Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Yerçekimini uzayın geometrisi ile açıkladığımıza göre neden bilim insanları hala graviton adlı parçacıklarından bahsediyor?

Yoksa madde gravitonun oluşmasına, graviton da uzay zamanda eğriliğe mi sebep oluyor?

Soruda bir zaman karisikligi var.

Kutlecekimini Einstein , maddenin uzayzamani bukmesi olarak acikladi. Calismasini makaleye doktukten 20 sene sonra graviton fikri ortaya cikti,

Yani Graviton fikri daha yeni.

Genel gorelilik, uzay zamanin geometrisini “stress-energy-momentum tensor”, yani kendi icindeki enerjiden kaynagini aldigini soyler.

Kuantum fizigi der ki , "EGER kutlecekim bir kuantum alani ise , tasiyici parcacigin olmasi gerekir , ve ozellileri de matematiksel olarak su sekildedir ( buraya yazmayayim, spini, sarji, kutlesi vs vs )".

Teorik degil, tamamen hipotetik bir bozondur.

Einstein'in Newton'u yanlislamamasi, Hubble sabitininin Einstein'in formulune eklenerek Einstein'in yanlislanmamasi gibi, gravitonlarin gozlemlenmesi halinde de ( ki cok zor), genel Gorelilik son kullanma tarihine ulasmayacaktir.

Dusunun, Nasa aya inisde Newton formullerini kullandi.

Puan Ver

Aslında bu ikisi birbirine karşıt olan tezler değil destekleyen tezlerdir. Uzay geometrisi içindeki kütlelerden etkilenerek bükülebiliyorsa ve kütlesi olan her cisim bu bükülmeden etkileniyorsa, bu karşılıklı dansın meastroları kütleli cisimlerdir. Yani cisimlerin birbirlerinden etkilenmeleri, başka bir deyişle, bir cismin başka bir cismin eğidiği uzay geometrisine girip etkilenmesi için kütleye sahip olması gerekir.

Neden? Resimdeki küçük topa (bu durumda Ay' a bakalım). Eğimli bir yolda yan yan ilerliyor. Bu demek oluyor ki, Ay' dan ileriye doğru olan F kuvvetinin oluşturduğu kinetik enerji, Ay' dan Dünya' ya doğru olan Fgrav kütle çekim kuvvetini dengeliyor. Ay, ne Dünya' ya çarpıyor, ne de uzaya savrulup gidiyor. Bunların hepsi kütle etkileşmelerinden oluyor.

Graviton ise bu kütleler arası etkileşimin nasıl olduğuna dair tamamen kağıt üzerinde bir parçacıktır. Yani, enerji Higgs Alanı ile kütle kazanır ve graviton ile bu kütleler arası "çekim"ler olur. Şu son yazdığım cümle çok farazi bir cümle ama hala araştırılıyor.

Sonuç olarak graviton ve genel görelilik birbirine alternetif görüşler değil.

Tabii bunların hepsi "bildiğim kadarıyla" parantezine alınıp çarpmanın toplama üzerine dağılma özelliği uygulanmalı. Başka bir deyişle benim anladıklarım.

Puan Ver

“İnsanları sahip oldukları şeylerden dolayı kıskanmayın; onlara sahip olmalarını sağlayan şeylerden dersler çıkarmaya bakın.”
Tim Fargo