Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Ön Maymunlar ile Maymunlar Arasındaki Genetik Fark Nedir?

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yapılan dizileme analizi sonucunda, tüm insansı türlerin genomunda HSMAR1 elementi bulunduğu görülmüştür. Bu elemente sahip her bir türde, aynı zamanda 27 baz çifti boyunca bir silinme tipi mutasyon görülür. Ancak ön maymunlarda (analizde tersiyer kullanılmıştır), bu genetik silinme bulunmamaktadır. Bu silinmenin önemli tarafı şudur: SET genine ait durdurma kodonu da bu 27 baz çifti içerisindedir ve silinmiştir.

Proceedings of National Academy of Sciences dergisinde yayımlanan makaleye göre, yeni genler ve fonksiyonların oluşumu türlerin evrimi için kilit önemdedir. Çeşitli tiplerdeki genetik çiftlenmeler, genlerde yepyeni değişimlere ve kombinasyonlara neden olabilmektedir. Makalede, bu tür çiftlenmelere neden olan transpozonal hareketli elemanlar incelenmekte ve maymunlar ile ön maymunların evrimsel süreçte birbirinden neden ve nasıl ayrıldıklarına ışık tutulmaya çalışılmaktadır.

Primatlarda bulunan SETMAR geni, bir tür kimerik (birden fazla elemanın bir araya gelmesiyle oluşan) gendir ve SET histon metiltransferaz geni ile bir hareketli elemanın transpozaz geniyleş birleşerek oluşur. Yapılan genetik analizler, SETMAR geninin günümüzden 40 ila 58 milyon yıl önce evrimleştiğini göstermektedir. Bu evrim, halihazırda var olan SET geninin üzerine Hsmar1 transpozonunun eklenmesiyle mümkün olmuştur. Sonrasında ise bazı kısımlar bu genden kopmuş ve yeni bir intron oluşmuştur.

Görsel incelenecek olursa, üst kısımda verilen filogenetik haritada Tersiyer, Galago, Köpek, Fare, Sıçan ve Opossum'da, yani primat olmayan hayvanlarda ve ön maymunlarda bu genler olduğu gibi korunmuştur. İnekte, ufak bir genetik kayma olsa bile, yine de aynı şema görülebilmektedir. İnsan, Şempanze, Goril, Orangutan, Siyamang, Afrika Yeşil Maymunu ve Resus makağı gibi maymunların ise tamamında bu genler silinmiş olarak, ortak atadan gelmiştir. Bu durum, genetik dizilimde, kutu içerisinde gösterilmiştir. Çizgiler silinmiş nükleotitleri gösterir. Noktalar ise, bir üstte gösterilen nükleotit ile aynı olan noktaları gösterir.

Bu durum, türlerin evrimsel süreçte taşıdıkları izleri güzel bir şekilde örneklendirmektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/11/2020 15:08:47 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1608

“Bir tutam onur, her türlü kariyere yeğdir.”
Ralph W. Emerson