Sorulara Dön

Bir özelliğin (örneğin kahverengi ve mavi göz rengi geni) baskınlık durumu, baskınlık statüsü neye göre oluşuyor?

Neden kıvırcık saç, düz saça baskın mesela? Gibi gibi... Teşekkürler şimdiden :)
Yasemin Akın
1. nesil yazar
Orijinal Soru: Genlerimizin çekinikliği ya da baskınlığı neye göre belirlenir?

Bir genin çekinik ya da baskın olmasının temelinde, gen ürününün fenotip üzerinde yaptığı etki yatar. Fenotip genetik olarak belirlenmiş, gözlemleyebildiğimiz tüm fiziksel özelliklerimizdir. Saç rengimiz, kan grubumuz, varsa genetik hastalıklarımız, besinleri sindirmek için salgıladığımız enzimler ve daha birçoğu fenotipik özelliklerimizdir. Bu özelliklerin belirlenmesinde ise genlerden ifade edilen proteinlerin özellikleri etkilidir.

İnsanlar diploit canlılardır yani hücrelerimizde her bir homolog kromozomdan, biri anneden biri babadan gelmek üzere iki adet bulundururuz, ve sonuç olarak her bir genden iki çeşide yani "allele sahibiz. Bu alleller birbirinin aynısı olabileceği gibi (homozigotluk, AA ya da aa gibi şekillerde belirtilen) birbirinden farklı da olabilir (Bu durumda Aa şeklinde belirtilir.) Bu alleller arasında baskınlık ilişkisi, genden üretilen proteinin heterozigotluk durumunda, fenotipte özelliğini gösterebilmesi ile belirlenir. Örneğin, Aynı genin alleleri olan, anneden gelen tipe a, babadan gelen tipe b dersek, hücrelerde gen ifadesi sırasında a ve b allellerinin ürettiği proteinlerden a'nın ürettiğinin etkisi fenotipte görülüyor, fakat b'nin görülmüyorsa a alleli b alleline baskındır deriz. Bundan farklı bir durumda, eğer her iki farklı allel de etkisini fenotipte gösteriyorsa (kan grubunda olduğu gibi) eş baskınlıktan söz ederiz.

Tüm Reklamları Kapat

Alleller arasında böyle bir etkiye ise mutasyonlar yol açar. Mutasyon sonucu yeni alleller meydana gelebilir, bunlar arasında yeni baskınlık, çekiniklik ilişkisi açığa çıkabilir. Evrimsel süreçler, bir allelin baskın olup olmamasından ziyade, onun organizma için "yararına" bakar.

PhD Veterinary Sciences
Orijinal Soru: Genlerimizin çekinikliği ya da baskınlığı neye göre belirlenir?

Biri anneden diğeri babadan gelen saç rengini belirleyen genler bir alel oluşturur. Yani aynı özelliği kodlayan ama birbirinin aynı olmayan gen çifti.

Baskınık veya çekiniklikte smallRNA (sRNA)ların rolü olduğu düşünülüyor. sRNAlar hedef RNA (target- tRNA)lara bağlanarak gen susturma (gene silencing) veya interferaz gibi roller oynuyorlar.

Tüm Reklamları Kapat

sRNAların biriktiği genlerin baskın, sRNAların bağlandığı tRNAların biriktiği genlerin çekinik olduğu, sRNAların bağlanıp susturması sebebiyle çekinik genlerin kendi özelliklerini gösteremediği çalışmalarda gösterilmiş.

Wikipedia'dan alınmıştır

Baskınlık veya dominantlık, genetikte bir genin karşılıklı lokuslar üzerinde bulunan alellerinden hangisinin canlının karakterini (fenotipini) belirleyeceğini gösteren ilişki.

En basit şekliyle, bir genin A ve B olmak üzere iki alelinin olduğunu düşünürsek, canlının genotipini AA, BB ve AB olmak üzere üç farklı şekilde olabilir. Eğer AA ve BB genotiplerinin fenotipleri birbirinden farklıysa ve canlı AB genotipine sahipken fenotipi AA'daki gibi oluyorsa, bu durumda A baskın (dominant), B geni ise çekiniktir (resesif). Aynı şekilde AB genotipine sahip canlının fenotipi BB'ninki gibi oluyorsa, bu durumda da B geni baskın, A geni çekiniktir.

Arka plan

Diploit / haploit

Tüm Reklamları Kapat

Bilinen birçok hayvan ve bazı bitkiler eşleşmiş kromozomlara sahiptir ve diploid (2n) kromozomlu olarak tanımlanırlar. Kromozom çiftlerinin her parçası biri dişi yumurtasından (n), diğeri erkek sperminden (n) olmak üzere bir ebeveynden gelir ve döllenme sırasında birleşerek 2n kromozomlu hücreyi oluştururlar. Yumurta ve sperm hücreleri ise (n) tane kromozom bulundururlar ve haploid olarak adlandırılırlar. Haploid hücreler mayoz bölünme yoluyla oluşturulur.

Homozigot, heterozigot

Eğer canlı bir genin özdeş alellerini (örn. AA) taşıyorsa homozigot, farklı alellerini taşıyorsa (örn. AB) heterozigot olarak adlandırılır.

Hangi gen baskın?

Bir genin farklı alellerini taşıyan (örn. Aa) canlı heterozigot baskın, aynı genin özdeş alellerini taşıyan canlı ( örn. AA) homozigot baskındır. Her iki canlının fenotipi baskın görünümlüdür. Ancak heterozigot baskın iki canlının gametlerinin birleştirilmesi sonucu oluşacak döllerin bir kısmı baskın bir kısmı çekinik olur. Şöyle ki;

Aa X Aa çaprazlamasını sonucu oluşan yavru döller;

AA, Aa, aA, aa genotipine sahip olmaktadır.

Diğer genetik konseptlerle ilişkiler

Tüm Reklamları Kapat

Baskınlık kavramı, birçok genetik konseptle ilişkilidir.

Çok alellik

Aynı karakteri temsil eden ikiden fazla gen bulunması durumuna çok alellik denir. Örneğin insanlardaki AB0 kan grubu sisteminde, kan grubu karakterini belirleyen A, B ve 0 olmak üzere 3 çeşit gen bulunur. A ve B, 0 genine baskındır. A0 veya AA genotipine sahip canlıların kan grubu fenotipleri aynıdır ve A grubu olarak adlandırılırlar. Aynı şekilde B0 ve BB genotipindeki canlılar da B grubu olarak adlandırılırlar.

Tam baskınlık

Tüm Reklamları Kapat

Homozigot ve heterozigot genotipindeki canlıların fenotiplerinin birbirinden farksız olması durumudur.

Eksik baskınlık