Antik Neanderthal Kafatasları İnsan Evriminin İçyüzünü Açığa Çıkarıyor!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

İspanya’da, bir Ara Buzul Çağı mağarasında ortaya çıkarılan on yedi kafatası, özelliklerin bir karışımını vitrine çıkarıyor: biraz Neanderthal özellikleri, biraz daha ilkel olanlar. Bulgular Neanderthallerin tanımlanan özelliklerinin, başlangıçta yüzleri ve dişleri ile başlayarak, birdenbire olmaktan ziyade kademeli olarak evrimleştiğini ortaya koyuyor.

Yaklaşık 500,000 yıl önce, bir grup eski Homo, Afrika ve Doğu Asya’da yaşayan diğerlerinden ayrıldı, sonunda Avrasya’ya yerleşti. Orada bir kez, popülasyonun sonradan Neanderthalleri tanımlayan özellikleri evrimleşti. Birkaç yüz bin yıl sonra, (Afrika’da ortaya çıkan) modern insanlar da Avrasya’ya yerleşti. Bu zamana ait detaylar tartışmalı olmaya devam ediyor, bununla birlikte nihayetinde modern insanlar aşağı yukarı 30,000 yıl kadar önce Neanderthallerin yerini aldı. Madrid’de bulunan UCM-ISCIII Ortak Evrim ve İnsan Davranışı Merkezi’nden Juan-Luis Arsuaga şöyle diyor:

İnsanlara söylediğim şey, bunun Game of Thrones gibi olduğuydu. Birkaç tane, bazıları akraba olan, bazıları olmayan, göç eden ya da zamanla soyu tükenen yayılmış popülasyonlar vardı. Ve daima kış geliyordu.

İspanya, Atapuerca’da Sima de los Huesos alanında derin bir kemik çukurundan kazılmış, bu 17 el değmemiş kafatası 430,000 yıl öncesinden gelen tek bir türe ait. Neanderthal yüzü ve dişlerine sahip gibi görünüyorlar ancak diğer her şey, küçük bir kafatası dahil ilk insan ataları (Homo heidelbergensis gibi) ile ilişkiliydi.

Ama fosiller onların ortak bir atasına ait değil: H. Heidelbergensis olmak için fazla gençler, Neanderthal benzeri olmaktan çok uzaktalar. Arsuaga ve meslektaşları onları henüz belirli bir türe ayırmamış olmalarına rağmen, bu fosillerin en eski tarihli ilk-Neanderthaller oldukları sonucuna vardılar. Sima popülasyonu, Neanderthalleri kapsayan ilk Avrupalı kökenin bir parçası gibi görünüyor ancak alışık olduğumuz buzul çağı türünden daha ilkel. Bir basın bülteninde Arsuaga şöyle diyor:

Morfolojiye dayanarak Sima halkının, ille de klasik Neanderthallerin doğrudan atası olmasa da Neanderthal soyunun bir parçası olduğunu düşünüyoruz."

Ve kesinlikle bizimkilerin de atası değil. Bu kafataslarına bakılırsa, yüzle ilgili değişiklikler Neanderthal evriminin ilk adımıydı. Önce kendilerine has özellikleri – bir çift kavis ile kalın kaş çıkıntısı, güçlü alt çene, arkada küçük azı dişleri ve belirgin sivri uçlu diş kalıpları – biçimlendi, sonra diğer tanımlanan özellikleri gelişti. Klasik Neanderthaller insanlar kadar büyük ve bazen daha da büyük kafataslarına sahiptiler.

Neanderthalden türemiş özelliklerin çiğnemeyle ilişkili olduğunu belirtmek önemli. Arsuaga şöyle diyor:

Bu değişikliklerin ön dişlerin yoğun kullanımı ile olduğu görülüyor. Kesici ön dişler sanki Neanderthallere özgü üçüncü bir el olarak kullanılmış gibi büyük bir aşınma gösteriyor.

Et gibi nesneleri, boş bir el ile nesneyi sabitlemesine, diğeriyle de bir aletle onu kesmesine olanak sağlayacak şekilde dişleriyle kavramış olabilirler. Bulgular, farklı oranlarda ve birbirinden bağımsız evrimleşen farklı özelliklerle mozaik bir evrim yapısına işaret ediyor. "Neanderthalleşme" süreci tek bir doğrusal sürüklenme olmaktan ziyade daha çok bir birikimdi.

Araştırmacılar 12 metrelik çukuru 1970’den beri araştırıyorlardı. En az 28 bireye ait olan binlerce kemik ile bu gelmiş geçmiş en büyük insan fosili hazinesi.

Bu çalışma, bu hafta Science’da yayımlandı.

Teşekkür: Bu çeviri için Esra Alp'e teşekkür ederiz.

Kaynak: IFLS

Evrim Ağacı Bilimin Yayılması İçin Müzisyenlerle Güçlerini Birleştiriyor!

Serotonin: Zevk mi Acı mı?