Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu görsel bize iki önemli şey anlatıyor... Bu iki önemli şey, "kalori" kavramına ne açıdan baktığınıza bağlı olarak değişiyor:

Kalori, Yaşamdır!

Kalori, canlılığın en önemli unsurlarından biridir. Çünkü kalori, günlük yaşantıda alıştığımız olumsuz anlamının aksine, esasında bir enerji ölçü birimidir. Canlılığın enerji üretimi ve tüketimi olmaksızın var olamayacağı düşünüldüğünde, aldığımız kalorinin önemi daha iyi anlaşılacaktır.

İnsan evriminde, alınan kalorilerin ayrı bir değeri vardır. Çünkü birçok hayvan, avlanmaya, üremeye ve hayatta kalmasına yetecek kadar kalori tüketir. Çünkü birçok türün, enerji tüketimi bakımından uç düzey organları bulunmaz. Ancak özellikle çitalar gibi aşırı enerji harcayan hayvanlarda veya insan gibi çok yüksek enerji sarfiyatı olan beyne sahip olan hayvan türlerinde, ekstra kaloriye ihtiyaç duyulur. Bu kaloriyi otlardan karşılamak imkansızdır, çünkü bitkiler, çok zayıf bir kalori deposudurlar.

Dolayısıyla insan evriminde (ve çitaların vb. hayvanların evrimine baktığımızda da) et ve yağ temelli ürünlerin daha yoğun tüketilmesinin anahtar olduğu görülür. Gerçekten de, insan beyninin evrimi, tamamen otçul beslenmeden, hem otçul hem etçil (ağırlıklı olarak etçil) beslenmeye geçmeyle aşırı bir hız kazanmıştır. Dolayısıyla midenizi neyle doldurduğunuz çok önemlidir.

Bu konuda daha fazla bilgi almak için buradaki makalemizi okuyabilirsiniz.

Yanlış Kalori, Ölümdür!

Öte yandan, aşırı alınan her kalori, vücuda ekstra yağ deposu olarak dönecek ve çok ciddi kalp ve damar hastalıklarını ve hatta ölümü beraberinde getirecektir. Ayrıca vahşi doğada da aşırı yağlanma, hayatta kalma becerisini düşürecek, canlıların avcılarından kolay kaçmalarına engel olacaktır. Üstelik aşırı yüksek kalorili besinlerin sindirim sistemine olan yükü çok fazladır.

Bunlar, günlük yaşantımızda yediklerimize çok dikkat etmemizi gerektirir. Görselin net şekilde gösterdiği üzere, eğer karnımızı doyurmak için otlara ve yeşilliklere daha çok başvurabiliriz; çünkü onlarla midemizi doldursak bile kalori karşılıkları oldukça düşüktür. Hele ki son derece hareketsiz yaşamlar yaşayan insanlar için bu hayati öneme sahiptir!

Yukarıdaki görselde, mideyi yağ ile dolduracak olsanız edineceğizi aşırı kalori miktarını bir düşünün! Dolayısıyla, bu görsel, size 400 kalorilik yağ, et ve otun midenizi ne kadar dolduracağına yönelik bir görecelendirme sunmaktadır.

• C. Joyce. Food For Thought: Meat-Based Diet Made Us Smarter. (2010, Ağustos 02). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: NPR
  • Lund University. Meat Eating Behind Evolutionary Success Of Humankind, Global Population Spread, Study Suggests. (2012, Nisan 20). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: Science Daily
  • C. Wanjek. Meat, Cooked Foods Needed For Early Human Brain. (2012, Kasım 19). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: Live Science
  • M. P. Richards. (2002). A Brief Review Of The Archaeological Evidence For Palaeolithic And Neolithic Subsistence. Nature, sf: 1270-1278.
  • P. McBloom. Meat-Eating Was Essential For Human Evolution, Says Uc Berkeley Anthropologist Specializing In Diet. (1999, Haziran 14). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: University of California at Berkeley
  • C. Ireland. Eating Meat Led To Smaller Stomachs, Bigger Brains. (2008, Nisan 03). Alındığı Tarih: 11 Kasım 2019. Alındığı Yer: The Harvard Gazette
  • N. Mann. (2000). Dietary Lean Red Meat And Human Evolution. European Journal of Nutrition, sf: 71-79.
  • E. Psouni, et al. (2012). Impact Of Carnivory On Human Development And Evolution Revealed By A New Unifying Model Of Weaning In Mammals. PLOS One.
  • A. D. Pfefferle, et al. (2011). Comparative Expression Analysis Of The Phosphocreatine Circuit In Extant Primates: Implications For Human Brain Evolution. Journal of Human Evolution, sf: 205-212.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/11/2019 14:25:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/886

“Hep bir fizikçi olmak isterdim. Daha 6 yaşındayken, televizyonu tamir etmek üzere eve gelen teknisyene de böyle söylemiştim. O zamanlar bir fizikçinin ne iş yaptığına dair pek az fikrim olduğu aşikar.”
Horst Störmer