Evrim Ağacı

Dizilenen Güvercin Genomu, Darwin'i Bir Kere Daha Haklı Çıkardı!

Modern Güvercin Genomları, Darwin'in Evrim Teorisi ile Öngördüğü Gibi Kaya Güvercinlerinden Evrimleştiğini İspatlıyor!

Dizilenen Güvercin Genomu, Darwin'i Bir Kere Daha Haklı Çıkardı!

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Nature isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tamamlanan güvercin genom dizilemesi, tüm diğer güvercin türlerinin vahşi kaya güvercininden evrimleştiğini ispatladı!

İnsanlar, yerli güvercin soylarını istedikleri özelliklerine göre her şekle, renge ve davranışsal özelliğe sahip olacak şekilde şekillendirdiler. Bu çeşitliliğin kökenleri ilk defa Darwin tarafından yakalanmıştı ve o da, kendi güvercinleri üzerinde evrim deneyleri yapmıştı. Şimdiyse, birkaç yerel ve vahşi güvercin türünün genomları ilk defa dizilendi ve bu sayede, bilim insanları, güvercinlerin farklı çeşit ve türlerinin günümüzdeki özelliklerini nasıl kazandığını ve bu özelliklerin nasıl evrimleştiğini net bir şekilde anlamayı başardılar.

31 Ocak 2013'te, Science dergisinde yayınlanan makale, hem "şekilli" birçok güvercin türünün, hem de bildiğimiz sokak güvercinlerinin tamamının, vahşi kaya güvercininden (Columba livia) evrimleştiğini gösteriyor. Salt Lake City'deki Utah Üniversitesi'nden ve makaleyi yazan araştırmacılar arasında bulunan Dr. Michael Shapiro, şöyle söylüyor:

Çalışmamız sayesinde, eskiden güvercinlere ait tek bir geni dahi düzgün bir şekilde bilmezken, artık elimizde güvercinlerin tüm genomu olduğu gibi, her bir özelliğin hangi gen tarafından kontrol edildiğini bilecek kadar da detaylı bilgiye sahibiz.

Hepsi Aile İçerisinde

Utah takımı, Çin'de bulunan BGI-Shenzhen'den Jun Wang ve ekip arkadaşları ile Danimarka'daki Kopenhag Üniversitesi'nden bilim insanları, ilk olarak "referans" genomu olarak Danimarka taklacısı ismi verilen bir güvercinin genomunu dizilediler. Bunun haricinde Amerika'da yaşayan "havalı" (evrimsel olarak değiştirilmiş) türlerden 36 türün ve kaya güvercinlerinden 2 türün genomunu dizilediler.

Araştırma, farklı güvercin çeşitleri arasındaki bilgi boşluklarını tamamen dolduruyor. Bu güvercinlerin çoğunun kökeni Orta Doğu'ya dayanıyor. Darwin, tüm güvercin türlerinin vahşi kaya güvercininden evrimleştiğini ileri sürmüştü. Shapiro, araştırmalarının Darwin'in iddiasını ispatlamakla kalmayıp, bir adım daha öteye götürdüğünü söylüyor. Araştırmaya göre farklı güvercinler çeşitleri, oldukça yakın bir kuzen olan C. rupestris türüne olduğuna kıyasla birbirlerine çok daha yakın akrabalar. Ayrıca araştırmanın sonuçlarına göre sokak güvercinleri, evlerden sıklıkla kaçan yarışçı füze güvercinlerine çok yakın bir akraba.

Süs ve Fayda

Güvercinlerin evrimiyle ilgili bir soru, saçaklı paçaların veya kısa gagaların genetik arkaplanlarının aynı mutasyonlara dayanıp dayanmadığı ile ilgiliydi. Araştırmacılar bununla ilgili olarak kafa bölgesinde, normalde olan tüy düzeninin aksi yönde çıkan tüyleri incelediler. Bu tüylerin yapısı bazen öyle bir hal almaktadır ki, bir yele kadar şişkin olabilir. Güvercin yetiştiricilerinin iddiasına göre bu yele tarzı tüy yapısı, çekinik bir gen mutasyonuna bağlı olarak oluşmaktadır. Araştırmacılar, insanlardaki hastalıkların genlerdeki yerlerini bulmak için kullanılan bilgisayar yazılımlarının yardımıyla, yeleli ve yelesiz soyların genlerini taradılar ve yeleli her bireyde bulunup, yelesizlerde bulunmayan bir genetik mutasyon tespit ettiler. Sonuçlar, bu mutasyonun her türde sadece 1 defa oluştuğunu göstermektedir.

Shapiro'ya göre bu yele ya da taç yapısı, yerli güvercinlerin doğal güvercinlerdeki özelliklerin karşılığı olarak bulunan bir yapıdır. Bu yapı, cinsel seçilim amaçlı kur yapma sırasında ve öfke davranışları sırasında kullanılmaktadır. Yapılacak ileriki araştırmalarda, bu mutasyonun diğer türlerde de taç şeklinde kıllanma veya tüylenmeye neden olup olmadığı anlaşılacaktır. Ayrıca Shapiro'ya göre, güvercinlerin genetik yapısı kullanılarak daha karmaşık özelliklerin evrimsel süreçte nasıl oluştuğu anlaşılabilir.

İsveç'te bulunan Uppsala Üniversitesi'nden Dr. Leif Andersson, yapılan araştırmanın sürekli olarak tavuk, domuz ve köpek genom dizilimlerinin gerisinde kalan güvercin genomu dizilimiyle ilgili büyük bir boşluğu doldurduğunu söylemektedir. Yerli türler, karşılaştırmalı genomik bilimi için çok güzel bir araştırma sahası oluşturmaktadır. Andersson'a göre:

Değişik yerli türler birbirlerini tamamlayıcı özelliklere sahiptirler, çünkü her biri, farklı bir özellik sebebiyle seçilmiştir.

Yapılan araştırmanın Darwin'in gözleme dayalı tahminlerini doğrulaması, Evrim Kuramı'nın temellerinin ne kadar sağlam olduğunu ve çalışmaların istikrarlı bir şekilde evrimin farklı açılardan doğrulanabildiğini göstermiş bulunmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/07/2020 02:27:50 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/958

“Bir bilim insanı olmak, evrene her yönüyle aşık olmak gibidir.”
Mayim Bialik