Evrim Ağacı

İşlevsel 6 Parmaklılık (Polidaktili)

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

2014 Dünya Kupası'nın düzenlendiği Brezilya'daki bir aile, son derece ilginç bir mutasyon olan polidaktiliye neden olan mutasyonu ailecek taşıyor. Her bir bireyinin ellerinde fazladan 1 adet parmak var. Ancak asıl ilgi çekici olan, bu parmakların tamamen işlevsel olması. Yani ani bir mutasyonun hiçbir soruna neden olmaksızın, bariz ve köklü bir değişim yaratmasına rağmen işlevsel, hatta faydalı olabileceğinin bariz örneklerinden birisi.

Normalde mutasyonlar evrime neden olmazlar. Mutasyonlar sadece çeşitlilik yaratırlar; ki burada gördüğümüz 6 parmaklılık, "parmak sayısı" bakımından çeşitliliktir. Ancak mutasyonlar genellikle ani etkilere neden olmazlar. Mutasyonların halk arasındaki hatalı algısı, ya bilimle ilgili bilgi düzeyleri aşırı kıt olanların yalanlarından, ya da hayal gücü aşırı geniş insanların sanat eserleri olan X-Men, Spiderman gibi çizgi filmlerden kaynaklanmaktadır. Aslında mutasyonların ezici bir çoğunluğu nötrdür veya nötre yakındır. Birden fazla nötr mutasyon bir araya gelerek uzun vadede olumlu ya da olumsuz (çoğunlukla seçilimin etkisi dolayısıyla olumlu) değişimler yaratabilirler. Ani etkili olan mutasyonların büyük bir kısmı zararlıdır, çünkü evrimsel süreçte sıçramalara neden olurlar ve seçilimin etki etmesine zaman kalmaz. Ancak kimi zaman, burada da spesifik bir örneğini göreceğimiz gibi, ani etkili mutasyonlar da faydalı ya da en azından işlevsel olabilirler. Ani mutasyonların faydalı etkilerini genellikle daha basit yapılı prokaryotlarda veya böcekler gibi omurgasızlarda görürüz. Ökaryotik ve yüksek yapılı canlılarda ani faydalı mutasyonların sayısı çok daha azdır; ancak yok değildir. Fakat zaten evrim için önemli olan nötr ve nötre yakın mutasyonlar olduğu için, ani mutasyonlar pek de ilgi konusu değildirler. Mutasyonlarla ilgili daha fazla bilgi almak için: https://www.youtube.com/watch?v=RvzMmFYXJKA

Bu videonun ilginç taraflarından biri de, mutasyonların faydalı olması bir yana, kalıtsal olmasıdır. Yukarıdaki videodan da izleyebileceğiniz gibi, mutasyonların evrimsel anlamı olabilmesi için üreme organlarında, üreme hücrelerinde, zigotta veya zigottan sonra oluşan ilk birkaç bölünmüş hücre grubunda meydana gelmesi gerekir (ki gerçekten de en sık olarak buralarda mutasyonlar sabitlenir). Yani burada gördüğümüz polidaktili mutasyonu da, bu şekilde meydana gelmiş bir mutasyondur ve gelecek nesillere aktarılmaktadır. Bu aileden gelecek soy hatlarında bu parmak sayısı giderek artabilir ve popülasyonun önemli bir kısmını işgal edebilir. Eğer ki vahşi hayatta olsaydık, 5 parmaklılık ile 6 parmaklılığın uyum başarısına katkılarına bağlı olarak seçilimin etkisiyle biri tamamen diğerinin yerini alabilirdi veya türleşmeye giden bir çatal oluşabilirdi. Şu anda hayatta kalıp ölme durumumuz pek fazla fiziksel özelliklerimize bağlı olmadığı için, böyle bir evrimsel değişim de bekleyemiyoruz. Ancak genetik sürüklenme ve normal şekilde soy hatlarının devam etmesi, 6 parmaklılığın popülasyona yüzlerce yılda yayılması için yeterli olacaktır.

Polidaktili ile ilgili bir yazımızı da buradan okuyabilirsiniz: https://evrimagaci.org/fotograf/65/3394

İyi seyirler.

Patreon destekçilerimiz arasına katılmak için: https://www.patreon.com/evrimagaci

Banka, kriptopara, PayPal yoluyla destek olmak için: https://evrimagaci.org/page/tr/maddi-destek

En son yüklediğimiz videoyu izlemek için: https://goo.gl/j2ekuh

En popüler videomuzu izlemek için: https://goo.gl/v0gCL3

Kanalımıza abone olmak için: https://goo.gl/n8BnO6

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/07/2020 09:43:47 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5504

“Her şeyi keşfettiğini söyleyip hiçbir ispat üretemeyenler; imkansızı keşfetme sahtekarlığında bulundukları için tekzip edilebilirler.”
Archimedes