Sorulara Dön
Nuh Portakal
1,309 UP
Üye

Yerçekimi nedir, nasıl işler?

Kütleçekim maddenin (dünya mesela) uzayı bükmesi ve cisimlerin oluşan eğimle merkeze doğru yani dünyaya doğru hareket etmesi midir? Güneşin uzayı çarşaf gibi düşünürsek diğer gezegenleri kendine doğru çekmesi bu yüzden midir? Ve uçaktan atlayan birisi bu yüzden mi yere doğru düşüyor?
Berkay Yıldız

Evet, yazdıkların Einstein'ın görelilik kuramına göre doğrudur. Yalnız "uzayı bükmesi" yerine "uzayzamanı bükmesi" ifadesi kullanılırsa daha doğru olacağını düşünüyorum. Kütleçekimle de yerçekimi aynı ifadedir.

1. Yazar Yok. Wikipedia. (19 Haziran 2019). Alındığı Tarih: 19 Haziran 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Cengiz Altun
Orijinal Soru: Yerçekimi nasıl işler?

Yer çekimi dediğimiz şeyi Albert Einstein öncesi dönemde sorucak olursan eğer alıcağın cevap şu olur

"Newton cisimlerin kendi kütlelerine göre aralarında bir çekim gücü olduğunu anlamış ve dünyanın yeryüzüne uyguladığı çekim kuvveti sonucu cisimlerin doğruca yere düştüğünü anlamıştır. Newton’ un teorisine göre iki kütle arasındaki çekim gücü, kütlelerin büyüklüğü ile doğru orantılı; aralarındaki mesafenin karesi ile ters orantılıdır. Yani, kütleler büyüdükçe çekim gücü artar, aralarındaki uzaklık arttıkça çekim gücü azalır. "

Tüm Reklamları Kapat

Gel gelelim Albert Einstein zamanına. Herhalde einstenin bu kadar ünlü olmasını sağlayan şey bu devrim niteliğinde olan uzay zaman görüşüdür GENEL GÖRELİLİK .

Albert Einstein ise yer çekimin aslında kütlelerinin birbirini çekmesi ile oluşan kuvvet değil sadece güneşin muazzam kütlesi sayesinde uzay zamanı bükmesi sonucu ile oluşan çukur kısımda dünyanın belirli sabit bir hızla dönmesi sonucu oluşan ivmelenmedir kısaca yer çekimi dediğimiz şey ivmelenmeden ibarettir.

1. Anonim, et al. Yer Çekimi Ve Genel Görelilik. (25 Mayıs 2021). Alındığı Tarih: 25 Mayıs 2021. Alındığı Yer: Vikipedia | Arşiv Bağlantısı
Lüzumsuz Adam
Fizik öğrenicisi
Orijinal Soru: kütleçekimi uzayda yer çekimi ise dünya'da demek yanlış mı olacaktır?

Yanlış olmaz. Genel olan kütleçekimidir. Dünyaya "yer" ismini verdiğimizden dünyanın bize ya da doğadaki diğer nesnelere/canlılara uyguladığı kuvvet yerçekimi olarak adlandırılır. Newton'un yaptığı önemli katkılardan birisi, yerçekimi ile genel anlamda kütle çekiminin aynı yasaya tabi olduğunu göstermesidir.

Barış Barış
bilim meraklısı
Orijinal Soru: Yer çekimi nasıl çalışıyor?

Selamlar, sorunuzun cevabı aslında bilimin iki ekolünün, yani görelilik ve kuantum mekaniğinin henüz uzlaşamadığı bir konu. Adım adım gidelim.

1) Birincisi yerçekimi çok yanlış bir ifade olmasa da tam olarak kütleçekim demek daha doğru. Çünkü uzayda her cisim kütleçekim yaratıyor.

Tüm Reklamları Kapat

2) Alber Einstein'e göre aslında uzayda/evrende birbirini çeken bir şey yok. Her cisim kütlesi kadar uzay/zamanı büküyor, cisimler o bükülmüş uzay zaman yüzünden birbirini çekiyor gibi gözüküyor. Biz bu görüntüye kütleçekim diyoruz. Bir açıklama bu.

3) Ancak burada şöyle bir sorun var. Doğadaki diğer kuvvetlerin (elektromanyetizma, zayıf ve güçlü nükleer kuvetler) birer aracı/güç taşıyıcı parçacığı var. Mesela elektormanyetizma fotonlar vasıtası ile iletiliyor. İşte kütleçekimin de atomaltı ölçekte adına graviton dediğimiz parçalar tarafından iletildiği düşünülüyor. Mesele şu ki bu parçacık henüz keşfedilmedi. İşte kuantum mekaniği kısmı da durumu böyle açıklamaya çalışıyor.

Tüm Reklamları Kapat

4) Biraz daha basit olarak portakal örneğine döneyim : Siz portakalı havaya attığınızda portakal ile yerkabuğunun kütleçekim merkezi(hakikaten dünyanı çekirdeğine yakın) aslında aynı kuvvetle birbirini çekiyor. Ancak f(kuvvet)=m(kütle)*a(hızlanma) formülünde portakalın kütlesi çok düşük olduğu için hızlanması dünyaya göre kat ve kat fazla olduğundan sanki dünyaya düşüyormuş gibi oluyor. Aslında dünya da portakala doğru düşüyor(bunu hayal etmesi zor ama öyle) fakat portakala göre göremeyeceğimiz kadar yavaş.

Size yine bu siteden bir kaynak ekliyorum.

1. S.Zorla. Kütleçekimi Nedir. (26 Nisan 2021). Alındığı Tarih: 26 Nisan 2021. Alındığı Yer: evrimeagaci.org | Arşiv Bağlantısı
Lüzumsuz Adam
Fizik öğrenicisi
Orijinal Soru: Yer çekimi teorisi bir topun bırakılınca neden düştüğünü nasıl açıklar?

En basit açıklama kütle çekim yasası ve Newton'un ikinci yasası ile yapılabilir. Kütle çekim yasası cisimleri birbirine çeken bir kuvvetin varlığından bahseder, Newton un ikinci yasası da kabaca "kuvvet varsa onunla aynı yönde hız değişimi vardır" der. Dünya topu kendi merkezine doğru çeken bir kuvvet uygular, bu kuvvet de topun hızının aynı yönde artmasını sağlar, hepsi bu.

Daha gerçekçi ama daha karmaşık açıklama ise genel görecelik ile yapılabilir. Cisimler kütleye sahip olduklarından, uzay-zamanı bükerler. Diğer cisimler de bu bükülmüş uzay-zaman içinde yol alırlar. ancak bu yol 4 boyutlu uzay-zamanda olduğundan görselleştirmesi kolay değildir. Üç boyutlu uzaydaalgılayan bizler bu yolu sizin sorunuzdaki örnekte, düz bir çizgi olarak görürüz. Kaynakta buna dair bir makale var.

Tüm Reklamları Kapat

1. Yazar Yok. Eğri Uzay-Zamanda Serbest Düşme (İngilizce). (6 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 6 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Emre Küçük
1,367 UP
Ortaokul Öğrencisi

Yer çekimi, Dünya'nın kütle çekimidir. Dünya yüzeyinde veya yakınındaki nesneleri etkiler ve onlara yer çekimi ivmesini kazandırır. Dünya yüzeyinde tüm cisimler bu ivme ile düşerler. İvmenin Paris'teki değeri tam olarak 9,80665 m/s2 dir tabi bu konumdan konuma değişir. Isaac Newton dünyadaki herşey doğrusal olarak çekirdeğe çekilir demişti ve bunada "Kütle Çekim" demişti. Ayrıca bir şeye daha kütle çekim demişti, gezegenlerin birbirlerine çekilmelerine. Ama bu Albert Einstein tarafından genel görelilik teorisi ile çürütüldü. Buda insanlarda genel görelilik le yer çekimi arasında bir bağlantı olması gerektiğine itti. Yanlış bilgi verdiysem özür dilerim.

1. Yazar Yok. Wikipedia Yer Çekimi. (6 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 6 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı