Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Griffith Üniversitesi akademisyenleri kuantum biliminin temellerine yeni, radikal ve etkileşimli paralel evren teorileriyle meydan okuyorlar. Physical Review X dergisinde yayınlanan bir makaleye göre Griffith Üniversitesi'nin Kuantum Dinamikleri Merkezi'nden Prof. Howard Wiseman, Dr. Michael Hall ve Kaliforniya Üniversitesi’nden Dr Dirk-Andre Decker; etkileşimli paralel dünyaları bilim kurgu aleminden çıkarıp pozitif bilimin konusu haline getiriyorlar.

Ekip, paralel evrenlerin gerçekten var olduklarını ve birbiriyle etkileşimde olduklarını öne sürüyor. Bu da, birbirlerinden ayrı evrimleşmeleri yerine, yakın evrenlerin birbirlerini incelikli bir itme kuvvetiyle etkilemesine benziyor. Böyle bir etkileşimin kuantum mekaniğiyle ilgili tüm gariplikleri açıklayabileceğini gösteriyorlar.

Kuantum mekaniği, mikroskobik boyutta evrenin işleyişini açıklamakta kullanılıyor ve tüm maddeler üzerinde geçerli olduğu düşünülüyor. Onu bu denli anlaşılmaz kılan, görünürde etki-tepki kanununu ihlal ediyor oluşu. Ünlü Amerikan teorik fizikçi Richard Feynman’ın da belirttiği gibi:

"Bence, rahatlıkla söyleyebilirim ki, kimse kuantum mekaniğini anlamamıştır.”

Ancak, Griffith Üniversitesi’nde geliştirilen “Çoklu Etkileşimli Evrenler” yaklaşımı yeni ve cesur bir pencereden bu alana bakmamızı sağlıyor. Prof. Wiseman şöyle söylüyor:

"Kuantum mekaniğinde paralel evrenler fikri 1957’den beri vardır. Çok iyi bilinen “Çoklu Evrenler Yorumu”nda her kuantum ölçümü yapıldığında mevcut evren yeni evrenlere dallanmaktadır. Bu yüzden tüm olasılıklar mevcuttur. Bazı evrenlerde Dünya’ya çarparak dinozorları öldüren asteroit, aslında ıskalamıştır, bir başkasında ise Avustralya’yı Portekizliler kolonize etmişlerdir. Bu evrenler bizimkini hiç etkilemediği için eleştirenlerin sorusu bu evrenlerin gerçekliği üzerine. Bu bağlamda “Çoklu Etkileşimli Evrenler”in adından da belli olacağı üzere çok farklı bir yaklaşımı var."

Prof. Wiseman ve meslektaşlarının teorilerinde öne sürdükleri başlıklar şöyle özetlenebilir:

• Bizim deneyimlediğimiz evren, çok sayıda evrenden sadece birisidir. Bazı paralel evrenler bizimkine benzerken büyük çoğunluğu bizimkinden oldukça farklı.

• Bütün bu evrenler eşit derecede gerçek, zaman süresince sürekli var oluyorlar ve belirli özellikleri barındırıyorlar.

• Bütün kuantum fenomeni yakın dünyalar arasındaki evrensel bir itme kuvvetinden ortaya çıkıyor ve bu da onların birbirlerinden farklı olmalarına yol açıyor.

Dr. Hall “Çoklu Etkileşimli Evrenler” teorisi sayesinde diğer evrenlerinin varlığını test etmek gibi olağanüstü bir olasılığın olabileceğini söylüyor.

"Bu yaklaşımın güzel tarafı, yalnızca tek bir evrenin varlığı durumunda teori Newton mekaniğine indirgenirken çok sayıda evren varsa kuantum mekaniği çerçevesinde karmaşıklaşıyor oluşu. İkisinin arasında ne Newton’un teorisi ne kuantum teorisi olan yeni bir şey bekleniyor. Ayrıca inanıyoruz ki, kuantumun etkilerine yeni bir zihinsel görüntü sağladığı için, kuantum fenomenlerini test etmek ve kuantum fenomenlerinden faydalanabilmek için yeni deneylerin planlanmasında yarar sağlayacaktır."

Kuantum evrimine sınırlı sayıda dünya kullanarak yaklaşma kabiliyeti moleküler dinamik üzerinde önemli yansımalara sahip olabilir. Bu da kimyasal tepkimeleri ve ilaçların etkisini anlamada oldukça önemlidir.

Texas Tech Üniversitesi’nin ünlü kimya profesörü Bill Poirier gözlemlerine dayanarak bunların sadece kavramsal olarak değil aynı zamanda doğurabilecekleri fazlaca çığır açıcı yeni gelişmeler için de önemli olduğunu belirtiyor.

1. Bu yazı Damla Temel tarafından ScienceDaily sitesinden çevrilmiştir.
  2. Physical Review X

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/11/2019 08:09:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3284

“Okuyan biri ölmeden önce binlerce hayat yaşayabilir... Okumayan biri tek bir hayat yaşar.”
George R. R. Martin