Evrim Ağacı

Hepimiz Akrabayız, İtirazı Olan?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Atalarımızın ten renginin radikal olarak değişmesi için 15 bin yıl yeterli bir süredir. Irklar üzerine yapılan çalışmalar, ön yargılar dizisinin devamı niteliğindedir. Antropologlar uzunca bir dönem deri renginin farklılıklarına göre sınıflandırmalar yapmıştır. Beyazlar, siyahlar, sarılar. Artık binlerce farklı genetik sistemi biliyoruz. Ama beyazların geni, siyahların geni diye bir şey söz konusu değil. Bütün beyazlarda ya da bütün siyahlarda bulunan ve diğerlerinde bulunmayan hiç bir gen mevcut değil. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, bilim insanları tüm topluluklardaki gen repertuvarının aynı olduğunu anlamıştır. Tesadüfen iki insanı alsanız, aynı topluluğa aitseler, farklı topluluktan olanlardan daha fazla birbirlerine benzeme şansları vardır. Ama bu genetik olarak benzer aileler yaratmaya götürmüyor. Türün kendine özgü genetik yapısı olsa da, her birey kendine özgüdür. Anne babasından gelen özel bir karışım olan genetik orijinalliği var. Göç eden topluluklar etrafa dağılırken içinden çıktıkları toplumu tam olarak temsil etmeyen genetik bir dosya ile dolaşıyorlar. Yavaş yavaş terk ettikleri atalarından farklılaşmaya başlıyorlar. Güneş son derece önemli bir faktör. İsveç kökenli sarışın sörfçüler, çölde yaşayan Aborijinlerden daha fazla cilt kanserine yakalanır. Son 10 ile 30 bin yılları arasında genler çok fazla değişmemiştir. Değişen dış görünüş, dil, kültür, din, ölçü, renk...

Melez (Siyah ve Beyaz) Ten Rengi

Artık tüm dillerin tek bir kökenden geldiğini biliyoruz. Bu görüşümüzü birbiriyle uyuşma katsayısı doğrular. Amerikalı, Noam Chomsky'nin çalışmaları sonucunda dil bilimciler, tüm diller için ortak bir gramer yapısı olduğunu keşfettiler. Kökeni ne olursa olsun tüm bebekler evrensel bir lisan yeteneği taşıdığı bilinir. Tüm insanlar tüm sesleri üretmede ve cümle kurmada ortak paya sahiptir. Konuştuğumuz lisanı belirleyen genler değildir. Bir bebek kökeni ne olursa olsun yetiştiği yerdeki lisanı öğrenir. Lisanlar ve genler arasında böylesine bir paralellik bulunmasının nedeni, 30 bin ile 3 bin yılları arasında insanların Afrika Kıtası'na dört büyük dalga halinde yayılmasıdır. Bu da dört büyük dil ailesine denk gelir.

Esmer Ten Rengi

Paleolitik Dönem'deki atalarımızın gerçekleştirdiği büyük çeşitlenme ve bunu izleyen karışımın sonuçlarıyız. İnsanın çevre ile doğrudan ilişkide olan dış görünümü çok değişken olup, ilk göçlerden sonra hızla evrime uğramıştır. Buna karşılık insanın iskeletini oluşturan 211 kemik, atalarımızdan bu yana pek değişmemiştir. Genetik meteryalimiz ortak bir daireden hareketle oluşmuştur. İnsanlığın başlangıç noktası tek bir yer, tek atalar topluluğu ve tek bir dil... İnsanlar en özel hücrelerine kadar birbirlerine benzer. İlk atalarımızdan bugüne kadar 80 milyar insan geçmiştir. İnsanları sınıflandıramayız ama çeşitliliği ilgi çekicidir. Tüm insanlık tarihinde ne size ne de bize benzer biri olmadı ama hepimiz akrabayız.

Dünya Ten Rengi Haritası

Hazırlayan: Mehmet Arif Sökmen

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/09/2020 03:07:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2446

“Hayatının bir saatini bile boşa harcamaya cüret edebilen biri, hayatın değerini anlamamıştır.”