Tüm Reklamları Kapat

2050 Yılına Kadar, Yok Ettiğimiz Deniz Yaşamını Yenileyebiliriz! En Azından Artık Bir Planımız Var! thewallpaper.co
Okyanustaki Balıklar
  • Deniz Biyolojisi
  • Çevre Bilimleri

Önce kötü haber: Hatırlayacak olursanız, insanlık son 40 yılda okyanus yaşamının %49'unu yok etmişti. İnanılmaz bir hızla yaşam alanlarını yok ediyor ve canlıların soyunu tüketiyoruz.

Şimdi iyi haber: Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 14 numarasına aşina değilseniz, bu maddenin amacı, "okyanusları, denizleri ve deniz kaynaklarını sürdürülebilir kalkınma için korumak ve sürdürülebilir bir şekilde kullanmaktır". Bilim insanları, bunu başarmak için 30 yıllık bir plan hazırladılar.

Tüm Reklamları Kapat

Küresel ısınma, artan asitleşme, plastik kirliliği, büyüyen ölü bölgeler ve insanların sorumlu olduğu diğer çevresel endişelere rağmen bazı bilim insanları, su altı ekosistemlerimizin restore edilebileceğini ve tekrar gelişebileceğini düşünüyor.

Önümüzde yapılacak çok iş var ama yeni planda söylendiğine göre birçok deniz türü oldukça dayanıklı türler ve bu, gelecek için bir umut ışığı olarak görülüyor. Ekip, bu türlere iyileşme şansı verirsek, deniz yaşamının 1 nesil içinde yenilenebileceğini öne sürüyor. Suudi Arabistan'daki Kral Abdullah Bilim ve Teknoloji Üniversitesi'nden (KAUST) deniz bilimcisi Carlos Duarte şöyle diyor:

Tüm Reklamları Kapat

Esnek ve canlı bir okyanusu gelecek nesillere mirası bırakma ile, geri dönülmez bir şekilde bozulmuş bir okyanus arasında seçim yapabileceğimiz bir noktadayız. Çalışmamız, geçmişteki koruma müdahaleleri sonrasında deniz popülasyonlarının, habitatlarının ve ekosistemlerinin geri kazanıldığını gösteriyor. Kanıtlanmış çözümleri küresel olarak ölçeklendirmek için özel, kanıta dayalı öneriler sunuyoruz.

Durate ve meslektaşları, okyanusların sağlığını ölçmek için çok çeşitli çalışmalara, raporlara ve istatistiklere baktılar ve deniz yaşamı nüfusunun yarısının son 40 yılda ciddi bir düşüş yaşadığını buldular.

Bu gidişatı geri döndürüp, okyanusu kurtarma planları ise 9 noktaya odaklanıyor:

• Tuz bataklıkları,
  • mangrovlar,
  • deniz otları,
  • mercan resifleri,
  • yosunlar,
  • istiridye resifleri,
  • balıkçılık,
  • megafauna ve
  • derin deniz

Araştırmacılar, bunlara odaklanmamızı söylüyorlar. Bunu yapabilirsek, deniz yaşamının yavaş yavaş geri gelmesi işten bile değil!

Mangrov, gelgit olaylarının sık yaşandığı okyanus kıyılarında yetişen, ağaç ve bitki topluluklarına verilen isimdir. Bu aynı zamanda orman oluşumu ile tam uyumlu mikroorganizmalar (bakteriler, mantarlar, algler) ve faunaya (yengeçler, karidesler, balıklar) da verilen genel bir isimdir.
pixabay.com

Sadece deniz yaşamını geri getirmek de değil! Eğer bu planı doğru bir şekilde uygulayabilirsek, bundan herkes faydalanacak: Örneğin tuz bataklıkları ve deniz otları atmosferdeki karbonu emebilir. Mangrovların sel ve dalgalara karşı etkili bariyerler olduğu kanıtlanmıştır.

Sel koruması için mangrovlardan yıllık beklenen faydalar. Mangrovların karaya (a), insanlara (b) ve mülklere (c) selden kaçınan etkileri üzerine tahminler. Mangrovlu ve mangrovsuz senaryolar arasındaki farklar, habitatın mevcut sel koruma faydalarıdır.

Ekibin amacı su altı sistemlerinin devam etmesi olduğundan, her şeyin yitirilmediğinin bir kanıtı olarak fil foklarından (deniz fili) yeşil kaplumbağalara kadar türleri kurtarma amaçlı daha önce başarılı koruma çabalarına dikkat çekiyorlar. Avustralya'daki Queensland Üniversitesi'nden biyolog Catherine Lovelock şöyle diyor:

İnsanlık, okyanuslarımızı büyük ölçüde bozmuş olsa da son müdahaleler bir dizi olağanüstü başarının önünü açtı.

Daha önce balina avcılığıyla ilgili moratoryumlar uygulamak, bir Deniz Kanunu oluşturmak, gemilerden kaynaklanan kirliliği önlemek ve sanayileştirilmiş balıkçılığı sınırlamak için gezegen olarak bir araya geldik ve hepsi de olumlu sonuçlar doğurdu. Okyanuslarımızın hatırına, daha da ileri gidebiliriz!

Deniz Fili

Ekip ayrıca, türlerin korunması, alanların korunması, akıllıca hasat, yaşam alanlarının geri kazanılması, kirliliğin azaltılması ve ayrıca en önemlisi iklim değişikliğinin azaltılması üzerinde durulması gereken altı "kurtarma rampası" belirledi.

Yeni araştırmaya göre, tüm bu rampaların büyük ölçekli bir şekilde ve hep birlikte çalışmasını sağlarsak, 2050 yılına kadar deniz yaşamında bir miktar iyileşme görmeliyiz. Ekip, mali ve uluslararası işbirliği açısından büyük bir çabaya ihtiyaç duyacak, ancak bunu başarmak mümkün.

Tüm Reklamları Kapat

Araştırmacıların hedeflediği, okyanuslarımızın geçmişinde bildiğimiz, belirli bir referans noktası yok. Ancak deniz yaban hayatının tekrar gelişebileceğini ve karada büyüyen bir insan nüfusunu desteklemek için genişleyebileceğini söylüyorlar.

Küresel yıllık deniz ürünleri, çift kabuklu hayvanlar, kabuklular, algler ve diadromus ve deniz balıkları üretimi
academic.oup.com
Son 50 yılda küresel tarım (gıda dışı ürünler hariç), hayvancılık (et), tatlı su ve deniz su ürünleri yetiştiriciliği ve balıkçılık üretimindeki eğilimler.
academic.oup.com

Bu ekosistemler bizi besliyor, destekliyor ve hatta bilinmeyen virüslerden korunmamızı sağlıyor. Eğer denizler altında dünyanın geleceğini garanti altına almak için harekete geçmezsek, o zaman bizim de bir geleceğimiz olmaz. KAUST'tan deniz bilimci Susana Agustí;

Deniz yaşamının yeniden inşası insanlık için büyük ama başarılabilir bir meydan okumadır. Bu, ayrıca etik bir yükümlülük ve sürdürülebilir bir geleceğe ulaşmak için akıllı bir ekonomik hedeftir.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/01/2023 22:48:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8503

Tüm Reklamları Kapat

K. Kanara, et al. 2050 Yılına Kadar, Yok Ettiğimiz Deniz Yaşamını Yenileyebiliriz! En Azından Artık Bir Planımız Var!. (8 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/8503
Kanara, K., Bakırcı, Ç. M. (2020, April 08). 2050 Yılına Kadar, Yok Ettiğimiz Deniz Yaşamını Yenileyebiliriz! En Azından Artık Bir Planımız Var!. Evrim Ağacı. Retrieved January 29, 2023. from https://evrimagaci.org/s/8503
K. Kanara, et al. “2050 Yılına Kadar, Yok Ettiğimiz Deniz Yaşamını Yenileyebiliriz! En Azından Artık Bir Planımız Var!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 08 Apr. 2020, https://evrimagaci.org/s/8503.
Kanara, Kaan. Bakırcı, Çağrı Mert. “2050 Yılına Kadar, Yok Ettiğimiz Deniz Yaşamını Yenileyebiliriz! En Azından Artık Bir Planımız Var!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, April 08, 2020. https://evrimagaci.org/s/8503.