Aktinyum

Aktinyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Aktinyum elementi
Chemistry Learner
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
264 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 90. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

• İngilizce İsim Actinium
  • Sembol Ac
  • Grup N/A
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 6d1
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Rn] 6d1 7s2
  • Atom Kütlesi 227 Da ( Da)
  • Kategori Aktinit
  • Görünüm
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) 10 g/cm3
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde N/A %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Fransa
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı F. O. Giesel, 1902
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı F. O. Giesel, 1902

Aktinyum kimyasal elementi "Ac" ile gösterilmektedir. Periyodik tabloda 7. periyodun ilk geçiş elementi olarak tanımlanmıştır. Çoğu lantanit ve birçok aktinitte olduğu gibi, aktinyum hemen hemen tüm kimyasal bileşiklerinde oksidasyon seviyesi +3 olarak görülmüştür. Aktinyum, aktinit element serisinin ilkidir ve seriye ismini verir. Oda koşullarında katı halde bulunmaktadır. Elementin kimyasal davranışı, özellikle lantan gibi nadir toprak elementlerine benzerdir. Aktinyum, radyumdan yaklaşık 150 kat daha aktiftir. Elementin erime noktası 1.924oF (1.051oC ) ve kaynama noktası ise 5.788oF (3.198oC) olarak ölçülmüştür. Aktinyum, gümüşi radyoaktif metalik bir elementtir.

İzotopları

Aktinyumun en yaygın izotopu aktinyum-227, doğal ve yapay diğerleri makroskopik miktarda birikmek için çok kısa ömürlüdür. Uranyum-235'in bozunma ürünlerinden olan aktinyum-227, toryum-227 ve yaklaşık %1 oranında fransiyum-223'e bozunmaktadır. Tüm bu parçalanma zincirinin dalları ile birlikte aktinyum serisi oluşmaktadır. Aktinyum-225, alfa partiküllerinin emisyonuyla bozulan 10 günlük bir yarı ömre sahiptir. Kısa ömürlü yavru izotopları, yüksek enerjili gama ışınları içermeyen yalnızca alfa ve beta parçacıkları yayar. Bu izotop böylece çevredeki dokuyu büyük ölçüde etkilemeden bir tümöre yüksek enerjili radyasyon verebilir. Aktinyum-225 kompleksleri, nükleer tıpta kullanılmak üzere araştırılmaktadır.

Aktinyum, ilk olarak yapay yollarla üretildi. Nadir izotopları, radyasyon terapisinde potansiyel uygulamalara da sahiptir ve en etkin bir şekilde üretilmektedir. Aktinyum metali, aktinyum flüorürün 1100 ila 1300°C arasında vakumda, lityum buharı ile indirgenmesi ile hazırlanmıştır. Daha yüksek sıcaklıklar ürünün buharlaşmasına, düşük sıcaklıklar ise eksik bir dönüşüme yol açmıştır.

Aktinyum, nötron üretiminde kullanılmasına rağmen önemli bir ticari uygulamaya sahip değildir. Aktinyum-225, tıpta yenilenebilir jeneratörde Bi-213 üretmek için kullanılır veya radyo-immünoterapi için tek başına kullanılabilmektedir.

Bu element, 1899'da André Debierne tarafından Paris'te keşfedildi. Eser miktarlarda oluştuğu uranyum cevheri ziftblendinden (uranyum oksit, U3O8) çıkardı. 1902'de, Friedrich Otto Giesel onu bağımsız olarak aynı mineralden çıkardı ve önceden bilinmediğinden habersiz olarak elemente emanyum adını verdi.[1]

Aktinyum elementinin adı, Yunanca aktis'ten türetilmiştir ve aktinos, "ışın" anlamına gelir.

Aktinyum-227 son derece radyoaktiftir (Radyumdan yaklaşık 150 kat daha aktiftir.[2]) ve radyasyon kaynaklı sağlık etkileri potansiyeli açısından aktinyum-227 plütonyum kadar tehlikelidir. Küçük miktarlarda aktinyum-227 yutmak bile ciddi bir sağlık tehlikesi oluşturacaktır. Radyoaktivitenin yaşam için en büyük tehdidi, tüm canlı türlerinin genetik yapısı olan gen havuzunun zarar görmesidir. Radyasyona maruz kalmadan kaynaklanan genetik hasar, yaşamlar ve nesiller boyunca birikimlidir.

Uzun sürekli maruziyetten sonra, düşük dozlarda maruz kalınması bile kanserojen etkiye sahiptir. Aktinyum kaynaklı radyasyon, kısırlığın bilinen bir nedenidir.[3]