Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan atalarımız tarafından yapıldığı bilinen en eski oymalar, 430,000 ve 540,000 yaş arasında olduğu belirlenen fosilleşmiş bir deniz kabuğunda, Endonezya'da bulundu.

Uluslararası bir bilim insanı ekibi, antik insanlar tarafından yapıldığı bilinen en eski tasarlanmış kalıp örneğini buldu. Endonezya Java adasında bulunan zig-zag şekli verilmiş deniz kabuğu Argon-Argon ve luminesans yöntemiyle 540,000 yıl kadar geriye tarihlendi ve hem Neanderthaller hem de modern insanlar tarafından yapılmış olma ihtimali kalktı.

Bu keşif bilinen daha önceki en eski oyma sanat eserinden - Güney Afrika'nın Blombos Mağarası'nda bulunan bir toprak boyası örneğindeki geometrik oymalardan - en az dört kat daha eski. Bu demek oluyor ki oymalar Neanderthal atamızdan daha önceki Homo erectus atamız tarafından yapılmış olmalı ve oyma davranışının kökenini en az 300,000 yıl geriye itiyor.

Canberra'da bulunan Avustralya Ulusal Üniversitesi Arkeoloji ve Antropoloji Okulundan Stephen Munro'nun e-posta ile gönderdiği basın bülteninde şu ifadeleri kullanıyor:

Bu insanlık tarihini yeniden yazıyor. Homo erectus'un böyle davrandığının kanıtını ilk kez bulduk. Bu geniş çift kabuklu yumuşakça kabuklarını ve onları oymada kullanılan araçları Homo erectus'un ellerine veriyor ve bu erken insan türleri hakkındaki düşünce biçimimizi değiştirecek.

Oyulmuş ve fosilleşmiş midye kabuğu aslında 19. yüzyılda, Homo erectus'u keşfeden insan olan Hollandalı paleontolog Eugene Dubois tarafından bulundu - fakat şu an sadece bilim insanları kalıpların farkına vardı. Kabuk, Dubois'in güvenli koruma amacıyla ilk kez emanet ettiği bir avuç dolusu diğeriyle birlikte Hollanda'da bir müzede saklanıyor.

Yedi yıl kadar önce, Hollanda'daki Leiden Üniversitesinden arkeolog Josephine Joordens, Endonezya'da o zamanlar yaşayan antik atalarımız için çevrenin görünüş şeklini yeniden inşa ederken koleksiyona karşı bir ilgi duydu. NPR'den Nell Greenfieldboyce'e şöyle söylüyor:

Bir nehir miydi? Deniz çok yakın mıydı? Bir göl müydü? Bu bağlamda koleksiyondaki kabuklara bakmaya başladım.

Avusturyalı meslektaşı Munro, kabukların bir fotoğrafını çekti ve sadece onlara tekrar bakarken oyma baskıları gördü. Joordens Greenfieldboyce ile olan konuşmasına şöyle devam ediyor:

Bir fotoğraf eklenmiş olarak bana bir e-posta gönderdi ve 'Josie, ne düşünüyorsun? Burada neye bakıyoruz?' dedi. Ve baktıktan sonra biraz garip olduğunu düşündük.

Munro, basın açıklamasında şöyle diyor:

Bu bir 'Evreka!" anıydı. Onların insan yapımı oymalar olduğunu derhal görebilmiştim. Başka bir açıklaması yoktu.

Dünya çapında çeşitli üniversitelerden araştırmacıların bulunduğu takım Nature dergisine yaptığı açıklamada bu zig-zaglanmış özel deniz kabuğuyla yan yana bulunan kabukların, Homo erectus'un onları yararlı şekillerde değiştiren alet kullanımının ilave delillerini gösterdiğini söyledi. Kabuklardan bazılarında, tam da adalenin aslen bağlı bulunduğu yerde bir köpekbalığı dişi tarafından 'delinmiş' oyuklar vardı. Bu, antik insanların deniz varlığına kenetlenmiş kabuğunu açmak için nasıl ve nereden zarar vereceklerini bildikleri anlamına gelmekte.

Bir başka kabuk, bir doğrama veya kazıma aracı olmak için bilenmiş gibi görünüyordu.

Ekip, oyma işinin ne anlama gelebileceği ve ne tür antik insanın onu ne amaçla yapmış olabileceği hakkında herhangi bir tahmin yapmamaya dikkat etti. Kendisi de Leiden Üniversitesi'nden olan arkeolog Wil Roebroeks AFP'ye şöyle konuştu:

Birisinin bunu neden yarım milyon yıl önce yaptığına dair hiçbir ipucumuz yok ve hakkında tahminde bulunmaktan açık bir şekilde kaçınıyoruz.

ABD'deki George Washington Üniversitesinden bir paleontolog olan ve çalışmaya katılmayan Alison Brooks, NPR'ye işaretlerin düşündüğümüz gibi kasıtlı olmayabileceğini - belki de sadece antik bir insan çocuğu tarafından yapılmış karalamalar olabileceğini öne sürerek buluşa daha kuşkucu bir bakış açısıyla baktı.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/11/2020 01:40:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4153

Soru

“Herkes önemlidir. Herkesin bir rolü vardır. Herkes bir değişim yaratabilir.”