Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Tüm gezegenler güneş etrafında neden aynı yönde dönüyorlar?

Zamanında , gezegenlerin güneşe doğru geliş yönü , güneşin sağından olmuştur , bu sebep ile gezegenler güneş etrafında , saat ibresinin tersi yönde dönerler , gezegenlerin kendi etraflarında dönme sebebi ve yönü ise , çekirdeklerinin dönüş yönünden dolayı kaynaklanır , çekirdek sağa dönüyor ise , gezegen komple sağa döner , çekirdek sola dönüyor ise gezegen komple sola döner.

Aslında bütün gezegenler aynı yönde dönmüyor. Venüs ve Uranus ters yönde döner.

Gezegenler, yıldızımız doğarken şekillenmiştir. Sonradan başı boş gelip, güneş sistemine dahil olmuş değiller.

Şu anda astronomlar tarafından kabul gören Güneş Sistemi modelimimizin oluşumu; 4.6 milyar yıl önce dev bir moleküler bulutun, küçük bir kısmının kütle çekimi etkisiyle çökmesi sonucu başladı. Çöken kütlenin çoğu merkezde toplandı ve Güneş'i oluşturdu, geri kalanı gezegenleri, uyduları, asteroitleri ve diğer küçük gök cisimlerini oluşturdu.

Toz bulutu çökmeye başladığında, gezegenler de toz halindeydi. Yıldızımız oluşmaya başladığında, toz bulutu bu çöken kısım etrafında zaten dönüyordu. Gezegenler yavaş yavaş oluşmaya başlarken bile yörüngeleri hemen hemen belliydi ve toz bulutu ne tarafa dönüyorsa oluşan gezegenler de aynı yönde dönmeye devam etti.

Asıl önemli olan, Venüs ve Uranüs'ün ters yönde dönüyor olması ama o konu biraz uzun.

Puan Ver

2011 yılında yapılan simülasyonda küçük bir çarpışmanın, Uranüs'ü dönüşünü 98 derecelik bir açıya getirdini öne sürdüler. Başka bir açıklama ise Uranüs’ün bir zamanlar büyük bir uyduya sahip olduğu ve bunun kütleçekim gücünün, gezegenin yana dönmesine yol açtığı. Sonunda uydu, başka bir gezegenin çarpmasıyla yörüngesinden çıkmış olabileceğiydi.

Venüs ise tam dönüşü, 243 Dünya günü alıyor fakat Güneş’in etrafında dönüşü sadece 225 gün sürüyor. Gökbilimciler, Güneş’in güçlü kütleçekim etkisinin, Venüs’ün yoğun atmosferini çektiğini, bunun atmosferde gelgit oluşturduğunu ve diğer gezegenlerden gelgitsel çekimler geldiğini, tüm bunların birleşerek gezegenin dönüşünü tersine çevirebildiğini düşünüyorlar.

Puan Ver

“Ben "uzmanların" söylediği hiçbir şeye kulak asmam. Hepsini kendim hesaplarım.”