Gece Modu

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Buddyloans isimli kaynaktan alınmıştır; ancak anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş, içeriği zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Yapay Zeka yazı dizisinin 1. yazısıdır. Dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Yapay Zeka, hiç kuşkusuz önümüzdeki 30-40 yılın en gözde teknolojik atılımlarının yaşanacağı alan olacak. Google ve Facebook gibi teknoloji devlerinin bu alanda yaptığı yatırımlar, Bill Gates, Elon Musk, Ray Kurzweil gibi isimlerin bu alandaki katkıları hem popüler kültürde, hem de bilimsel ilerlemede büyük rol oynuyor.

Her ne kadar bilim insanlarının "yapay zeka"dan kastı her zaman halkın Hollywood nedeniyle aklında beliren figür ile örtüşmese de, en kaba hatlarıyla biyolojik organizmaların yaptığına benzer bir şekilde silikon çipler üzerinde düşünce, algı, bilinç oluşturabilmek yolunda atılan her adım, yapay zekanın bir alt başlığı olarak görülebilir.

Yapay Zeka ve bu zekayı barındırması hedeflenen Robotik Sistemler alanında yapılan çalışmaların büyük bir kısmı, evrimsel süreçte 4 milyar yıl gibi akıl almaz bir sürede evrimleşebilmiş beyin gibi organların 100 yılı bile bulmayan modern teknolojileri kullanarak taklit etmeyi ve mümkünse ötesine geçmeyi hedefliyor.

Mühendisler, doğanın bilinçsiz bir şekilde ürettiklerini, tekil alanlarda (örneğin satranç oynamak ya da işlem yapmak gibi) geçmeyi başardı. Ancak Yapay Zeka fanatiklerinin asıl hedefi, bir bütün olarak insandan üstün zekaya, algıya, bilince sahip bir yazılım ya da makina üretmek... Bu illâ ki filmlerdeki gibi felaket senaryolarını akla getirmemeli; zira yüksek bir zeka, insanın sahip olduğu zayıf taraflarının üstesinden gelebilir. Böyle bir zeka, illâ yıkımla gelmek zorunda değil. Hollywood'un inatla göstermediği (ya da göstermekten kaçındığı) gerçek bu. Dolayısıyla mühendisler ve bilim insanları, halkın korkutulduğu senaryolar üzerinde pek durmuyorlar. Çünkü henüz o noktadan epey uzaktayız.

Çok sayıda bilim insanı, makinalar kullanılarak üretilen yapay zekanın gelecekte insanın becerilerinin tamamını aşacağını tahmin ediyorlar. Bu konuda belli başlı itirazlar olsa da, Yapay Zeka alanındaki müthiş hızlı devam eden gidişat da, insan zekasının yakın bir gelecekte komik kalacağını düşündürüyor.

Biz de Evrim Ağacı olarak Yapay Zeka konusundaki araştırmaları derleyen bu infografiği Türkçeye kazandırmak istedik. Böylelikle alandaki gelişmelerin en azından bazılarını daha yakından tanımanızı umuyoruz.

Yapay Zeka (İnfografik)
Buddy Loans

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 20:38:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3667

Yapay Zeka: Dost Mu, Düşman mı?

“Bir ağaç dikmek için en iyi zaman 20 sene öncesiydi. İkinci en iyi zaman ise şimdi...”