Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Uzak yıldız ve gezegenlere baktığımızda aslında onlar yok olmuş olabilir mi?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip

Evrende var olan yıldızların %50’sinin ömrü, 100 milyar yıldan, %30’unun ömrü 40 milyar yıldan, %8’inin ömrü 20 milyar yıldan, %5’inin ömrü 5 milyar yıldan, %3’ünün ömrü 1 milyar yıldan, %3’ünün ömrü 100 milyon yıldan uzundur.

Bizim çıplak gözle gördüğümüz yıldızların %99’u son %3’lük dilime giren 1 milyar ila 10 milyon yıl arasında yaşayan yıldızlardan oluşur. Dolayısıyla gördüğünüz yıldızların %99’u için 100 bin yıl hiçbir değişiklik gözlemleyemeyeceğiniz kadar kısa bir süredir. Bu süre 100 bin yıllık süre içinde görebildiğiniz yıldızların ancak %0.0001’i yok olacaktır.

Çıplak gözle gördüğümüz yıldızların çok azı birkaç bin ışık yılından daha uzak mesafede. Şu an evet, onların geçmişlerini görüyoruz ama, gördüğümüz “x yıl öncesi” o yıldızın ömür sürecinde bir anlam ifade etmeyecek, bir değişiklik gözlemlenemeyecek kadar kısa.

Teşekkür (5)

• Z. Emecan. Belki De O Yıldız Çoktan Yok Oldu!. (25 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 25 Eylül 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Öncelikle merhabalar, Işığın boşluktaki hızı, saniyede 299.792.458 metredir. Ancak biz insanlar, daha kolay hatırlayabilmek için saniyede 300.000 km olarak alıyoruz.

Ayrıca görme olayı dediğimiz şey de fotonlar yani ışık ile alakalı, biz insanların bir olayı/cismi görebilmesi için ışığın o mesafeyi gitmesi, ardından yansıması ve bizim korneamızda kırılıp beynimiz tarafından anlamlandırılması gerekiyor. Yani siz aynaya her baktığınızda kendinizin ortalama 3.3*10^{-9}3.3∗10−9 saniye önceki halinizi görüyorsunuz. Bu da yaklaşık 3 saniyenin 1 milyarda birine denk geliyor. Aynı şey gezegenler ve galaksiler için de geçerli Ay'a her baktığınızda Ay'ın ortalama 1 saniye önceki halini görüyorsunuz. Bize en yakın yıldız olan Proxima Centauri'ye baktığımızda ise Proxima'nın yaklaşık 4 ışık yılı önceki halini görüyoruz.

Yani kısaca belki de bizim şu anda çıplak gözle veya teleskopla gökyüzünde gördüğümüz gezegenler ve yıldızlar bundan çok daha önceleri kayboldular. Kaybolduklarını ise ancak bize gelen ışık kaybolduğu zaman anlayacağız. İşte bilimin büyüsü de burası, ne kadar harika değil mi?

Teşekkür (5)