Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Yeni doğan canlılar nasıl bir takım şeyleri henüz öğrenmeden yapabiliyorlar?

Çok bilgim yok açıkçası ama örneğin harika bir düzenle uçan kuşların bunu sanki daha önceden biliyormuşçasına yapması gibi. Veyahut kaplumbağaların doğar doğmaz (yanlışım yoksa) suya ilerlemeleri gibi. Bunlar dna ile mi aktarılıyor?

Bu konuda en kabul gören teori "Baldwin etkisi" olarak bilinir. Linkte konuyla ilgili bir makale de yer alıyor.

"Etrafımızdaki hayvanlara baktığımızda, onları diğer canlılardan ayıran en temel özelliğin karmakarışık davranış kalıpları, düşünceleri, duyguları olduğunu görürüz. Bu davranışlar birden var oluvermemiştir. Hatta bunların birçoğu sonradan öğrenilmemiştir bile, evrimsel süreç içerisinde genlere işlenmiştir. "Sabit Davranış Kalıpları" denen bu davranış desenleri, saç rengi ya da boy uzunluğundan çok farklı değildir. Genler, çeşitli uyaranların etkisi altında organize bir şekilde aktive ve deaktive olarak hayvan davranışlarını belirleyebilirler. Her ne kadar davranışlar, fiziksel özelliklerimizden daha "soyut"muş gibi gözükse de, bu büyük bir yanılgıdır. Davranışlar da özlerinde son derece fiziksel olgulardır ve genlerden büyük oranda etkilenirler."

• Ç. M. Bakırcı. Davranışlar Nasıl Evrimleşti. (10 Kasım 2014). Alındığı Tarih: 27 Eylül 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı