16 Nisan Biyologlar Günü: Biyoloji Nedir? Biyologlar Neden Önemlidir?

Doğanın, Biyolojinin Önemini Acımasızca Öğrettiği Bugünlerde, Ülkemizin ve Dünya'nın Bütün Biyologlarının Biyologlar Günü Kutlu Olsun!

16 Nisan Biyologlar Günü: Biyoloji Nedir? Biyologlar Neden Önemlidir?

Bugün 16 Nisan Dünya Biyologlar Günü...

Ülkemizde şu anda olduğundan kat kat fazlasını hak ederken, olabilecek en az saygıyı gören; önleri kesilsin diye adeta elden gelenin arda konulmadığı; bir bilim dalı olarak "biyoloji"nin altının boşaltılmaya ve sadece üniversite giriş sınavında fazladan "fen" sorusu sorabilmek için bir araç haline getirilen; halbuki nereden geldiğimizi, ne olduğumuzu, nasıl olduğumuzu, nereye gittiğimizi, neden bu şekilde olduğumuzu, tüm canlılık düzleminde açıklayabilen; egomuz nedeniyle göklere kadar uçmuş aklımızı somut ve net bir şekilde tekrar hak ettiği yere, doğaya döndürmeyi başarabilen; insanın hırs ve kibrinin yok ettiği türleri nasıl yeniden var edebileceğimizi, nasıl koruyabileceğimizi ve hatta uyum başarısı daha yüksek canlıları nasıl yaratabileceğimizi araştıran; en ufak rahatsızlıkta kollarına atladığımız hekimlerimize tedaviler için gerekli olan altyapıyı ve bilgiyi sağlayan; benliğimizin özünü açıklayan ve anlamlandıran biyologların günü kutlu olsun!

Hala bilmeyenler için biyoloji, yaşam bilimi demektir. Yani yaşayan her şeyin ve onların yaşamsal süreçlerini araştıran bilim dalıdır. Kültürümüzü, sanatımızı, bilimimizi, dinimizi, felsefemizi ve aklımıza gelebilecek, "insana ait" diyebileceğimiz her şeyi mümkün kılan yaşamsal fonksiyonlarımızı anlayamazsak; bunları paylaştığımız diğer türlerle olan ortaklıklarımızı keşfedip de geldiğimiz yeri daha iyi anlamlandıramazsak, bu Evren'e dair arayışlarımızın tam bir çerçeveye oturması hiçbir zaman mümkün olmayacaktır.

Biyoloji, günümüzde çok sayıda disiplinin, öyle ki mühendislerin, ekonomistlerin, mimarların ve aklınıza gelebilecek her alandan bilim insanı, sanatçı ve uzmanın bir araya gelerek geliştirdiği temel bilim sahalarından birisidir. Hepimizin aşina olduğu diğer bilim dalları, örneğin kimya, fizik, mühendislik veya tıp; biyoloji ile entegre edilerek biyokimya, biyofizik, biyomühendislik veya biyotıp gibi alanların önünü açmıştır. Bunlar, Evren'e dair anlayışımızı kat kat arttıran bir algı düzeyini ve yaşam standartlarımızı iyileştiren teknolojileri mümkün kılmıştır.

Biyoloji, çok sayıda alt bilim dalından oluşan, karmaşık ve üst düzey bir disiplin olarak görülebilir. Örneğin bitkileri botanistler, hayvanları zoologlar, mantarları mikologlar araştırır. Bunun gibi birçok özelleşmiş biyolog vardır ve bu dalların da alt dallarında özelleşmiş sahalar bulunmaktadır. Örneğin maymunları ve ön maymunları araştıran bilim insanlarına primatolog, organizmaların yumurtalarına odaklanan bilim insanlarına oolog denir.

Organizmaların yapısal özellikleri morfoloji, fonksiyonel özellikleri fizyoloji tarafından incelenir. Organizmaların moleküler özellikleri moleküler biyoloji, kalıtımsal özellikleri genetik, bu ikisinin arasındaki tüm etkileşimler moleküler biyoloji ve genetik sahasında araştırılır.

Tekil bir organizmanın doğumundan ölümüne kadar geçen süre boyunca değişimi gelişim biyolojisi, o organizmanın içinde bulunduğu türün nesiller boyunca değişimi evrimsel biyoloji, bu ikisi arasındaki etkileşimler gelişimsel evrimsel biyoloji sahasında araştırılır.

Anlayacağınız, biyoloji uçsuz bucaksız bir deryadır. Eğer biyolojinin tüm alt dallarını incelemek isterseniz, Bilim Ağacı projemizde Biyoloji dalına giderek, her bir alt dalını görebilirsiniz. Eğer biyoloji, genetik, tıp gibi alanlarda geleceğinizi belirlemek istiyor ama aralarındaki farkları kestiremiyorsanız, buradaki yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.

Biyolojinin sadece bir sınav aracı olmaktan çıkıp, bilimin en kıymetli köşe taşlarından biri olan bu sahanın hak ettiği değere, öneme, içeriğe ve kapsama en kısa sürede kavuşması dileklerimizle.

Bu konuda bizlere ve sizlere de büyük görevler düşmektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 16/10/2021 22:17:23 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2199