İkili ve Üçlüden Sonra, Dörtlü Sarmal Keşfedildi!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Hücrelerde Dörtlü Sarmal Yapıda DNA Bulundu!

Olağandışı nükleik asit yapısı bazı gen ifadelerin düzenlenmesinde rol oynuyor olabilir.

4 DNA sarmalı X-Işını kristalografiden alınan veri dahilinde bu modelde bir araya getiriliyor.

Biyoloji’de DNA’nın yoğun kromozomları oluşturmak için kendi üzerinde burulan ve süper burulan ikili sarmal resminden daha ikonik bir resim yoktur.

Fakat ufak bir farkla; DNA’nın kare şekilli yapısı, DNA’nın yapı taşlarından biri olan guanin bakımından zengin sentetik DNA ipliklerini katlayarak laboratuvarda üretilebilir. Bilim insanları uzunca bir süre bu sözde “G-dörtlü yapıların” yaşayan hücrelerin DNA’larında bazen oluşabileceğini düşünmüşlerdi. Bir G-dörtlü yapı, DNA sarmalını sekteye uğratan yoğun kare yapısını oluşturmak için özel tipte hidrojen bağları aracılığıyla bir araya gelen guanin bakımından zengin iplik boyunca farklı yerlerden 4 guanin içerir.

Bugün Nature Chemistry dergisinde yayınlanan makalede, Cambridge Üniversitesi’nde Shankar Balasubramanian öncülüğündeki araştırma grubu G-dörtlü yapının hücrelerde oluştuğuna ve bu olağandışı yapıların önemli biyolojik fonksiyonları olabileceğine dair güçlü kanıtlar sunuyor.

Kromozomu koruma

Telomer olarak bilinen kromozomal DNA'nin koruyucu uçları, guanin açısından zengindirler ve G-dörtlü yapıları için de olası adaydırlar. Öyle ki; kanser hücreleri ile yapılan bazı çalışmalar, G-dörtlü yapılara bağlanıp onları stabilize eden küçük moleküllerin telomerlerde DNA hasarına sebep olduklarını gösterdi.

İnsan genom verilerinde başka guanin bakımından zengin sekansların arayışından sonra bazı bilim insanları; dörtlü yapıların, genomun düzenleyici genleri ve özellikle bazı kansere sebep olan genleri kapsayan kısımlarında oluşturulabileceklerini öne sürdüler.

G-dörtlü görüntülendi

Balasubramanian ve meslektaşları , özellikle G-dörtlü yapılara sıkıca bağlanan ama çift iplikli sarmal DNA’ya bağlanmayan bir antikor ürettiler. Bu antikoru insan hücreleri ile inkübe ettiklerinde, antikorun kromozomun birçok farklı bölgesine bağlandığını ve sadece çeyreğe yakın kısmının telomerlere bağlandığını buldular.

Balasubramanian, “Henüz erken, fakat eğer bu G-dörtlü yapıların genomda tam olarak nerede ortaya çıktıklarını haritalayabilirsek, kanser gibi rahatsızlıkları etkileyen genleri ya da hücresel işleyişleri nasıl daha iyi kontrol edebileceğimizi öğrenebiliriz. Bu zaten uzun vadeli vizyonumuz.” dedi.

Çeviren ve Hazırlayan: Betül Hız

• Biffi, G. et al. Nature Chemistry http://dx.doi.org/10.1038/NCHEM.1548 (2013).
  • Rodriguez, R. et al. Nature Chem. Biol. 8, 301–310 (2012).

'Siz gerçeği bilmek değil, kandırılmak istiyorsunuz!'

Küresel Isınma Yok Mu Sanıyorsunuz?