Tanrı kavramını ele almadan önce, onu tanımlayanı kafamızda bir toparlamamız gerekir.
Olduğunu zannettiği, olmayı istediği, aslında olduğu kişilere bölünmüş, henüz içinde bulunduğu fizik evreni anlamaktan uzak, kendi bedenini bile tam anlayamamış, kendi türünü yok etmekle katletmekle, köleleştirmekle bugünlere gelmiş bir türüz. Sanki dünya üzerinde bütün sorunlarımızı hallettik, harika varlıklar olduk, bu mükemmellikle sıra tanrıyı tanımlamaya geldi.
Tanrısal tanımdan önce, insan tanımını belli seviyede kavramış olmamız gerek. Ki, eğer tanrıdan bahsedeceksek, tanrının belli süreçlerle ürettiği makinayı anlamaya çalışarak, onun var etme kastını anlamaya yaklaşabilelim. Ancak üstün zekalı olduğumuz için, kendimizi anlamadan tanrıyı tanımlamaya hatta yargılamaya daha meyilliyiz. Çünkü homosapiens nevroza hastalığına ilk günden beri düçar olmuş haldeyiz.
Bu açıdan tanrı tanımımız daima eksik, boşluklarla çelişkilerle dolu ve FARKLI olacaktır. Tanrısızlık tanımı da bu şekilde değişmez. Çünkü rasyoneliteyi halledememiş bir düşünce yapısının irrasyonel, anlam yükleme gibi üst bir kognitif süreci başarıyla gerçekleştirmesi tanım gereği mümkün değildir. Ama bunu kabul etmek zor. BİLİYORUM demek, homosapiens için daha konforlu. BİLMİYORUM, acizlik gibi algılanmakta. Çünkü kendimizi tanrısallaştırmayı seviyoruz. Tanrıyı kutsamak yüceltmek de aynı nedenle hoşumuza gidiyor. O mükemmel, inanılmaz müthiş bir şey olmalı. Belki beni de öyle yapar.
Bu kadar eksik ve yetersiz bilişsel yetilerimizle, ilahi olarak kabul ettiğimizi düşündüğümüz bir metni ele aldığımızda çıkacak sorun, 1. İlahi olan metin, 2. Benim ondan anladığım en başta. Yani tanrısal bir metni tam olarak anladığını iddia etmek nasıl rasyonelleştirilebilir açıklamak zor. Bir de ikinci kısım, uygulama. Doğru olduğunu bildiğimiz henüz günlük yaşam kurallarını bile uygulamıyoruz alışkanlıklarımızdan dolayı. İlahi söylem olduğu kabul edilmiş kurallara uymada motivasyon olarak sonraki dünya belki yeterli görülebilir, ancak herkes başka bir dünyaya inanmak zorunda değil. vs vs
Tanrısal bir tanım kişisel, eksik, çelişkili olmak zorundadır kısaca. Tanrısızlık tanımı da. Bu nedenle fizik evreni, felsefeyi, kendimizi, merak ediyorsak farklı kültür ve dinleri kesinlikle ANLAMAYA ÇALIŞMAK zorundayız. Farklı tanrı tanımları eşzamanlı olarak yaşayabiliyorsa, bunları biz tanımlıyoruz demektir.