümünde okuyanlara, kendileri hakkında ne kadar yanıldıklarını nasıl söyleyeceğimiz konusunda halen bir karara varamadık."

Görsel: Görseldeki beyaz şeritler, belli bir bölümde (veya çalışma sahasında) görev alan veya okuyan bilim insanları veya lisans sonrası öğrencilerinin kendilerini ne kadar "doğuştan yetenekli", "zeki" veya "dahi" gördüklerini gösteriyor. Daireler içerisindeki kırmızı kesitler ise, o bölümdeki (veya çalışma sahasındaki) kadın oranını gösteriyor.

Kaynak: Vocativ