Bu Reklamı Kapat

Spermden Yapılan Bardaklar, Çevre Dostu Bir Plastik Alternatifi Olabilir mi?

Yazar Rosie Frost
2 dakika
2,189 Okunma Sayısı
Notlarım
Bu Reklamı Kapat

Çin'deki bilim insanları, somon sperminden yapılan çevre dostu yeni bir plastik icat ettiler. Bu çalışmada spermden alınan iki kısa DNA dizisi, onları birbirine bağlayan bir bitkisel yağ kimyasalıyla birleştirildi. Bunun yarattığı şey, hidrojel olarak bilinen yumuşak bir malzemedir. Bu jel, daha sonra farklı şekillerde kalıplanabilir, katılaşması için nemden arındırılır ve dondurularak kurutulur. Araştırmacılar şimdiden çevre dostu plastikten bir fincan, yapboz parçaları ve bir DNA molekülü yarattılar.

Çinli bilim insanlarından oluşan ekip, bu ürünleri için ihtiyaç duydukları hammaddeyi somon sperminden elde etmiş olsa da, Dünya'daki her canlıda DNA bulunmaktadır. 2015 yılında yapılan bir araştırma, gezegende yaklaşık 50 milyar ton DNA olduğunu hesaplamıştır. Bu, üretmek istediğimiz plastiği, teknik olarak; ekinler, algler veya bakterilerden kaynaklanan atık maddeler gibi diğer sürdürülebilir kaynaklardan elde edebileceğimiz anlamına geliyor.

Üretilen ürünlere bir örnek.
Euronews Green

Bu Plastik, Alternatiflerinden İyi mi?

Plastik, üretimi için çok fazla ısı ve toksik madde gerektiren petrokimyasallardan yapıldığı için, çevre için büyük bir sorundur. Ayrıca parçalanması yüzyıllar alır ve çok azı geri dönüştürülür - çoğu yakılır veya çöp sahalarına gönderilir. Bu nedenle doğal çevremize daha az zarar veren alternatifler bulmak için birçok araştırma yapılmaktadır.

Bu Reklamı Kapat

Zaten mısır nişastası ve yosun gibi malzemeler kullanılarak biyolojik olarak parçalanabilen plastikler üretilmektedir; ancak bunları yapmak çok fazla enerji gerektirir ve bunların da geri dönüştürülmesi zor olabilir.

Dayong Yang ve Tianjin Üniversitesi'ndeki ekibi, bu sorunları çözen yeni bir materyal yaratmak istediler. DNA bazlı plastiğin yaratılmasının, polistiren plastiklerden %97 daha az karbon emisyonu ürettiğini söylüyorlar. Malzemeden oluşturulan ürünleri suya daldırdığınızda yeniden jele dönüşüyorlar ve bu sayede yeni nesnelere dönüştürülebiliyorlar. Yani bu ürünlerin geri dönüşümü de kolaydır. Plastik, artık ihtiyaç duyulmadığında DNA sindirici enzimler tarafından parçalanabilmektedir.

Ancak yeni malzemenin bazı sınırlamaları var. Sadece su kullanılarak geri dönüştürülebilmesi, bu şekilde üretilen ürünlerin kuru tutulması gerektiği anlamına gelmektedir. Aslında ürünlere su geçirmez kaplamalar eklenebilir; ancak bu, geri dönüşümü daha zor hale getirecektir.

Yine de araştırmacılar, yeni ürünlerinin kuru tutulması gereken elektronik cihazlar ve bazı ambalaj türleri için kullanılabileceğini düşünüyor.

1. Çeviri Kaynağı: Euronews | Arşiv Bağlantısı