Tüm Reklamları Kapat

Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir?

Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir? Eastern Dental
2 dakika
8,553
Tüm Reklamları Kapat

İnci gibi beyaz dişlerinize bakım yapmak, ağzımızdaki kemik çıkıntılarını cilalamak gibi hissettirebilir. Dişleriniz kemiklerinizle aynı renkte ve kemikler gibi dışı sert ve içi süngerimsi yapıdadır. Ancak dişleriniz de kemik sayılır mı?

Dişler ve kemikler birçok ortak özellik taşımalarına rağmen, bu ikisini birbirinden ayıran bazı temel farklar vardır. Bu yüzden dişler, kemik olarak nitelendirilmezler.

Tüm Reklamları Kapat

Öncelikle, kemiklerin yüzeyi çoğunlukla kolajenden oluşur. Diş yüzeylerinde ise doğal bir kalsiyum fosfat minerali olan hidroksiapatitten meydana gelen ve dişi koruyan bir diş minesi tabakası bulunur.[1] Şaşırtıcı bir şekilde diş minesi kemikten, hatta çelikten bile daha sert olmasına rağmen bunlardan çok daha kırılgan bir yapıdadır. Yani, diş minesini çizmek son derece zor, kırıp parçalamaksa oldukça kolaydır. Ancak kemiklerin aksine, diş minesi kendisini onaramaz. Daha önce National Health Service'de diş hekimliği yapmış olan Ollie Jupes, IFLS'a şunları söylüyor:

Diş minesi, ameloblast adı verilen muhteşem hücrelerden oluşur. Bu hücreler mineyi oluşturmayı bitirdikleri anda ölür. Bu nedenle, diş minesi kendisini onaramaz ya da yeniden oluşturamaz.
Diş minesi (üstte) ve dentin tabakasının (altta) kesit görüntüsü.

Ayrıca, kemiklerin dış katmanının altında süngerimsi bir kemik tabakası bulunurken, diş minesinin altında "dentin" adı verilen bir tabaka vardır. Jupes, dentin tabakasının dayanıklılık bakımından kemiğe benzediğini ancak kemiklerin aksine kendini yenileyemediğini belirtiyor. Sözlerine şöyle devam ediyor:

Tüm Reklamları Kapat

Diş hekimleri işte bu noktada devreye giriyor. Dentin tabakası içerisinde sinir uçları ve sıvı barındıran mikroskobik kanallarla kaplıdır. Böylece dişleriniz çürüdüğünde acı hissedebilirsiniz.

Sonuç olarak, başta da belirttiğimiz gibi, dişler kemik değildir. O halde dişler nasıl gelişir?

Dişler Nasıl Gelişir?

Dişler, henüz insanlar doğmadan önce gelişmeye başlar. Bebekler doğduklarında süt dişleri diş etlerinin altında gelişmeye devam eder. Süt dişleri bir yıl içerisinde çıkmaya başlar.

Altıncı yaştan itibaren çocukların hem süt dişleri hem de kalıcı dişleri çıkmaya hazırdır. Bütün kalıcı dişler çıktığı zaman, diş çıkarma süreci tamamlanır. Düşen ya da kırılan dişlerin yerine yenisi çıkmaz. Yine de bilim insanları, dişleri yeniden çıkarmanın yollarını aramaktadır.[2]

Çocukların çenelerinde süt dişlerinin arkasında gelişerek sırasını bekleyen kalıcı dişler bulunur.

Öte yandan kemikler, insan hayatı boyunca kendilerini onarmaya ve yenilemeye devam eder. Böylece çocukların boyunun uzayabilmesi için iç içe geçmiş kemik parçalarından oluşan kemik yapılarına gerek kalmaz.

Yani dişlerin ve kemiklerin gelişim süreçleri de oldukça farklıdır.

• Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster

1. Çeviri Kaynağı: IFL Science | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/02/2024 19:33:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11704

Kitlesel Yok Oluş
Duvarın İçinden Geçebilen Oyuncak Nasıl Çalışıyor? | Sihirli Kılıç!
Bu Takviyeyi İçin, Bebekleri Kurtarın!
Evrenin Yaşını Nereden Biliyoruz?
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?

R. Funnell, et al. Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir?. (30 Nisan 2022). Alındığı Tarih: 25 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11704
Funnell, R., Özyazgan, O., Alparslan, E. (2022, April 30). Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir?. Evrim Ağacı. Retrieved February 25, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11704
R. Funnell, et al. “Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir?.” Edited by Eda Alparslan. Translated by Okan Özyazgan, Evrim Ağacı, 30 Apr. 2022, https://evrimagaci.org/s/11704.
Funnell, Rachael. Özyazgan, Okan. Alparslan, Eda. “Dişler Aslında Kemik mi? Dişler Nasıl Gelişir?.” Edited by Eda Alparslan. Translated by Okan Özyazgan. Evrim Ağacı, April 30, 2022. https://evrimagaci.org/s/11704.