Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formlarının, Dünya'yı ve Üzerindeki Yaşamı Doğrudan Görebileceği Yaklaşık 1000 Yıldız Sistemi Bulunuyor! Anonim
Yazar Rafi Letzter Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı

The Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters dergisinde yayımlanan bir makaleye göre, galaksimizde Dünya dışı akıllı yaşam formlarının Dünya'yı ve üzerindeki yaşamın kimyasal izlerini tespit edebileceği 1004 adet yıldız sistemi bulunuyor.[1]

Gökbilimciler, basit bir formül kullanarak, uzak yıldızların etrafında dolanan öte gezegenleri tespit edebilir. Dünya'dan görülebilecek şekilde bir yıldızın önünden öte gezegen geçerse yıldızdan Dünya'ya ulaşan ışık azalır. Bu durumda, oldukça muhtemel olarak bir öte gezegen keşfedilmiş olur. Ayrıca, yıldızdan gelen ışığın nasıl değiştiğini analiz etmek, gezegenin atmosferinin kimyasal içeriğini de ortaya çıkarabilir. Ancak bu yöntem yalnızca, öte gezegenin dolandığı yörünge, ev sahibi yıldız ile Dünya arasında yer alıyorsa işe yarar.

Gliese 667 yıldız sistemindeki bir öte gezegenin tasviri.
ESO

Bu yeni araştırmanın açıklandığı makalede araştırmacılar, bu formülü tersine uygulayarak şunun cevabını arıyor: Olası yabancı akıllı yaşam formlarının, Dünya'nın Güneş'in önünden geçişini görmeleri için yakınlardaki hangi yıldızlar doğru bir şekilde sıralanmıştır? Bu yıldız sistemlerindeki herhangi bir akıllı yaşam formu, bizim izlerimizi, yani Dünya'nın yüzeyindeki canlıları tespit edebilir mi? Güneş sistemine yakın konumlarda bulunan birçok (1004) yıldız sistemi için bu sorunun cevabının evet olduğunu söyleyebiliriz. Cornell Üniversitesi'nden astronom ve makalenin baş yazarı Lisa Kaltenegger, şöyle söylüyor:[2]

Eğer orada bir yerlerde yabancı gözlemciler arama yapıyorlarsa, Dünya atmosferinde bir biyosferin varlığının açık işaretlerini görebilirlerdi.

Bu araştırmanın bulgularının kısaca açıklandığı bir video aşağıda yer almaktadır.

326 ışık yılı uzaklığa kadar, Dünya'yı tespit etmek için gereken görüş alanına sahip olan 1004 adet yıldız sisteminden 508'i, Dünya'nın bu konumlar ile Güneş arasında yaptığı her geçişte yabancı gözlemcilere en az 10 saatlik gözlemsel veri sağlamaya yetecek görüş açılarına sahiptir. Yani bu 508 yıldız sisteminde akıllı yaşam formları bulunuyorsa, James Webb Uzay Teleskobu gibi hassasiyete sahip bir araçla Dünya'yı ve atmosferindeki yaşam belirtilerini tespit edebilirler. Lehigh Üniversitesi'nden astrofizikçi ve makalenin ortak yazarı Joshua Pepper, şöyle söylüyor:

Bu öte gezegenlerin yalnızca çok küçük bir bölümü, bizim görüş alanımızla rastgele hizalanmış olacaktır; böylece biz de onların geçişlerini görebiliriz.

Araştırmacılar, 1004 yıldızın yaklaşık %5'i yaşanabilir koşullara sahip gezegenlere sahip olsa bile, akıllı yaşamın evrimleşmiş olması için bu sistemlerin muhtemelen çok genç olduğunu düşünüyorlar. Ancak araştırmaya göre geri kalan %95'lik kısım, milyarlarca yıl boyunca yaşamın varlığını sağlayabilecek yıldızlardır; Dünya'yı baz alarak, yaşam için gerekli koşulların oluştuğunu varsayarsak, bu yıldız sistemleri akıllı yaşamın evrimleşebilmesi için yeterli zamana sahip olacaktır.

Listedeki yıldızların çoğu, 326 ışık yılı aralığının daha noktalarında bulunuyor; çünkü Güneş'e yaklaşıldıkça Dünya'nın geçişinin görülebildiği bölge küçülür. Listedeki en yakın yıldız ise sadece 28 ışık yılı uzaklıkta bulunmaktadır. Yüzyıllar içinde Dünya'yı görebilecekleri bölgeye girme yolunda ilerleyen birkaç yakın yıldız daha var. Bunlardan bazıları, gökyüzünde Dünya'dan görülebilecek kadar parlaktır. Listedeki iki yıldız sistemi ise varlığı doğrulanmış öte gezegenleri barındırıyor. Dünya'dan sadece 12 ışık yılı uzaklıkta olan Teegarden'in yıldızı olarak bilinen ve öte gezegenleri olan bir kırmızı cüce yıldız sistemi, şu anda Dünya'yı tespit etmek için doğru görüş açısına sahip değil; ancak mevcut hareket hızıyla 2044 yılında Dünya'yı tespit etmek için gereken bölgeye girecek.

Araştırmacılar, çalışmalarının gelecekte Dünya dışı akıllı yaşam arayışını daraltmak için kullanılabileceğini düşünüyorlar. Örneğin, onların bizleri tespit etmesini ve bizim onları tespit etmemizi sağlayan öte gezegenler bulmak istiyorsak bu çalışmadan yararlanılabilir. Kaltenegger, şöyle söylüyor:[3]

Canlı bir biyosfere sahip bir öte gezegen bulursak, orada bize bakan birilerinin olup olmadığını merak ederiz. Evren'de bizi bulabilecek ve temasa geçmek isteyebilecek akıllı bir yaşam arayacaksak, öncelikli olarak bakmamız gereken yerlerin yıldız haritasını oluşturduk.

Bu tarz konulara ilgi duyuyorsanız, "Alpha Centauri A'nın Yaşanabilir Bölgesinde, Doğrudan Görüntüleme Yöntemiyle Bir Öte Gezegen Keşfedilmiş Olabilir!" başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.

1. Türev İçerik Kaynağı: Live Science | Arşiv Bağlantısı