Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Tüm gezegenler güneş etrafında neden aynı yönde dönüyorlar?

Zamanında , gezegenlerin güneşe doğru geliş yönü , güneşin sağından olmuştur , bu sebep ile gezegenler güneş etrafında , saat ibresinin tersi yönde dönerler , gezegenlerin kendi etraflarında dönme sebebi ve yönü ise , çekirdeklerinin dönüş yönünden dolayı kaynaklanır , çekirdek sağa dönüyor ise , gezegen komple sağa döner , çekirdek sola dönüyor ise gezegen komple sola döner.

Aslında bütün gezegenler aynı yönde dönmüyor. Venüs ve Uranus ters yönde döner.

Gezegenler, yıldızımız doğarken şekillenmiştir. Sonradan başı boş gelip, güneş sistemine dahil olmuş değiller.

Şu anda astronomlar tarafından kabul gören Güneş Sistemi modelimimizin oluşumu; 4.6 milyar yıl önce dev bir moleküler bulutun, küçük bir kısmının kütle çekimi etkisiyle çökmesi sonucu başladı. Çöken kütlenin çoğu merkezde toplandı ve Güneş'i oluşturdu, geri kalanı gezegenleri, uyduları, asteroitleri ve diğer küçük gök cisimlerini oluşturdu.

Toz bulutu çökmeye başladığında, gezegenler de toz halindeydi. Yıldızımız oluşmaya başladığında, toz bulutu bu çöken kısım etrafında zaten dönüyordu. Gezegenler yavaş yavaş oluşmaya başlarken bile yörüngeleri hemen hemen belliydi ve toz bulutu ne tarafa dönüyorsa oluşan gezegenler de aynı yönde dönmeye devam etti.

Asıl önemli olan, Venüs ve Uranüs'ün ters yönde dönüyor olması ama o konu biraz uzun.

“Bir şeyin adını bilmekle, o şeyi bilmek arasında devasa bir fark vardır. Bunun farkına erken varmak gerekir.”