Evrim ve Doğal Seçilim Arasındaki Fark

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bu kısa videoda, "evrim", yani "değişim" ile, "Doğal Seçilim" yoluyla olan biyolojik evrim arasındaki farklar anlatılıyor. Aslında "değişim" fikrini tam olarak anlayabilsek, biyolojik evrimi de çok daha kolay hazmedeceğiz gibi gözüküyor.

İyi seyirler.

Kaynak: Bu video, Minute Physics tarafından hazırlanmış, Evrim Ağacı tarafından altyazılandırılmıştır. Eğer içeriği beğendiyseniz, orijinal kaynağa destek olmak için, lütfen YouTube kanalına gidip videolarını beğenmeyi unutmayın.

Videonun Türkçe alt yazı metnini buradan da okuyabilirsiniz:

Evrim ve Doğal Seçilim Arasındaki Fark

Çoğumuz "evrim" kelimesini duyduğumuzda

türlerin değişip ortama adapte olduğu ve belki de diğer türlere dönüştüğü veya tamamen yok olduğu süreci düşünüyoruz.

ama bu, yaşam formlarının özellikle doğal seçilim yoluyla evrimidir.

Genel olarak "evrim" kelimesi sadece "değişim ya da gelişim" anlamına gelir

ama birçok başka şekilde evrimleşebilen veya değişebilen diğer pek çok şey var.

Örneğin evren fizik ysalarına göre evrimleşebilir, yani değişebilir;

galaksiler oluşur, gezegenler ve uydular yörüngede dolanır, yıldızlar infilak eder vb.

Bu, kozmik olarak "en iyi uyum sağlayan hayatta kalır" türünden bir işleyişin sürüp gittiği anlamına gelmez;

bu, evrim değil, doğal seçilimdir.

Benzer şekilde çocukların doğması, genç insanların şehirlere taşınması, göçmenlerin şehre yerleşmesi vb. ile bir ülkenin demografik yapısı da evrimleşebilir.

Bu açıdan evrim sadece değişim anlamına gelir

ve hiç kimse bu değişimin gerçekleştiğini inkar edemez, kanıtlar oldukça kuvvetlidir.

Benzer şekilde, Charles Darwin araştırmasını yaptığı zamanlarda, Darwin'in kendisi de dahil olmak üzere bilim insanları,

dünyadaki yaşamın doğasının zaman içinde önemli derecede değiştiğini gösteren kanıtlar toplamaya başlamışlardı:

En eski kayaların yaşam belirtisi taşımamasına karşın daha yeni kayalarda fosilleşmiş planktonlar, deniz yosunları, salyangozlar, balıkları, ağaçlar, böcekler, dinozorlar, memeliler vs. bulunuyordu.

Kesin ve inkar edilemez gerçek, dünya üzerindeki yaşamın değişmekte olduğu ve zaman içindeki bu değişimin "evrim" anlamına geldiğidir.

Darwin'in doğal seçilim teorisiyle önerdiği şey, kanıtlarla çok iyi desteklenmiş bu değişimin NASIL doğal olarak gerçekleşebildiğine yönelik bir açıklama idi.

Bunu 1986'daki Challenger felaketi gibi düşünebilirsiniz:

Tüm kanıtlar "Challenger"diye adlandırılan moleküller kümesinin trajik bir biçimde, fırlatılışının kısa bir süre sonrasında

bir uzay aracı ve roket iticisinden gaz bulutu ve enkaza değiştiğini/evrimleştiğini gösterdi (gerçi biz normalde bu tür evrime "patlma" diyoruz).

Bilim insanları için o zamanki soru patlamaın NASIL gerçekleştiğini anlayıp açıklamaktı ki gelecekteki patlamaları engelleyebilsinler.

Nihayetinde, Richard Feynman tarafından popülerleştirilen Roket İticilerindeki Donmuş 0-conta (0-ring) Teorisi felaketin nedeni için tatmin edici bir açıklama sağladı.

Tabii, Feynman'ın patlamaya yönelik açıklaması ya da Darwin'in dünyadaki yaşamın nasıl değiştiğine yönelik açıklamasıyla aynı fikirde olmayabilirsiniz

fakat bu açıklamalar, evrendeki değişimin fevkalade iyi belgelenmiş örneklerine yönelik hayli iyi açıklmalardır.

Nihayetinde evren, ona inanalım veya inanmayalım, onu anlayalım veya anlamayalım, evrileşmeye devam edecektir.

Ve belki de yapılacak en iyi şey inançlarımızın, fikirlerimizin ve anlayışlarımızın da evrimleşmesnin iyi olduğunu hatırlamaktır.

Bu, hayatın bir parçası ve bilim bu şekilde işler.

Minute Physics kanalının bu videosunu orijinal dilinde ve İngilizce alt yazılı olarak buradan seyredebilirsiniz:

Hücre Yapısının Biyolojisi

Şempanze ve Bebeği Bir Arada Büyütmek