Astrofotoğrafçılık, Son 100 Yılda İnanılmaz Bir Yol Kat Etti!

Astrofiziğin Son 100 Yılında Evren'e Dair Gözlemlerimiz Epey Genişledi!

Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Şu anda harika bir zamanda yaşıyoruz. Çünkü bundan sadece 1-2 yüzyıl önce bilim daha yeni doğuyordu. Hiçbir teknoloji henüz yeterli seviyede değildi. Şu anda ise birçok teknolojimiz, eskiden olduğundan çok çok daha iyi. Orion Nebulası'nın 130 yıl arayla çekilmiş iki fotoğrafı da bunu güzel bir şekilde gösteriyor.

Orion Bulutsusu (Nebulası)
Curiosos Delavida

Ancak bir de şunu düşünün: Sadece 21. yüzyıldayız! Bu süre zarfının son 600-700 yılında bildiğimiz anlamıyla bilim var. Bunun ise sadece son 200-300 senesinde bilim gerçek anlamıyla yükselişte. Yani aslında halen bilimin emekleme evrelerindeyiz!

Astronominin bir alt dalı olan astrofizik, her bilim dalı gibi, başlangıcından beri hızla gelişmektedir. Bu sahada yapılan atılımlar sayesinde insanlığın Evren'e dair bilgileri genişlemiştir. "Genişleme" sözcüğünün gerçek anlamıyla!

1922 yılında astrofizikçilerin gözleyebildiği en uzak nokta, yani bizim için "Gerçekten Gözlenebilir Evren", yaklaşık olarak 100.000 ışık yılı (yani 9.46×10179.46\times{10^{17}} veya yaklaşık 1 trilyon kere milyon kilometre) kadardı. Yani evrenin bizim görebildiğimiz sınırları, evrensel ölçekte bir toz zerresi kadardı. Bu mesafe, sadece Samanyolu Galaksisi'nin genişliği kadardır. O zamanlarda teleskoplarımız bu kadar güçlü değildi ve uzaya teleskoplar göndererek gözlemler yapamıyorduk.

21. yüzyılın başları itibariyle gözleyebildiğimiz Evren'in genişliği ise dikkate değer miktarda artmıştır: Yaklaşık olarak 93 milyar ışık yılı (yani 8.79×10238.79\times{10^{23}} kilometre veya yaklaşık 1 trilyon kere trilyon kilometre).

Yani son 100 yılda, teknolojinin gelişimi sayesinde gözleyebildiğimiz evrenin çapı yaklaşık olarak 1.000.000 kat artmıştır! Bu sayede Evren'in yapısını çok daha iyi anlayabilmeye, buna bağlı olarak da Evren'deki yerimizi daha iyi kavramaya başladık.

Buna bağlı olarak astronomi de, bilimin geri kalanı gibi çok uzun bir yol kat etti ve hızla daha fazlasını katetmeyi sürdürüyor. Eskiden çok daha büyük teleskoplarla çok daha zorlu şekillerde, çok daha uzun sürelerde çekilebilen fotoğraflar, bugün ceplerimizde taşıdığımız makinalar ve giderek küçülen teleskoplar kullanarak saniyeler içerisinde çekilebiliyor.

Sol taraftaki fotoğraf, 1880 yılında Henry Draper tarafından 11 inçlik bir teleskop kullanılarak 50 dakikada çekilmiştir. Sağ taraftaki ise 2013 yılında Andrew Symes tarafından bir iPhone kullanarak 1 saniyede çekilmiştir.
Canadian Astronomy

Bundan 500 yıl sonra yaşayan insanların ne gibi teknolojilere sahip olacağını bir düşünün. 500 bile hiç! 1000 sene sonra? 3000? 1 milyon?! O zamanki insanlar "insan" olacak mı, onu bile bilmiyoruz ama, ola ki müthiş bir başarıya (!) imza atıp soyumuzu buraya kadar gelip tüketmemiş olursak, bundan yüz binlerce yıl sonraki "insan"ların neler bilebileceğini düşünmek, hem bir burukluğa neden oluyor, hem de heyecana. Burukluk, çünkü biz onların bildiklerini asla bilemeyeceğiz. Heyecan, çünkü ne olursa olsun, türümüz muhteşem bilgileri keşfederek "evrenin kendi kendini anlamasına" katkı sağlamış olacak.

İleride yapacağımız keşiflerle, Evren'in ilk anlarına dair sırları da aydınlatacak, tam olarak nereden ve nasıl geldiğimizi öğreneceğiz. Böylelikle, eğer varsa, diğer evrenlerden ve fiziğin en derin temellerinden haberdar olabileceğiz. Bu geleceği sabırsızlıkla bekliyoruz!

Tabii dediğimiz gibi...

Kendimizi yok etmemeyi başarabilirsek...

Tüm astrofotoğraf çalışmalarımızı buradan görebilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/11/2019 15:10:30 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/914

“Her şeyin nasıl başladığı sorusu çözülmüş değildir. Dolayısıyla, şahsım adına konuşmam gerekirse, bu konuda agnostik olduğumu söylemek durumundayım.”