İnsan Evrimi: Zayıf Kaslar mı, Büyük Beyin mi?

Bu yazı, National Geographic isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Zayıf kaslar, büyük beyinden daha hızlı evrildi. Biz insanlar, belki de doğa tarafından zayıf hale getirildik.

İnsanlarla, şempanzelerin ve diğer primatların karşılaştırıldığı metabolik çalışma, insan evrimi sürecinde, kasların güçsüzleşmesinin, büyük beyinin evriminden daha hızlı gerçekleşmiş olduğunu ortaya çıkardı.

Biyolog Roland Roberts, “Zayıf kaslar, belki de, bilişsel yeteneklerimizin metabolik ihtiyacının bir bedeli olarak evrilmiştir.” demektedir.

Bilim insanları uzun zamandır, insanların, şempanze gibi diğer kuyruksuz iri maymunlarla olan temel farkının büyük ve çok fazla enerjiye ihtiyaç duyan beynimiz olduğuna dikkat çekiyorlar. Beynimizin evrimi yaklaşık 6 milyon önce, bizi kuyruksuz iri maymun benzeri ortak atalarımızdan ayrılmaya sürükleyen unsur olmuştur.

Fakat asıl soru, enerjimizin %20’sini harcayan bu büyük beyin, neden ve nasıl evrildi?

Araştırmayı yöneten Almanya’daki Max Planck Evrimsel Biyoloji Enstitüsü’nden Katarzyna Bozek, “İnsanlar ve insan harici primatlar arasındaki, kas kuvveti farkı belki de bu soruya bir açıklama getirebilir.” demektedir.

Araştırmanın sonuçları, Mayıs 2014’te PloS Biology adlı akademik dergide yayınlandı. Çalışmada, çeşitli organların metabolik ihtiyaçlarının ne hızda evrildiği tespit edilmeye çalışıldı. Bazı bilim insanları, örnek olarak hızlı evrilen insan bağırsağı metabolizmasının beynin evrimine katkı sağlayabileceğini düşündüler. Fakat yeni çalışmanın, sonuçlarına göre, kaslar ve beyin, enerji kullanım oranlarını takas etmiş gibi görünüyorlar.

Araştırıcılar, kasların zayıflaşma yönündeki evriminin vücudun diğer kısımlarından sekiz kat daha hızlı olduğunu saptamışlardır. Erken atalarımız, daha çok kuyruksuz iri maymun benzeri bir güce sahiplerdi, en azından iskeletler üzerinden yapılan kas analizlerine göre. Günümüzde, kaslarımız oldukça küçüktür, fakat vücudumuzun diğer dokuları, örneğin, böbrekler, göreceli olarak milyonlarca yıl değişmeden kalmıştır.

Aynı dönemde, beyin ise diğer vücut bölümlerinden dört kat hızlı evrilmişlerdir. Roland Roberts, “İnsan kaslarının, son 6 milyon yılda, farelerin 130 milyon yıl içerisinde geçirdiği değişim kadar değişim gösterdiğini vurgulamıştır.

“İnek Öğrenci“ Kuralı

10,000 molekülün analiz edilmesiyle ulaşılan bulgularını doğrulamak için, insanlar, şempanzeler ve makaklar ile güç testi yapıldı. Bütün katılımcılar, tutacağı olan bir ağırlığı kaldıracaklardı. Roberts, “İnanılmaz bir şekilde, eğitimsiz şempanze ve makaklar, üniversite seviyesindeki basketbol oyuncuları ve profesyonel dağ tırmanıcılarından daha iyi bir performans gösterdiler.” demiştir. İnsanlar gerçekten, diğer türlerden yarı yarıya daha kuvvetsizdir.

Bu deneye bir açıklama getirebilmek için, grup ayrıca, makakların iki ay boyunca “couch patato” adı verilen bir yaşam biçimini benimsemesini sağladılar. Az hareket, yüksek stres ve besleyici niteliği olmayan yiyecekler.

İki ayın sonunda makağın gücünde çok büyük bir azalma olmadığını gözlediler. Bilim insanları, bu deneyden, insanların zayıf yaşam biçimlerinin bile insanlar ve diğer maymunlar arasındaki güç farkını %3 etkilediği sonucunu çıkardılar.

Bu çalışma, belki de, beyin çalıştırmaya neden olan koltukta oturup kitap okuma veya film izleme gibi, kas gücünün önemsiz olduğu davranışların evrimsel mirasımız olduğu iddiasını doğrular niteliktedir.

• Çeviri Kaynağı: National Geographic
  • Dan Vergano. Humans Evolved Weak Muscles to Feed Brain's Growth, Study Suggests. (2014, Mayıs 28). Alındığı Tarih: 21 Haziran 2018. Alındığı Yer: National Geographic
  • Katarzyna Bozek, et al. (2018). Exceptional Evolutionary Divergence of Human Muscle and Brain Metabolomes Parallels Human Cognitive and Physical Uniqueness. PLOS Biology.

Evcil Hayvanlar Otizmli Çocukların Sosyal Becerilerini Güçlendirebiliyor!

Yarasalar Da İnsanlar Gibi Sesleri Öğreniyor