24 Kasım 1859'da Charles Darwin, Türlerin Kökeni'ni Yayımladı!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Charles Darwin, 24 Kasım 1859 senesinde Türlerin Kökeni Üzerine isimli şaheserini yayınladığında, daha baskı gününde kitabın 1250 kopyasının tamamı satıldı! Ancak ilk birkaç ay boyunca kitabın içerisindeki bilimsel tezin anlamı ve önemi bilim camiasında, dolayısıyla halk arasında anlaşılamadı. Üzerinde pek fazla durulmadı. Fakat çok kısa bir süre sonra, işler değişmeye başladı. Bilim insanları, insanlık tarihinde ilk defa günümüzdeki canlı çeşitliliğinin devasa boyutlarının somut ve ayakları yere basan bir şekilde açıklayabilen bir teoriyle karşı karşıya olduklarını anladılar. Dahası, Darwin'in titiz bir şekilde hazırlanmış tezi, çok fazla sayıda örneği ve gözlem verilerini bir arada toplamayı başaran ilk çalışmaydı. Bilim insanları arasındaki bu uyanış, bilim tarihinin kökünden değişeceği yılların temelini attı. Sonraki 1 sene içerisinde çok ateşli tartışmalar yaşandı ve Darwin'in Evrim Teorisi, canlılığı açıklayan rakipsiz bilim teorisi halini aldı. İlk 10 sene boyunca tartışmalar sürdüyse de, 1870'lere gelindiğinde önemsenmeyecek sayıda birkaç bilim insanı haricinde, neredeyse istisnasız olarak tüm bilim camiası, Evrim Teorisi'nin açıklayıcı gücünü ve bilimsel niteliğini anlamış ve kabul etmişti.

Evrim Teorisi'ne karşıtlığın kökeni, tarihin her anında bilimin karşısında olmayı başarabilmiş şahsi inançlar cephesinden gelmekteydi. Ancak buna rağmen Darwin'in teorisi, kilise camiasını bile ikiye bölmeyi başarmıştı. Kimisi bu teoriyi canlılığın var oluşuna dair mucizevi mekanizmayı açıklayan ilahi bir yaklaşım olarak görüyordu. Büyük bir kısım ise bu teoriyi "şeytanın işi" olarak yaftalamıştı bile... Düşünceleri bilim açısından önemsiz olan bu camianın ötesinde, bilim camiasında da Darwin'in en yakınları bile konuya kuşkuyla yaklaşıyordu. En azından ilk başlarda... Örneğin bu hoş karikatürde de görülen, Londra Doğa Tarihi Müzesi'nin en meşhur küratörü olan, dinozorların babası olarak bilinen Richard Owen, bunun en ilginç örneklerindendir.

Darwin'in kitabının modern zamanlarda nasıl duyulacağına dair hoş bir betimleme...
Tom Gauld (New Scientist)

Kitaba Gelen Tepkiler

Owen'ın Darwin'in ileri sürdüğü kurama karşıtlığını ve olayların arka planını buradaki yazımızda detaylıca anlatmıştık; meraklılarının o yazımızı da okumasını tavsiye ederiz. Ayrıca aşağıdaki videomuz da doğrudan aynı konuyla ilgili:

Darwin'in en büyük savunucularından Thomas Huxley'in, yine karikatürde adı anılan Piskopos Wilberforce ile tartışmasını buradaki yazımızdan okuyabilirsiniz.

Demir/Bozuk Paraları Tuttuktan Sonra Elimizdeki Tuhaf Koku Nedir?

Işık, Kaynaktan Çıktığı ''Anda'' Mı Işık Hızına Ulaşır, Yoksa Zamanla Mı Hızlanır?

Mehmet Onurcan Kaya