Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz canlıların genlerine GFP adı verilen Yeşil Floresan Proteini eklenmiştir. Bu gen, normal gelişim sırasında ifade edildiğinde, canlının fotoğraftaki gibi yeşil renkte ışıldamasına neden olur!

238 aminoasitten oluşan bu protein, özellikle üzerine maviden morötesine kadar değişen bir skalada (özellikle de 395 nanometre dalgaboyunda) ışık düşürüldüğünde yeşil renkte (ortalama 509 nanometre dalgaboyunda) parıldar.

İlk olarak Aequorea victoria isimli bir denizanasından izole edilen bu proteinin genetik araştırmalarındaki asıl görevi, aslen araştırmaların hedefindeki diğer genlerin ifade edilip edilmediğini (yani proteine dönüştürülüp dönüşmediğini) görsel olarak doğrulamaktır.

Eğer ki GFP, araştırılmakta olan diğer genin regülatör genlerinin olduğu kısmına eklenirse, deneyin yapıldığı canlı yeşil renkte parladığında, söz konusu genlerin proteine dönüştürüldüğünü söyleyebiliriz; çünkü söz konusu gene bağlı olarak GFP ifade edilerek proteine dönüştürülmüştür. Araştırmalarda bize bu tip bilgiler veren genlere "muhabir genler" denir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/04/2020 07:51:23 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5013

“60 yıl önce her şeyi biliyordum. Şimdi hiçbir şey bilmiyorum. Eğitim, cehaletini yavaş yavaş keşfetmektir.”
Will Durant