Sorulara Dön

Dinozorlar insanlardan çok daha fazla süre dünyada var olmasına, rağmen neden bilinçlenmediler, neden "akıllı" olmadılar?

İlkin çok absürt gelebilir ama ama insanlar insanlara göre normaldir
Onuray Gunaydin

Çünkü evrimin birincil amacı en akıllı varlığı yaratmak değildir,canlının hayatta kalmasını ve genlerini sonraki nesile aktarmasını sağlamaktır.Dinazorlardan bazıları da bu yüzden uçtular,bazıları koştular bazıları da irileşerek hayatta kaldılar.

Çünkü yüksek zeka biyoçeşitlilikte çok yaygın gözüken bir özellik değil. Biz zekamızın mümkün kıldığı kültür sayesinde (ve dolayısıyla kültürel evrim sayesinde), sadece biyolojik evrimin ortaya çıkarabileceğinin çok ötesinde bir medeniyete eriştik; fakat bu kültürel evrimi (medeniyeti, teknolojiyi, bilimi, vs.) bir kenara koyacak olursak, o kültürü ortaya çıkaran biyolojik yapı ("vücuda göre iri bir beyin"), biyolojide norm değil, anomali - ve her anomali gibi, bu da nadiren ortaya çıkan bir şey.

Dolayısıyla sorulması gereken soru, bazı türlerin neden sıra dışı ve olağanüstü miktarda zekileştiği. Bu sadece insan da değil: Genel olarak tüm kuyruksuz maymunlar, yunuslar, papağanlar, ahtapotlar ve kargagiller, kendi grupları içinde absürt bir beyin:vücut oranına ve dolayısıyla zekaya sahipler.

Tüm Reklamları Kapat

Buradaki faktörlerden birinin çevre şartları olduğunu biliyoruz (biyopsikolog Israel Ramirez'in Quora'da derlediği harika grafikler üzerinden giderek bunu görebiliriz). Mesela Kretase Yok Oluşu sonrasında türlerin ortalama beyin büyüklüğü önce biraz azaldı, sonra müthiş bir patlama yaşadı:[1]

Düşeydeki PEQ, filogenetik ensefalizasyon katsayısına karşılık gelmektedir. Birden fazla türün ortalama zeka seviyesi gibi düşünülebilir.

Bu zeka patlamasının ana nedeninin, Kretase gibi biyosistemlerin halihazırda çok karmaşık ve çeşitli olduğu bir dönemde gelen yok oluş sonrasında sadece en zekilerin hayatta kalabilmesi olabilir. Ama bunu kesin olarak söylemek çok zor.

Tüm Reklamları Kapat

Ayrıca yukarıdaki grafik sadece bir ortalama... Bunun içerisinde bazı gruplar, diğerlerine göre çok daha hızlı ve bariz bir evrimsel değişim gösterdiler. Mesela aşağıdaki grafikte, primatlar ile balinaların (ve dolayısıyla yunusların) on milyonlarca yıl içinde vücut kütlelerinin, beyin kütlelerinin ve ensefalizasyon katsayılarının değişimi görülüyor:[2]

En sağdaki grafiğe bakacak olursanız, primatların (kırmızı alan) çok seri bir yükseliş gösterdiği görülüyor. Balinalar daha zeki başlıyorlar ama primatlara yetişemiyorlar.

Soruyla giderek daha ilgili olacak şekilde, aynı durumu kuşlarda da görüyoruz:[3]

En erken dinokuşlardan biri olan Archaeopteryx'in beyniyle, günümüzdeki kuşlar arasındaki beyin farkı çok belirgin.

Ama sadece kuşlarla ataları arasındaki beyin farkı değil, aynı zamanda kuşlar içerisindeki beyin farkı da belirgin:[4]

Devekuşu ve emular gibi kuşların vücudu çok iri olmasına rağmen beyinleri çok küçük; ancak papağan ve saksağan gibi kuşların beyinleri vücutlarına göre çok iri.

Yani canlılar arasında sadece 1-2 grup dikkate değer bir zekaya sahip, o canlı grupları içinde de sadece 1-2 takson zeka konusunda belirgin bir şekilde öne geçiyor. Biz insanlara giden soy hattında da benzer bir durumu görüyoruz; ortalama beyin büyüklüğü artarken, Homo naledi veya Homo floresiensis gibi türlerin beyinleri epey küçük kalıyor (bunlardan ikincisi cüce bir tür olsa da):[5]

Zekanın (daha doğrusu iri bir beynin) ne kadar maliyetli olduğu düşünülecek olursa, aslında bu seyrekliği çok da anormal değil. Örneğin insan zekasının evrimsel olarak desteklenebilmesi için 6-7 faktörün belli sıralarda, sürelerde ve şiddetlerde denk gelmesi gerekti. İstatistiki olarak bu koşulların, her seferinde, tam da taksonun genetik havuzuna uygun şekilde, yeterli sıra, süre ve şiddetlerde meydana gelme ihtimali çok düşük. Bu nedenle zeka gibi masraflı biyolojik inovasyonlar kolay kolay evrimleşemiyor.

Ayrıca evrim, hiçbir zaman "en zekinin seçilimi" olmadığı için, evrimin asla önceden belirlenmiş bir yönü bulunmadığı için ve evrim, her zaman "içinde bulunulan şartlar/ortam için yeterince iyi olanın seçilimi" olduğu için, neredeyse her zaman, iş karmaşık bir zekaya gelene kadar eldeki problemi çözen daha masrafsız bir çözüm çoktan evrimleşmiş oluyor. Bu nedenle de canlılığın ezici çoğunluğu masraflı bir beyinle uğraşmadan hayatta kalıp üremeye devam edebiliyorlar.

Bu durumda şu soru da doğuyor: Acaba çok masraflı olduğu için başka hangi özellikler evrimleşemiyor ve bugüne kadar emsalleri hiç var olmadı? Başka gezegenlerin şartlarında, Dünya'da evrimleşemeyen özellikler evrimleşiyor mu? Bunlar heyecan verici sorular!

1. O. C. Bertrand, et al. (2022). Brawn Before Brains In Placental Mammals After The End-Cretaceous Extinction. American Association for the Advancement of Science (AAAS), sf: 80-85. doi: 10.1126/science.abl5584. | Arşiv Bağlantısı
  2. K. C. R. Fox, et al. (2017). The Social And Cultural Roots Of Whale And Dolphin Brains. Springer Science and Business Media LLC, sf: 1699-1705. doi: 10.1038/s41559-017-0336-y. | Arşiv Bağlantısı
  3. C. R. Torres, et al. (2021). Bird Neurocranial And Body Mass Evolution Across The End-Cretaceous Mass Extinction: The Avian Brain Shape Left Other Dinosaurs Behind. American Association for the Advancement of Science (AAAS). doi: 10.1126/sciadv.abg7099. | Arşiv Bağlantısı
  4. J. Marugán-Lobón, et al. (2016). Studying Avian Encephalization With Geometric Morphometrics. Wiley, sf: 191-203. doi: 10.1111/joa.12476. | Arşiv Bağlantısı
  5. J. Hawks. Human Brain Evolution Looks Gradual. If You Ignore Enough Data…. (21 Şubat 2018). Alındığı Tarih: 15 Ağustos 2022. Alındığı Yer: John Hawks | Arşiv Bağlantısı
Serdar Durmazoğlu
Serdar

Akıllı oldular! Dinozorlar modern kuşlara evrimleşti ve o modern kuş türlerinden bazıları çok akıllı! Japonya'da trafiğin nasıl işlediğini öğrenerek yiyecekleri kabuklu yemekleri arabalar üstünden geçsin diye aşağıya atıyorlar. Üstelik arabalar üstünden geçtiği zaman direkt almak yerine trafik ışıklarının kırmızıya dönmesini dahi bekliyorlar.

Ancak sorduğun gibi kuşların yani evrimleşmiş dinozorların neden insanlar kadar akıllı olmadığıysa sebebi şudur; büyük ve enerji bakımından aç beyinler kuşların en önemli özellikleriyle iyi gitmezler. Uçmak.

Tüm Reklamları Kapat

Ek bilgi olarak söylemem gerekir ki, zeka, evrimin yapabildiği veya geliştirebildiği en önemli özellik değildir. Küçük beyinlerine rağmen devasa Sauropod dinozorları da bu Dünya'da 100 milyon yılı aşkındır yaşamıyor. Demem o ki senin bahsettiğin "akıl" ve "zeka"ya sadece milyonlarca yıldır sahibiz ve bu aslında kısa bir süre. Yani akıllı olmanın en iyi yol olduğunu söylemek için çok erken.

1. Yazar Yok. Scinece Focus . (8 Temmuz 2019). Alındığı Tarih: 8 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Yadulla Həsənov
Q7341627 Gleudh
Orijinal Soru: Dinozorlar insanlardan çok daha fazla süre iktidarda kalmasına rağmen neden bilinçlenmediler neden "akıllı" olmadılar ?