Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Virüslere karşı neden aşılara muhtacız?

Bilindiği üzere bakterilere karşı antibakteriyeller. Parazitlere karşı antiparazitler var. Bu ilaçlar parazit ve bakterileri yok edebiliyor. Peki neden antivirallerin kullanımı sınırlıdır ve sayıları azdır ve neden virüslere karşı aşıya muhtaç insanoğlu?

Virüslerin etkisizleştirilmesi veya yayılımının önlenmesi için aslında bir çok yol var :

1. Virüsün doku hücresine bağlanırken ve kendini kaynaştırırken , kendini tutunduracağı ilgi çekici proteini taklit eden (bir bakıma sanki yakın elektronegatifliğe sahipmiş gibi benzer bir molekülü) kullanarak virüsün ona tutunmasını sağlamak.
  2. Virüsün doku hücresine tutunurken kendi özgül proteinin benzerini hücrelerimizin ilgili proteinine bağlayabilmek ve virüse tutunmak için bir olasılık bırakmamak.
  3. Virüsün tutunduktan sonra hücreyle kaynaşmasını engellemek için kimi hücre zarındaki proteinlerin işlevlerini inhibe eden bileşikler kullanmak.
  4. Kimi RNA virüslerinin , genomlarının devamlılığını sağlamak amacıyla hücrelerde DNA çevirimlerini yaptıkları ters transkriptaz enzimlerini ya da bu DNA'yı hücre genomuna bağlamayı katalizleyen enzimleri inhibe eden bileşikleri kullanmak.
  5. Virüsün DNA'sı hücrede etkin kılındıktan sonra bu DNA'dan mesajcı RNA üretimini sağlayan elemanların inhibisyonunu sağlamak.
  6. Virüs genomunun belirli bölgelerine bağlanarak genomu işlevsizleştirecek DNA/RNA parçaları sentezlemek.

Bunlar ve bunlardan daha komplike (örneğin virüslerin üretebileceği çift zincir RNA'ları hedefleyerek hücre ölümünü tetikleyen ve yayılımı önleyen -böylelikle bir çok farklı virüsle ilgili olan-) antiviral seçenekleri mevcuttur. Bir virüs farklı örneklerinden elde edilerek genomu sekanslanır , evrimsel ilişkisi incelenir , gerekli seçeneklere göre bileşikler üzerinde çalışılır ve bir tedavi olarak hastalarda kullanılması için belirli aşamalardan geçer. Aşılar elbette ki önlemlerin en dikkat çekicisi olabilir , ama virüsün etkilerine karşı veya virüsün yol açacağı salgınların önüne geçme ihtiyacımız için sadece aşılara muhtaç değiliz.

1. AMBOSS Antiviraller Hakkında
  2. MIT Haber Sayfası Neredeyse Tüm Viral Enfeksiyonlar için Yeni İlaç : DRACO (İleri Okuma)

“Sayısız yüce güçle donanmış insan, buna rağmen vücudunda düşük kökenlerinin silinmez izini bir damga gibi taşımaktadır.”