Yeni Soru Sor
Sorulara Dön
Devrim Ağacı
3,072 UP
Üye

Ya biz ilk medeniyet değilsek? Eğer insanlardan önce gelişmiş medeniyeler yaşadıysa bunu jeolojik kalıntılardan vs. anlayabilir miyiz?

(Silurian hipotezi)
Toprak Mühendisi

Böyle bir şey olduğunu düşünmemiz için elimizde bir kanıt yok ve evrimsel çeşitliliğin yaşadığı ilerleme çizgisi böyle bir medeniyetin var olmadığını gösteriyor.

Medeniyet derken zeka ve akıl barındıran bir yapıyı kast ediyorsanız bu olmadı. Nereden biliyoruz? Canlılığın evrensel gelişmesinde milyonlarca hatta milyarlarca yıl öncesinden başlamış ve bu gelişimi hayli belirgin biçimde bildiğimiz bir gelişme çizgisi var. Canlılar giderek karmaşıklaştı, bugün için daha karmaşık ve hayvan diyebileceğimiz canlılar, örneğin omurgalılar 500 milyon yıl önce evrimleştiler. Daha öncesinde bulunan canlılar, medeniyet oluşturmuş olamazlar çünkü o kadar gelişkin değiller. Sonra dinozorları, primatları vs. örnek alalım. Hiç birinde büyük bir beyin yok yani zeka ve akıl yok. Beyin çok karmaşık bir yapı olduğu için sözgelimi 200 milyon yıl önce beyin ve zeka sahibi bir canlı evrimleşmiş olsaydı onun evrimsel devamı olan başka canlılar ortaya çıkmış olmalıydı. İleri zeka ortaya çıktı ve sonra o zeka sahibi canlıların nesli tükendi diyebileceğimiz bir tarih dönemi yok. Karmaşıklık hayli tutarlı ilerledi ve ancak gerçekten bizim de üyesi olduğumuz primatlarda beyin gelişimi akıl ortaya çıkarabilecek bir seviyeye geldi.

Zaten bu nedenle uzayda, zeka barındıran medeniyet arayışında en önemli kıstaslardan biri, bir gezegenin çok uzun süre küresel ölçekte büyük bir sarsıntı yaşamamış olması çünkü bir gezegenin zeki canlı evrimine izin vermesi için çok uzun süreler bu evrimsel çizgi sekteye uğramamalı. Küresel felaketler çoğunlukla gelişmiş canlıları yok ettiği için yaşam ilkele geri dönüyor. Bugün dünyada büyük bir sarsıntı meydana gelse önce böceklerin değil bizim neslimiz tükenir. Tıpkı 65 milyon yıl önceki sarsıntıda, en gelişmiş canlılar olan dinozorların yok olması gibi.

Tüm Reklamları Kapat

Evrimse sürpriz yok. Tutarlı bir gelişim var. Arada sıçramalar var ama hiç biri bu sıçramanın geri dönüşe geçtiğini de göstermiyor. Yani süper ileri bir tür evrimleşti ve sonra yok oldu gibi bir durum yok. Olsaydı hem evrimsel olarak hem de çeşitli kalıntılarla bunu bugün görürdük. Göbekli tepe, o gün için aklın varlığını gösteriyor ama onun da tarihi 15 bin yıl civarı. Atıyorum 150 milyon yıl önce birileri Göbeklitepe gibi bir yer inşa etmiş olsa, 150 milyon yıl öncesinden kalan akıllı canlı fosili olmalı. O canlılardan evrilmiş başka akıllı canlılar olmalı. Ama o dönemde aklın varlığını gösteren bir canlı yok, aksine o dönemin canlılarının herhangi bir zekaya sahip olmadığını görülüyor.

Umarım açıklayıcı olmuştur.

Gökdeniz Sağlam
Araştırmacı Yazar

Şu saniyelerde bile insan türüne benzer başka medeniyetlerin izini arıyoruz. İnsanlardan, hatta dinazorlardan bile önce bir şekilde farklı canlı türleri gelişmiş medeniyetler kurduysa bile bunu bulmak oldukça zor.

Zira bugünün modern insanın atası olan Homo antecessor'ler bile ortalama 800bin yıl önce yaşadığı halde, daha doğrusu başka bir deyişle insanlar hemen hemen 800 bin yıldan beri medeniyet oluşturmaya başlamış olsalar bile bugün insan medeniyetine dair bulduğumuz Göbeklitepe ve benzeri kalıntılar yalnızca bir kaç on bin yılı tamamlamış durumdalar.

Dolayısıyla insan türünden öncesinde de medeniyetler oluşmuş olabilir ancak bunlara dair ip uçlarını bulmak çok zor, çünkü adeta dünyanın kabuğunun içerisinde gömülüp, bozulmuş olabilirler. Jeolojik kalıntılar ile insan medeniyeti ve diğer medeniyetler hakkında araştırmalar devam etmekte. Ancak bunun üzücü gerçeği, belki de asla dünya gezegeninde hüküm sürmüş insan dışı başka bir canlının medeniyet izlerinin bulamayacak olmamız olabilir. Çünkü artık bulunamayacak bir hale gelmiş olabilirler, kim bilir belki asfaltımızda kullandığımız o küçük çakıl taşı milyonlarca yıl önceki bir başka türün medeniyetinde yükselen şaşalı bir yapının parçasıydı.