Yumurta Isıtılınca Neden Katılaşır? Sıvılaşması Gerekmez Mi?

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

İlk olarak şunu belirtmekte fayda var: ısıtılan her şey katı -> sıvı -> gaz şeklinde bir faz değişimi geçirecek diye bir fizik yasası bulunmamaktadır. Bu üniversite altı düzeydeki eğitim kurumlarında öğretilen bir genellemedir ve gerçekten de, pek çok malzeme için bu doğrudur. Esasında burada olan sisteme ısı verilmesinden ötürü entropinin (düzensizliğin) artması durumudur. Fakat her kimyasal için, her durumda sıvı faz, katı fazdan daha düzensiz olacak diye bir koşul bulunmamaktadır ve tam tersi de olabilmektedir. Örneğin Heizotopunun ısıtılması sonucu katılaştığı bilinmektedir ve bunun kuantum mekaniği açısından sebepleri detaylı bir şekilde bilinmektedir. Alışılagelinenin aksine bu durumda katı fazdaki entropi daha yüksektir.

Gelelim yumurtaya... Öte yandan yumurta ısıtıldığında esasında fiziksel bir "katılaşma" geçirmez. Çünkü katılaşma fiziksel bir tanımdır ve her "sertleşme", "katılaşma" anlamına gelmez. Yumurtanın katısı olarak bildiğimiz şey, esasında daha çok "camsı" bir niteliktredir; dolayısıyla "ısıtınca katılaştı" demek pek doğru olmaz. Bunun sebebi de albumeni (yumurtanın beyazını) oluşturan ovalbumin isimli albumin tipi zincir proteinlerinin soğukta yuvarlak kütleler halinde katlanmalarından kaynaklanmaktadır. Yumurta soğukken, bu proteinler birbirlerinin üzerinden kayarak sıvı benzeri bir davranış sergilerler. Ancak ne zaman ki ısıtılarak bu proteinlerin 3 boyutlu yapıları bozulur ve proteinler dallı budaklı bir yapı oluştururlar. Bu yüzden birbirleri üzerinden serbestçe kayma yetisini yitirirler ve protein zincirlerinin dalları birbirlerine kenetlenerek toplam yapıyı hareketsiz bir hale getirirler. Bu yüzden ısınan yumurtanın yapısı hareketsizleşir ("katılaşır" demekten daha doğru olacaktır).

Kaynak: Illinois Üniversitesi Fizik Bölümü

Hamamböcekleri Tuzaklardan Kaçabilecek Şekilde Evrimleşiyor!

2012 Yılının Yeni Keşfedilen En İlginç 10 Türü!